1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A valóság zenei képe

A zene művészi jelentésének logikája

Szerző
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 172 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Zeneesztétikai kérdésekhez nyúlni napjainkban természetesen lehetetlen anélkül, hogy számot vetnénk a világban szerte megmutatkozó zeneesztétikai törekvésekkel és jelenségekkel, a nagymúltú polgári... Tovább

Előszó

Zeneesztétikai kérdésekhez nyúlni napjainkban természetesen lehetetlen anélkül, hogy számot vetnénk a világban szerte megmutatkozó zeneesztétikai törekvésekkel és jelenségekkel, a nagymúltú polgári zeneesztétika súlyos válságával, valamint az önmagát felemésztő esztétikai agnoszticizmusra válaszul megmutatkozó haladó álláspontokkal, köztük elsősorban a marxista zeneesztétikai kutatások eddigi eredményeivel. Ezek az esztétikai frontok a zeneélet mindennapjaiban vívják harcukat, hatásuk nemcsak szakmai vitákban, a zeneszerzői munka belső konfliktusain mutatkozik meg, hanem eleven a közönség között is, ezer rejtett csatornán át felszívódik a köztudatba, és öntudatlanul jó vagy rossz irányból határozza meg a közönség magatartását a zenehallgatásban, különösen a zene XX. századi fejlődésének megítélésében. Az itt következő dolgozat terjedelme és témaköre egyaránt szűkebb annál, semhogy nagy terjedelmű és nagyigényű történeti bevezetéssel vághasson neki feladatának. De arról mégsem mondhat le, hogy dióhéjba sűrített történeti helyzetkép alapján okolta meg témaválasztását, és próbáljon állást foglalni a kavargó vitában.
A haladó polgári filozófia zeneesztétikája, az affektuselmélet volt a polgári zenemagyarázatnak az az utolsó állomása, amely még egységbe tudta foglalni a zeneesztétika objektív és szubjektív meghatározóit. A zenét ugyan affektusok kifejezésének tekintette, de ezek az affektusok számára nem individuálisan szubjektív tartalmakat, hanem közös emberi megnyilvánulásokat jelentettek. A zenét ilyen módon nem a zeneszerző szubjektív, egyéni érzései kifejezőjeként értelmezte, hanem az emberre általában jellemző, objektív és közölhető affektusok zenei megfogalmazásaként és szinte nyelvien egyértelmű közlésmódjaként. Ez az objektivitás és közölhetőség volt egyben a biztosíték arra is, hogy az így közölt és jellemeket meghatározó affektusok a zene hallgatójában is objektív törvényszerűséggel keltik fel a közölt érzést. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
A zene objektív forrásai az emberi tevékenységben18
A hangkeltés legközvetlenebb módjai20
A hangjelenség absztrahálásának és szublimálásának útja23
Muszkuláris mozdulati élmények23
A tagolatlan magasságú emberi hang25
A nyelv mozdulati és a fül hallásélményei26
Eszközök és hangszerek szerepe a hangminőségek elhatárolásában28
A zenei hang kialakulása kezdeti forrásaiból31
Zörej és hangszín31
A magassági tagolódás útjai35
A tagolatlan zenei mozgásélmény35
A minőségileg tagolt hangszerhangok37
A dallamlogika természeti és társadalmi tényezői40
A magasságrend természeti és emberi mértéke40
Két és három elem zenei logikája42
A hangrendszerek kiegészülése oktáv terjedelemre. Új hangrokonsági összefüggések: kvint és terc45
A kiegészült hangrend dallamlogikája51
A tér, az idő és a történés egysége a zenei kép jelentésében55
A zeneművészet "időbelisége" és a zenei időmérés. Ritmus, ütem56
A zenei térszemlélet pszichológiája és esztétikája61
A zenei történés mérhetősége65
A zenei történés képi logikája a tér-időszemlélet egységében67
A zenei kép emberközpontúsága és társadalmi meghatározottsága70
A többszólamúság jelentésrendje72
A harmónia szenzuális jelentősége72
A harmónia jelentősége a zenei kép logikájának továbbfejlődésében74
A kép fokozódó térszerűsége és statikája74
A dallami és harmóniai logika egysége és különbsége77
A harmónia funkciórend79
A harmónia funkciórend dinamikája. Vezetőhang és kromatika84
A kromatikus statika szín- és zörejszerű jelentése88
Két hagyományos zeneesztétikai probléma: konszonancia-disszonancia és dúr-moll dualizmus91
Az európai többszólamúság funkciós-tonális rendjének társadalmi-történelmi jelentése és sorsa94
A zenei kép és a valóság egyes jelenségeinek közvetlen kapcsolata. Asszociációk102
Zene és mozgás105
Zenei mozgás és mechanikus mozgás. Vizuális asszociációk105
Zene és mozdulat110
A szenzuális-akusztikus élmény tárgyi jelző funkciója112
Hangszín-utánzatok112
Primitív zenei alakzatok hangutánzó jelentősége113
Zene képletek mint komplex egységek jelentéstana114
Hangszínek, hangszerek társadalmi jelentése114
Idézetek116
Műfajok, karakterképek117
A zenei képlet intonációs jelentése118
A zenei kép intonációs értelmezésének történelmi problémái. Beszéd és utánzás. Érzelem és kifejezés. Intonáció és típus119
A hagyomány ágai119
Az affektus-tan előzményei121
A francia affektus-tan. Zene és beszéd125
Az affektus-tan másik oldala: zene és érzelem135
Intonáció és típus157
Az idézett művek jegyzéke169
Zeneesztétika, zenetörténet, zeneelmélet169
Zenei folklór171
Zenepszichológia, pszichológia172
Filozófia, esztétika172
Forrásközlő gyűjtemények, antológiák173

Ujfalussy József

Ujfalussy József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ujfalussy József könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A valóság zenei képe A valóság zenei képe

A borító éle kopott. Belülről megerősített példány.

Állapot:
2.440 ,-Ft
20 pont kapható
Kosárba