Tisztul a kép | |
Szinyei Merse Anna: Ami a budapesti, párizsi és frankfurti katalógusokból kimaradt | 2 |
Az írás Rippl-Rónai József párizsi korszakának rejtőzködő kincseiből nyújt át egy csokorra valót | |
Ismeretlen magyar képek | |
Haulisch Lenke bevezetője | 9 |
Haulisch Lenke: Gulácsy Lajos - Egy bizarr este (E. T. A. Hoffmann és Gulácsy) | 10 |
Az elveszettnek hitt, de a közelmúltban fölbukkant festmény nem egy jelenet (Hoffmann-nak Az ördög elixírje című regényéből), hanem a művésznek saját maga számára készült összefoglalás és a művel kapcsolatos finom ítélet is - állítja a szerző | |
Felsőfokon | |
Legéndy Péter: Konfár Gyula, a magyar avantgárd | 15 |
A tanulmány megállapítása szerint a művész '90-es évekbeli alkotásaira már nem jellemző a képen kívül álló, ideologikus, moralizáló vagy bármilyen anekdotikus mondanivaló - és ez nem rezignáltságból vagy a hagyomány megtagadásából fakad, sőt, ellenkezőleg: a hagyomány megújításáról, az ábrázoló művészet és az avantgárd törekvések kifejező erejének szintéziséről van szó | |
Portré | |
Benedek Katalin: Gy. Szabó Béla | 20 |
Munkái jelentős hányadát, valamint hírnevét fába metszette. Folytatta és tökélyre vitte a sokszorosított grafika magyar útját. Polihisztor volt, talán az utolsók közül való, aki magával ragadóan keverte a mérnöki precizitást varázslatos vonaljátékával | |
Szinte Gábor: Berény Róbert, a mester (1887-1953) | 43 |
A tanítvány visszaemlékezése szerint a mester a magyar festészetnek azt a különös jellegzetességét mutatja, ami a személyiség varázsán alapul. | |
Dimenziók | |
Feledy Balázs: Kocsis Előd újabb szobrairól | 24 |
Az erdélyi származású művész eredetiségéről, tudatosságáról és bátorságáról szól a cikk | |
Múltunk | |
Basics Beatrix: Széchenyi István alakja a képzőművészetben | 26 |
A tematikailag többféle csoportba sorolható ábrázolásokat bemutató cikkből megismerhetjük például az arisztokrata családi hagyományok szerint illő és kötelező dokumentációk mellett a '30-as évek közepétől már a nemzet számára is egyre fontosabbá váló politikus arcképeit is. | |
Beszélgetés | |
Fertőszögi Péter: Vilhelm Károly festőművész | 31 |
Expresszív és kolorista hajlamú festő vagyok, nálam sokkal inkább dominál az érzéki, mint az értelmi elem - vallja a művész | |
Balázs Sándor: A művészet az ember isteni része | 40 |
Csíkszentmihályi Róbert szobrászművész alkotásainak eszmei hátteréről és személyiségéből fakadó értékrendjéről szól ez a dialógus | |
Pártfogók | |
Mezei Ottó: Kortárs anyag mecénálása - tűnődéssel magunkról | 34 |
A Körmendi-Csák házaspár képzőművészeti gyűjteményét, művészetpártoló tevékenységét bemutató dolgozat egyik ágon a rendszeresen megrendezett kiállításokat, másik ágon a gyűjteményhez kapcsolódó könyveket (albumokat, monográfiákat) ismerteti | |
Múzeumi séták | |
Prohászka László: Magyarok királynéja | 38 |
A New York-i Metropolitan Museum of Art pompás gyűjteményében látható szobor Erzsébetnek mint magyar királynénak állít emléket - ráadásul a porcelánszobor eredetije budapesti helyszínre készült. | |
Bakó Zsuzsanna: Képek, vázlattervek, dokumentumok egy tudós festő életművéből | 50 |
A készülő Székely Bertalan-kiállítás rendezőjének írásából megtudjuk, hogy több száz festményt, ezernél több grafikát, megszámlálhatatlan vázlatot és tanulmányt, valamint sok száz oldalas írásbeli hagyatékot tartalmaz az életmű | |
Bér Rudolf: Kunst über Grenzen | 73 |
A Haus der Kunst kiállítása Münchenben | |
Arcok, sorsok | |
Haulisch Lenke: Pap Gyula - Tengerek | 46 |
A bauhäuslerek között is figyelemre méltó művész késői korszakának tengerképeiről, azok művészettörténeti helyéről és jelentéséről szól az írás | |
Szalay Károly: A koronatanú | 64 |
Bor Pál festőművész "filozófiája szerint addíció minden, a technika, a tudomány, a természetátalakítás s maga a művészet is. Ugyanakkor azt, hogy egy mű természetelvű vagy nonfiguratív, a funkció határozza meg, s nem a művész önkénye" - olvashatjuk a dolgozatban | |
Műhely | |
Szabó Lilla: A Kárpátaljai Magyar Képző- és Iparművészek Révész Imre Társaságának kiállításáról | 54 |
A Szlovákia, Magyarország, Románia és a Kárpátok vonulata által határolta kis háromszögben, Ukrajna nyugati csücskében élő, évtizedekig a művészeti élet perifériájára szorult alkotókat mutat be a szerző | |
Gellér Katalin: A gödöllői művésztelep | 59 |
A Gödöllőn letelepedő festők ars poeticája: a hazai hagyományok folytatása és a műfajok egyenrangúságának jegyében, összművészeti művek létrehozása volt. A gödöllői mesterek a magyar romantikus-historizmus kedvelt történelmi és irodalmi témaköreiből és különböző mitológiákból merítették fő témáikat. | |
Somogyi György: "A Balaton lecsapolása Siófokon" | 70 |
Rövid áttekintést ad a szerző a Balaton - azaz "a magyar tenger" - vizének szabályozását megörökítő művészeti alkotásokról, és bepillantást nyújt a "nagy munka" bevégzését, illetve a Sió-csatorna avatását ábrázoló korabeli képek adatolási problémáiba is. | |
Örökségünk | |
Horváth Zoltán György: Almakerék | 66 |
A történelmi Magyarország egyik erdélyi szász falujának templomerődjében épségben megmaradt pompázatos freskóegyüttes képregényszerűen, hallatlan részletességgel és sokszor igen érdekes és látványos képi megoldásokkal tárja elénk a kereszténység két legnagyobb ünnepének, a karácsonynak és a húsvétnak eseményeit | |
Könyv | |
Salamon Nándor: A Vass-gyűjtemény | 74 |
Mezei Ottó: Szilágyi András - A művészet szellemterében | 76 |