1.057.923

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Újra gurulnak a vonatok

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Államvasutak Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 433 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Újra gurulnak a vonatok".
A magyar vasút 150 éves élettörténetében többször elhangzott e könyv címmondata, de legtöbbet vitathatatlanul a II. világháborús károk felszámolását követően jelentette.... Tovább

Előszó

"Újra gurulnak a vonatok".
A magyar vasút 150 éves élettörténetében többször elhangzott e könyv címmondata, de legtöbbet vitathatatlanul a II. világháborús károk felszámolását követően jelentette. A harcoló csapatok után felszántott pályák, romokba döntött állomások, leszakított hidak, megrongált mozdonyok, kocsik maradtak csak hazánk vasútjából. Ezzel a háborús „örökséggel" kellett megbirkózniuk elődeinknek. Először meg kellett indítani a vasúti közlekedést, ahhoz hogy az ország az újjáépítésbe kezdhessen. Ezért is volt hatalmas jelentősége az újra guruló vonatoknak, amelyek reményt adtak az ország lakóinak azontúl, hogy lehetővé tették a magyar gazdaság feltámasztását. Ezzel a kötettel tisztelgünk, és állítunk emléket azoknak a VASUTASOKNAK, akik a történelemből ismerten sanyarú körülmények között dolgozva újjáépítő munkájukkal feltámasztották romjaiból a magyar vasutat. E könyvet olvasva mi századvégi utódok méltán vagyunk büszkék az 1945. után helytálló kollégáinkra, akik képesek voltak a romokból újjáéleszteni a vasutat, s ezzel az országot is.
Köszönjük Lovas Gyulának a kutató munkát, amellyel feltárta és feldolgozta a magyar vasút történetének ezt a részét, megőrizve ezzel a múltat a jövő számára.
Budapest, 1996. április
Rigó Zoltán
a MÁV Rt. vezérigazgatója Vissza

Tartalom

Előszó 9
Bevezetés 11
Időrendi tábla 13
Akik a helyükön maradtak 19
Mezőhegyesi vasutasok visszaemlékezései 19
Makói vasutasok visszaemlékezései 21
Kiss Károly makói művezető visszaemlékezése 24
Szilvásy József Makó állomásfőnöke volt 1944/45-ben 25
Szabadság, 1945. július 25. 26
Solymos János Szentesen osztálymérnökként kezdte a vasút helyreállítását 26
Kónya Károly orosházi távirdamunkás levélben küldött visszaemlékezése 35
Mák László békéscsabai forgalmi szolgálattevő, majd menetirányító visszaemlékezése 37
Baj István a háború végén még gyakornok volt, de a szovjet hadiforgalom idején már menetirányító 39
Bertalan Sándor Békéscsabán pályamester volt 1944/45-ben 41
Csomor János mozdonyvezetőt Szombathelyen érte el a szovjet front 41
Horányi László békéscsabai térfelvigyázót Gyuláról „malinki robot"-ra vitték a GPU katonái 43
Katona József Nagyváradon, a CFR szolgálatában dolgozta végig a szovjet hadiforgalmat 44
Nagy Antal állomásfelvigyázó a szovjet bevonulás után Debrecenben a politikai pályára tért át 47
Bese Margit Hajdúszoboszló állomás személypénztárosa volt 1944-ben 48
Debrecen, 1945. június 6. 49
Nagy Károly szegedi mozdonyvezető 1946. február 18-ig szolgálta a vontatást 50
Lángi Alajos kocsilakatos 1945. augusztus 20-án szabadult a szegedi hadifogolytáborból 55
Papp István a szegedi üzletvezetőségen, a személyügyben szolgált 56
Dinnyés József forgalmi szolgálattevő a front után Lakitelek állomás benépesítését kapta feladatul 57
Jávor Imre Dombóvárról gyalog indult haza Bajára 59
Tóvizi Lajos Szolnokon a roncsok eltakarításán dolgozott, míg ismét odaülhetett a rendelkező asztalához 63
Tiszavidék, 1945. május 20. 68
Bányi Ferenc hatvani mozdonyvezető a szovjet hadiforgalomban 69
Tiszántúli Népszava, 1945. április 10. 73
Tiszántúli Népszava, 1945. április 11. 73
Bácskai József a bajai osztálymérnökség létszámában volt 1945-ben 73
id. Bácskai Kornél fiatalembert a szovjet katonák kihajtották a pontonhíd építéséhez 75
Békéi Géza bátaszéki mozdonyvezető előbb a helyreállításban dolgozott, majd részt vett a hadiforgalomban is 75
Pálhidy Mihályt a szovjet parancsnok megbízta a hatvani állomás vezetésével 77
Unyi Béla a pécsi üzletvezetőség EL osztályának helyettesfőnökeként a pálya helyreállítási munkáit vezette 82
Kelemen Menyhért pécsi mozdonyvezetőt a vasutas labdarúgás újjászervezésével bízták meg 85
Kassai Károly pécsi mozdonyvezetőt a szovjet parancsnokság motorkocsijára osztották be a front után 86
dr. Halász Bálint 1945 júniusában szabadult a hadifogságból 92
Daczó Ernő pécsi mozdonyvezetőként a szovjet hadiforgalom minden keservét végigélte mozdonyán 93
Új Dunántúl, 1945. július 10. 94
Tölgyes Lajos miskolci mozdonyvezető a front után belépett a Kommunista Pártba 95
Kassai István a Vác-Gödöllő közötti villamosvasút motorvezetője volt 102
Marót Géza a váci osztálymérnökség tisztviselője volt 104
Sziklai Ervin forgalmista volt Vácon, amikor bevonultak oda a szovjet csapatok 105
Pós István az adonyi pft. szakasz munkásaként vett részt a szovjet hadi forgalmat szolgáló feladatokban 107
Reidinger István dombóvári fűtőházi lakatost „kicsi robot"-ra vitték apja helyett 108
Kővári György kaposvári mozdonyvezető számára felejthetetlen élményeket hozott a „felszabadulás" 109
Mészáros Imre a IV. Vasútépítő zászlóalj katonájaként dolgozott 110
1944. december 14-én német légitámadás érte a dombóvári MÁV fatelítő telepet 116
Hanzéri László vonatvezető Balassagyarmat front utáni történéseiről mondta el visszaemlékezését 117
Száraz Sándor bicskei váltókezelő számára örökké emlékezetes a szovjet megszállás első három hónapja 118
Cseh Emil székesfehérvári kolléga végigélte a város első szovjet megszállásának eseményeit 119
Fehérvári Hírek, 1945. január 13. 121
Székesfehérvári mozdonyvezetők tragédiája 121
Szeder Márton torbágyi váltókezelő lövészárok ásással kezdte a „frontszolgálatot", hóeltakarítással 122
Csecsődi Sándor torbágyi forgalmi szolgálattevő visszaemlékezése 123
Major József segédkezelő még emlékezni sem akart a front utáni első három hónapra 124
Domonkos József bánhidai forgalmi szolgálattevő a hadiforgalom hónapjaiban 124
Farkas Csamangó József Bánhidáról már 1944. december 25-én elindult haza 126
Tököli István a MÁV Igazgatóság épületének elfoglalásáról mondta el emlékeit 129
Szabadság, 1945. január 24. 130
ifj. Varga László a MÁV elnöki tisztség megszerzése körüli torzsalkodásról 131
Hornung Géza pft. műszaki tiszt egy napi élelemként 12 szem babbal indult vonalbejárásra 133
Varga György jugoszláv partizánalakulatban szolgált 136
Ideiglenes hídszerkezet a déli összekötő vasúti híd helyett 137
Tatai Újság, 1946. január 15. 140
Pénzes József békéscsabai mozdonyvezető a front után „virtuska"-vonatokat továbbított 140
Nagy Ferenc a tatai pft. szakasz létszámában élte meg a vasút helyreállítási feladatait 142
Markó László a forgalom újjászervezésének feladatain dolgozott a budapesti üzletvezetőség vonalain 142
Dr. Nedeczky Ivánt a gödöllői hadifogolytáborba hajtották Budapestről 144
Pásztor Béla és Pék Sándor visszaemlékezése a Magyar Rádió riportműsorában 146
Mészáros Gyula a front után visszatért Kisbérről Székesfehérvárra, ahol a fűtőház mozdony lakatosa volt 149
Fehérvári Hírek, 1945. június 10. 150
Fehérvári Hírek, 1945. június 15. 151
Fehérvári Hírek, 1945. július 25. 151
Kővári János pályamester 1945. őszén pályamunkásnak került a vasútra 152
Cseh Emil hetekkel a város második „felszabadítása" után került vissza Székesfehérvárra 153
Szabó Gyula a székesfehérvári osztálymérnökség menekülővonatáról Nagycenken lelépett 154
Zsigmond Lajos menekültként érkezett Kisbérre 155
Baranyai István nagyigmándi pályamester hiába volt szakmájában kiváló, ha nem a megfelelő pártba lépett 159
Komáromi nyugdíjasok közös beszélgetésen mondták el az állomásukon történteket 160
Kiss Ferenc térközőr megakadályozta az Ács melletti boltozott híd felrobbantását 163
Sábián Sándor forgalmi szolgálattevő volt Ácson 1945. március végén 164
Nagy Lajos a harcok után Győrszentiván állomáson gyakornokként kezdte újra a munkáját 165
Kiss Lajos balatonszentgyörgyi távírász visszaemlékezése az 1945 tavaszán történtekről 165
Darvas Jenő 1945 tavaszán váltókezelő volt. Részt vett a helyreállítómunkában 165
Mikó Sándor komárvárosi forgalmista a front után gyalog indult vissza állomására Kanizsáról 167
Bálint Ferenc Balatonfüreden szolgált váltókezelőként 1945. tavaszán 169
Simon Ferenc segédtiszt a harcok után visszatért az állomásra 170
Bicskei Kiss Béla már húsvét hétfőn jelentkezett Győr állomáson 170
Ocskai Béla pályamunkásként dolgozott Hegyeshalomban a helyreállító munkákban 171
Horváth Ferenc műszaki tiszt a vonali helyreállítási munkák egyik irányítója volt 171
Dunántúli Szabad Nép, 1945. október 10. 174
A győri Rába-híd a pusztulástól az újjáépítésig 175
Horváth Gábor a győri fűtőház művezetője a helyreállító munkák másik irányítója volt 181
Ceglédi Béla műszaki tiszt oroszlánrészt vállalt a helyreállításban 184
Mosonmagyaróvári Lapok, 1945. május 6. 185
Szabad Mosonvármegye, 1945. augusztus 19. 186
Szabad Mosonvármegye, 1945. szeptember 16. 186
Szabad Mosonvármegye, 1945. december 8. 186
Korpáczi Andor győri jegy vizsgálónak nem voltak jó emlékei az orosz szabadságos gyorsról 186
Németh László főellenőr, akit a győri polgármester neveztetett ki a front után állomásfőnökké 186
Horváth István tapolcai mozdonyvezető a front után kemény feladatokat kapott 196
Farkas Imre intéző a front után Balatonkenesén vállalta az állomás vezetését 197
Kiss József segédtisztjelölt Tapolcán már húsvét hétfőn megkezdte az állomás tetőszerkezetének javítását 199
Keszthelyi Újság, 1946. január 20. 202
A pápai vasutasok egymás után mondták el a helyreállítás és a forgalom újraindításának eseményeit 202
Rozsnyai László Celldömölk állomás létszámában volt a háború befejezésekor 205
Bakos János állomásfelvigyázó Csákánydoroszló állomáson érte meg a háború végét 206
Gruber László oktató és vezénylőtiszt Celldömölk állomáson a front után is változatlanul dolgozott 206
Patai Béla celldömölki mozdonyvezető a szovjet hadi forgalomban megélt két felejthetetlen élményét mondta el 208
Újj Károly vasvári állomásfőnök hagyatékából érdekes „bizonyítvány" került elő 209
Pereszlényi Miklós néhány napi romeltakarítás után főmenetirányítóként dolgozott a szovjet hadiforgalomban 210
Szelestey Elemér 1945-ben Szombathely állomás helyettesfőnöke volt 212
Turányi István egykori osztály mérnök visszaemlékezése teljessé teszi a szombathelyi korrajzot 214
MÁV Hivatalos Lap, 1946. 45. szám. 525. oldal 216
Őri László 1945-ben bizonyára a MÁV legfiatalabb osztálymérnöke volt 216
Új hang, 1946. május 1. 218
Magyar Vasutasok és Hajósok Lapja, 1946. július 218
Teleki Lajos a szombathelyi üzlet vezetőség forgalmi csoportjában dolgozott 219
Hargitai Imre 1945 tavaszán a szombathelyi műhely fiatal művezetőjeként kezdte az újjáépítést 221
Tarján Jenő szombathelyi forgalmi tisztviselő a romeltakarítással kezdte munkáját 223
Pápa Ede főtisztet a 3. Ukrán Front hadiforgalmi parancsnokságához sodorta sorsa - Székesfehérvárra 225
Kóbor István anyagos pályamesterként szolgálta Szombathely állomás helyreállítását 228
Lendvai László a front után Kőszeg állomáson dolgozott 228
Nagyatád vasutasai 1945 nyarán a maguk eszközeivel kiemeltek egy, a Rinya-folyóba zuhant mozdonyt 229
Zalaegerszeg állomás egykori vasutasai baráti beszélgetés során mondták el visszaemlékezéseiket 232
Tóth István forgalmi szolgálattevőként érte meg a háború végét Szentgotthárdon 233
Nagy Rezső a szovjet parancsnoktól kapta meg Kanizsa állomás vezetésének tisztét 234
Kiss József nagykanizsai mozdonyvezetőt 1945 tavaszán szovjet helyreállító vonatra vezényelték 238
Kulcsár Mária nagykanizsai kezelőnő kemény véleményt mondott a front utáni kanizsai történésekről 240
Szépligeti József ny. vonatvezető a forgalom újraindításának nehézségeiről mondta el visszaemlékezését 240
Györe Imre a „sásdi" üzemszázad katonájaként került Nagykanizsára 241
Szemző Jenő a „lengyeltóti" üzemszázaddal kötött ki Nagykanizsán 243
Csik Gyula a 107-es üzemszázad vasutaskatonája Kanizsáról társaival gyalog indult haza Gyékényesre 244
Csaba Lajos a 105-ös üzemszázaddal került haza Nagykanizsa állomásra 244
Simon János a 105-ös üzemszázad vasutaskatonáinak egy csoportjával Újudvar kitérőn esett szovjet fogságba 245
Béli Pál vámtiszt Murakeresztúr állomáson szolgált 1945-ben 245
Hegyeshalom nyugdíjasainak egy csoportja közösen beszélte el a front után náluk történteket 246
Potyondy Dezső 1945 nyarán a Győr-Hegyeshalom vonal szakaszkezelője lett 247
Pintér Károly főelektrikus a front után hamarosan ismét a torbágyi villamosfelügyelőségen dolgozott 248
Kántor László a harcok után Lövő állomáson jelentkezett a helyreállítás feladataira 250
Lovas Gyula Nagycenk állomás bunkerjében élte meg a front átvonulását 253
Csenár István Pinnye állomás forgalmi szolgálattevője volt 1945-ben 258
Honti József Eszterháza távírásza volt 1945-ben, de vonatkísérő szolgálatra is beosztották 259
Bodnár Alajos a GySEV soproni állomásának szolgálattevője volt 1945-ben 264
Schöberl Frigyes főtiszt 1945-ben Sopron GySEV állomás főnöke volt. A front utáni élményeit maga írta meg 265
Köves Rezső GySEV pályamester munkaszolgálatból került haza 268
Szeniczei Rezső a front után ismét esztergályosként dolgozott a GySEV műhelyben 269
Gulyás János vasúti pályafutása egy felrobbantott vasúti híd helyreállítási munkáinál kezdődött 270
Bartos Géza mozdonyvezető az újra indult forgalmat már mozdonyfelvigyázóként szolgálta együtt a szovjet vasutasokkal 274
Hántó László pályafenntartási tisztviselő a front után a nicki Rába-híd helyreállításával kezdte szolgálatát 276
Szamosi Gyula GySEV vonatvezetőt szolgálatba menet szovjet őrjárat tartóztatta fel 278
Ferencz Gyula GySEV mozdonyvezető 1945 novemberében két GySEV mozdonyt vitt haza Budapestről gépmenetben 278
Csemics Lajos távirdamester és munkatársai hősi munkát végeztek a vasúti távközlés helyreállításában 282
Hideg Lajos Sopron-Déli pu. pályamestere Ágfalva Országhatártól-Kópháza megállóhelyig kezelte a vonalat 284
Visi József pályamunkás 285
Halmai Imre pályafenntartási tiszt a harcok után Sopron-Déli pu. helyreállítási munkáival kezdte a szolgálatát 285
Szirányi János Sopron-Déli pu. forgalmi szolgálattevője volt az ötvenes évekig 288
Dr. Kadnár Béla a legnehezebb hónapokban ugyancsak Sopron-Déli pályaudvaron szolgált 289
Lacsnyi József menekültként lett Sopron-Déli pu. vonatkísérője 291
Kiss János Sümeg állomásra vonatozott-gyalogolt a front után, ahol katonai behívása előtt forgalmista volt 291
Grieszler Rezső forgalmi szolgálattevő volt Ágfalva állomáson 292
Vass József állomásfőnök 1945 nyarán visszatért a „határszolgálatra" 293
Székesfehérvári Hírek, 1945. október 26. 294
Hazatérők 295
Csonka János szentesi motorvezető Tapolcán érte meg a háború végét 295
Kassa Jánost Csáktornya állomásról a többi magyar vasutassal családostul átdobták a határon a partizánok 298
Gábris Ferencet 1945. április 16-án gyalog hajtották át a Murán a horvátok, és átadták a szovjet hatóságoknak 300
Hárs Nándor a német összeomlás után szabadult a mauthauseni táborból 301
Csonka István szegedi lakatos a hadifogoly vonatból szökött meg Nagykároly mellett 302
Schimanetz Béla Érsekújváron érte meg a szovjet bevonulást 302
Poór Mihály a 41. sz. mozgó osztálymérnökséggel cseh földről 1945. június 2-án érkezett Budapest-Nyugati pu-ra 303
Aradi Antal szemaformester a 102. sz. felépítményi század vonatával cseh földről érkezett haza 307
Hutás János szlovén területről igyekezett haza Tapolcára 308
Szabados Miklós pályamester katonaszökevény kényt jutott vissza Csatára 309
Szabó János kocsi vizsgáló magyar kórházvonathoz beosztva jutott Németországba 311
Viniczai Ferenc motorvezető a 431 sz. motorkocsival cseh vonalra került 311
Udvarhelyi István győri forgalmi szolgálattevő Dinin cseh állomásig menekült 312
A MÁV Igazgatóság Kőszegre kitelepített törzsének vonata 1945. április 28-án érte el a bajorországi Eringet 314
A MÁV menekültcsoport 1945. augusztus 10-én átnyújtott memoranduma 317
Székesfehérvári Hírek, 1945. december 2. 324
Új Dunántúl, 1945. június 21. 325
A MÁV üzemének 1945 január és 1946 július közötti helyzetképe 326
A MÁV Igazgatóság, 1945. évi üzemgazdasági jelentései 326
Üzemgazdasági jelentés 1946. 339
Arccal a vasút felé 346
Sopron Déli pályaudvar személyzetének küzdelme az állomásáért 366
A hatalomváltás kezdő lépései a vasúton 376
Rendkívüli vonatok 387
„Malinki-robot"-ra visznek a vonatok 387
Sváb kitelepítő vonat. Áttelepítő vonatok 390
Hazatérő menekültek és hadifoglyok vonatai 398
Kormányzati vonatok
A „mesevonat" 402
Éhségvonatok 407
„Kalóriavonatok" 407
Beszerző-vonatok 408
A vasúti szállítás biztonságáért 410
Utaztunk, mert utaznunk kellett 414
100 éves a magyar vasút 419
Irodalomjegyzék 433
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem