Folytatódik a leltár (Előszó) | |
1998. január 3-4. korunk tudományáról (Naplójegyzet az "Új szintézis"-ről) | 1 |
Az 1997. év hordaléka | |
Dolly | |
Az EU kiterjesztése | |
Duna-program | |
NATO-csatlakozás | |
Akadémia: működőképesség, intézetkonszolidáció, stratégia | |
Biofizika, géntechnika, klónozás | |
A fizika, kémia, biológia "felnőttkora" | |
A klónozás dilemmái | |
Szintéziskényszer | |
Víz, vízgazdálkodás | |
Duna-völgy | |
A Balaton | |
Alternatíva-kutatás | |
"Alap"-, "alkalmazott", "alkalmazó" kutatás? | |
A tudomány használhatóságáról | |
A fizika, kémia megrendelői | |
Agrár-, műszaki, orvostudomány | |
A társadalomtudományok "felnőtté válása" | |
Szintézis és tudományszervezet | |
Piac és állam | |
A jövő kutatója | |
"Szintetizáló" és "részkutató"? | |
A III. évezred embere | |
1998. január 8. A főhivatású kutatóintézetek finanszírozása (Javaslat az intézetek alapfinanszírozására) | 23 |
Kiszámíthatóság, mobilitás | |
Alapelvek: rendszerszemlélet, átláthatóság | |
Pénzszétosztás, preferenciák | |
Rendszerszemlélet: alap, feladat, projekt | |
A pénzszétosztás módszere | |
A tudományterületekhez rendelt pénzeszközök | |
1998. január 10. Rendszerváltás, örségváltás, pozícióharc (Tények, kérdések, aggodalmak) | 35 |
Összeomlástól rendszerváltásig (1920-89) | |
A rendszerváltás (1989-94) | |
Konszolidáció felé | |
1998. január 11. Kinek az Európája? (Az uniós tárgyalások elé) | 40 |
1998. január 20. Tudományművelés: az egyén és a szervezet autonómiája | 41 |
Modernizáció, európaizálódás | |
Vásárhelyi Miklós, a magánalapítványi rendszer elindítója | |
Láng István, a rendszeresség és az aprómunka embere | |
Személyes emlékek | |
1998. január 29. A megismerés öntörvényszerűsége és a társadalmi elvárások (Tudománypolitika, stratégiai kutatások és az intézethálózat fejlesztése) | 52 |
Tudomány és piac | |
A modernizáció igényei | |
A kutatóhálózat kiigazítása | |
Az intézetfejlesztések | |
1998. február 19. "Az akadémia nem pecsétrakó intézmény" (Ismét Bős-Nagymaros) | 56 |
A tekintélyelvűség kudarcai | |
Alternatíva | |
1998. február 20. A pozitív magyarság programja (Külföldi és hazai magyarok találkozója) | 59 |
Nyitottság a világra | |
Érdekeink okos képviselete | |
Működőképesség, versenyképesség, érdekegyesítés | |
1998. február 20. A Duna - egész Európa ügye (Ember és természet új harmóniája) | 63 |
1998. február 21. Szőlő, bor, életminőség (A magyar étel- és italkultúra életképessége érdekében) | 65 |
1998. március 4. Diszciplínaviták indítása (Kutatási irányok a világban és itthon) | 67 |
A világ tudományának fejlődése | |
Preferenciák kijelölése | |
Hazai kutatóhálózat reformja | |
1998. március 5. Nyelvtudomány, nyelvművelés (Az akadémiai nagyszótárról, a társadalomtudományos kézikönyvekről) | 71 |
Akadémia és nyelvművelés | |
A nyelv természetéről | |
Az európai kultúra emelkedésének alapja | |
Kutatás és karbantartás | |
Akadémiai feladat | |
Társadalomtudományi vállalkozásaink múltja, 1960-1996 | |
Összefoglalások és torzók | |
Az elakadás okai | |
Az új bűvszó: a piac | |
Válságmenedzselés, 1996-1998 | |
A társadalomkutatás erősítése | |
Perferenciaváltás hosszú távon | |
Új pénzforrások, régi lobbik | |
Autonomista elveink | |
Belső fejlesztések között: a Nagyszótár | |
A kézikönyvszerkesztésről | |
A szerkesztőségi munkaszervezet | |
Az "intézeti" feladat | |
A kiadó | |
1998. március 25. Európa peremén, kis nemzetek hasonlóságai (A Baltikumról) | 87 |
1998. március 30. Tudomány, ismeretek a képernyőn (Akadémiai folyóirat a televízióban) | 89 |
Ismeretek terjesztése | |
Tudományos gondolkodásra nevelés | |
Szórakoztatás | |
Az internet versenye | |
Eszközellátottság | |
1998. április 1. Tézisek a kisebbségi létről (A kisebbségkutató műhely megnyitása) | 94 |
A jövendő Európában | |
A 21. század uralkodó eszméi | |
"Többségi", "kisebbségi" nemzetek Közép-Kelet-Európában | |
1998. április 5. A romakérdésről (kételyek, javaslatok) | 98 |
Megkerült feszültségek | |
Hagyományőrzés és korszerűsítés | |
Esélyegyenlőség | |
Elkülönülés? | |
Az előítéletek természetrajza és forrása | |
1998. április 7. Történettudomány és történelemtanítás (Történelemtanárok országos konferenciája) | 103 |
Történelemtanítás és rendszerváltás | |
1987-1990: Történetszemléleti reform | |
1990-1994: Megőrízve megújítás | |
1998: Integráció, informatikai konszolidáció | |
Új világkörnyezet | |
A politikai-gazdasági konszolidációról | |
Az információs forradalomról | |
Az integrációról | |
A középosztályok szerepéről | |
Következtetések a jövőre | |
Alternatívák között | |
A kis kultúrák fennmaradása | |
Lokalitás és univerzalitás a történelemtanításban | |
A "lokalitás" | |
Az "egyetemes történet" fogalmáról | |
A NAT | |
Tematikai modernizáció a történelemtanításban | |
A térben való gondolkodás | |
Az állam szerepéről | |
Ember és természeti környezet | |
Ember és épített (technikai) környezet viszonya | |
A világűrről, az időbeli dimenzióról | |
Tanári továbbképzés és önképzés | |
A tudásorientált társadalom és a tanár | |
Önképzés és önfegyelem | |
1998. április 8. Agrártudomány, kutatóintézetek és szolgáltatás (Megrendelések természettudományi kutatóintézeteink számára) | 136 |
Az Európai Unió igényei | |
Jövőkép az agráriumról | |
Minőség, hungarikumok, kutatás | |
1998. április 10. Szaktudomány, közélet, politika (Gondolatok a rendszerváltásról, 1989-1998) | 141 |
Szakmai ethosz és proletárdiktatúra | |
História és az 1980-as évek | |
Németh Miklós kormányában, 1989-90 | |
Dolgozószobából az Antall-kormányról | |
Az Európai Unió küszöbén, 1998 | |
Akadémiai elnök, 1996 | |
1998. május 4. A jövő akadémiája (Kérdések múltról, jelenről, jövőről. Közgyűlési előadás) | 155 |
Akadémiánk az európai tudománypolitikai szervezetben | |
Az európai és a magyar Akadémia különbözőségéről | |
Közérdek, állami támogatás | |
Az Európai Unió tudománypolitikája | |
Az európai államok kutatás- és tudományszervezete | |
Akadémiánk a magyarországi intézményrendszerben | |
Akadémiánk: civil szervezet | |
Akadémia és állam | |
Autonómia és politika | |
Akadémiánk minőségbiztosító szerepe | |
A meritokráciáról | |
Minőség és köztestület | |
Meritokrácia és életkor | |
Akadémiánk nemzeti jellege | |
Egyetemes tudomány - "nemzeti Akadémia" | |
Akadémiánk kultúrnemzeti alapjairól | |
Akadémiánk hármas funkciójáról | |
A tudományos műhely | |
A kutatói érdekképviselet | |
A "nemzet tanácsadója" | |
1998. május 7. Kémiai kutatás, kutatóintézetek, vállalkozók ("Alkalmazottak" és "alap"-kutatások) | 184 |
Korunk tudományának természetéről | |
A kémia felhasználói Magyarországon | |
Az intézetek és a központi szakapparátus kapcsolatteremtő szerepe | |
Kockázati tőke kialakítása | |
1998. május 13. Izrael fél évszázada (Ismét konfliktusok közepette) | 194 |
Menedékhely | |
Fenyegetettségben | |
Hidegháborús ütközőpont | |
A kelet-európai hagyományok | |
A Szovjetunió és Izrael | |
Nyitottság, befogadókészség | |
1998. július 4. Emberközpontú Európa-politika, emberközpontú tudomány (Referátum az Európa fórumon) | 202 |
A századvég európai társadalmának megismerése | |
Határozottabb uniós kultúrpolitika szüksége | |
Az Európai Unió jövőképe | |
1998. július 6. Társadalomismeretek, társadalomtudományok az ezredfordulón (Amszterdam és a Berlini Európa Fórum után) | 207 |
Új társadalmi jelenségek | |
Világméretű átalakulások | |
Európa és a "harmadik világ" | |
Kelet-Európa | |
Az "EU-határ" | |
A "korszerű" általános műveltség | |
Több emberismeret kell | |
Gondolkodásalapú társadalom | |
Társadalomtudományos önkritika | |
Természetkutatók társadalmi ismeretei | |
Kevés a társadalomkutató, hiányos a műveltségük | |
Társadalomtudományos fejlesztések, modernizálás | |
Szerkezetváltás igénye akadémiánkon | |
Diszciplínaviták haszna? | |
Szintetizáló látásmód | |
Akadémia és posztgraduális képzés | |
Cselekvésre képtelen autonómia? | |
1998. július 7. Az Európai Unió és Közép-Kelet-Európa (Keleti kiterjesztés és másként szerveződés) | 215 |
I. tézis: Az integráció ezeréves folyamat | |
II. tézis: A keleti peremvidék "másként szerveződése" | |
III. tézis: Kölcsönös egymáshoz igazodás | |
IV. tézis: EU-tagság: a modernizáció kényszere | |
V. tézis: Kelet-Nyugat: nem ismerjük egymást | |
VI. tézis: Rendszerváltás a fejekben | |
VII. tézis: Közép-európaiságunk újraértékelése | |
1998. augusztus 10. Állam és nemzet Európában (A magyarság helye tegnap és ma) | 220 |
Magyar tolerancia | |
Állami szerepek | |
Polgár és nemzet | |
1998. október 3. Luther Márton korszerűsége (Türelem, szolgálat, színvonal) | 229 |
Első elv: türelem | |
Második elv: szolgálat | |
Harmadik elv: színvonal | |
Optimizmus és aggodalom | |
1998. október 15. A kisebbségpolitika új útjai (Érzelem helyett döntsön az érdek és az ész) | 235 |
Érdekek és konfliktusok | |
Európai kis nemzetek közös érdekei | |
Közép-Európa népeinek ellentétei és közös érdekei | |
Európa és regionális integráció | |
Szervezeteket létrehozni | |
1998. október 19. Fiatalkori életcélok, fiatal kutatók (Doktoranduszok pódiuma) | 247 |
Életkori meghatározók | |
Doktoranduszfórum | |
Állás nélküli fiatal diplomások | |
A másként gondolkodás letéteményesei | |
1998. október 20. A magyar tudomány helyzetéről, 1998 (Az országgyűlési beszámolóhoz) | 252 |
Szellemi teljesítményeink | |
Tudománypolitikai reform | |
Tudománypolitika | |
Finanszírozás | |
Kutatásszervezet | |
A tudomány társadalmi szerepvállalása | |
1998. október 24. A nyitottság korparancsa (Köszönet az "Interfaith Gold Medallion" kitüntetésért) | 259 |
Kitáguló világ - különböző szokásrendek | |
A világpolgárság népi gyökerei | |
Türelmetlenség a jelenben - türelem a múltban | |
Kölcsönös bizalom | |
Valamiért és nem valami ellen | |
1998. október 28. Tudományszervezet és végrehajtó hatalom | 266 |
1998. november 2. A tudás és erkölcs becsülete (A magyar tudomány napja, 1998) | 270 |
Tudásalapú társadalmi értékrend | |
Kis nemzetek az ipari-technikai forradalomban | |
A tudományos értelmiség szerepe | |
Együtt gondolkodni a társadalommal | |
1998. november 4. Kölcsönös nyíltsággal a közös múltról (Magyar megfontolások a Soáról) | 277 |
Szélesebb látószög | |
Zsidó-keresztény közös gyökér | |
Viszonyunk az Európán kívüli népekhez | |
Konfliktusok feloldása: nyíltsággal | |
Befogadás-kirekesztés nemzeti történelmünkben | |
Befogadások, kirekesztések | |
Kölcsönös egymást befogadás | |
A sikertörténet alapjai | |
A kölcsönös nyíltság akadályai | |
A rendszerváltás szociális rázkódtatásai | |
A történészek felelősségéről | |
A tévedés beismerésének hiányáról | |
Az üldözöttség és az ellenállás érdemvadászatáról | |
A jövő körvonalai | |
Integráció, információs társadalom, identitáspluralizmus | |
1998. november 5. Kutatás, kutatásszervezet és tudománypolitika az Európai Unióban (Vitakérdések) | 289 |
Első kérdés: kutatói jövő az Európai Unióban | |
Második kérdés: az EU jövőbeli tudománypolitikája | |
Harmadik kérdés: az EU várható preferenciái a tudománytámogatásban | |
Negyedik kérdés: az állami tudománypolitika szerepe az Európai Unióban | |
Ötödik kérdés: a magyar tennivalókról | |
1998. november 15. Kutatóként az adminisztrációban (Tudománypolitika tegnap és ma) | 301 |
1998. november 20. A tudományos tisztviselő (V. Windisch Éva, 1924-1993) | 305 |
1998. november 23. Kutatás és tudományos könyvtáraink | 309 |
Az információs társadalom kihívásai | |
Tudománypolitika és tudományos könyvtár | |
Korunk tudománya és könyvtáraink | |
A megismerési folyamat változásai és a gyűjtemények | |
A könyvtárosi munka az informatika korában | |
A kis nemzeti kultúrák tudományos könyvtárai | |
A könyvtárral szembeni diszciplínaigények | |
Az akadémiai cselekvési programról | |
A központi könyvtárról | |
Köz- és tudományos könyvtárak | |
Gyűjtőkör | |
Intézeti könyvtárak | |
1998. december 2. Fizikai kutatások és intézethálózatuk (A KFKI konszolidációban) | 321 |
Fizikai kutatások Magyarországon, 1930-1990 | |
Privatizáció, visszafejlesztés, 1989-1992 | |
Viták a kutatásszervezetről | |
Súlypontváltás a fizikai kutatásban? | |
Értelmes célok az embereknek | |
A kutatóközpontok jövője | |
1998. december 3. Ökológiai kutatás és közép-kelet-európai monitoring-rendszer (Ökológiai központ terve és indulása) | 331 |
1998. december 7. Állandóság és reformkészség (Közgyűlési beszámoló) | 337 |
A "kutató egyetem" jelszaváról | |
Minőség-visszaesés | |
Tárcabelügy az integráció? | |
"Tömeges" és "minőségi" képzés | |
Széljegyzetek az országgyűlési beszámolóhoz | |
Pártok és bizottságok között | |
A magyar tudomány helyzetéről | |
Tudománypolitika után tudományról beszéljünk | |
Új szintézis felé | |
Rendszeresség, kiszámíthatóság | |
Akadémiai minősítés, utánpótlás | |
Könyvtár, kiadó, lexikon, világkongresszus | |
Az "új szintézis" előkészítése | |
Intézetkonszolidáció | |
Alapellátás, bér | |
Ismét: független kutatóhálózatok Európában | |
Kutatóintézeti autonómia | |
A jövő év | |
1998. december 15. A tudomány világkonferenciája Budapesten | 361 |
A világkonferencia "haszna" | |
Hogyan került Budapestre | |
Szervező: az országos autonómia | |
1998. december 28. A tudományról szóló országgyűlési viták tanulságai (Előszó az első országgyűlési beszámoló közreadásához) | 368 |
Az első jelentés és vitája, 1996. május-december | |
Tanulságok 1998-ban | |
1999. január 23. Öregember, a tudomány és a kultúra (Fejtő Ferencről, Balogh Jánosról) | 373 |
Autonómia a kultúrában | |
Fejtő Ferenc, az európai magyar | |
Balogh János, a hazai ökológia úttörője | |
Az életkor hosszabbodása, szellemi frissesség | |
Európa igazi értéke: az "emberanyag" | |
Tízéves a Pro Cultura | |
1999. január 27. Támogatott kutatóhelyek és tudománypolitika | 385 |
Állandóság kontra mobilitás | |
A támogatott kutatóhelyek előnyei | |
Viták, útkeresések a világban | |
A jövőre vonatkozó terveink | |
1999. február 2. Az induló Akadémiai Klubról (Új társasági életforma) | 394 |
Az egyszeri élet megélése | |
A klub keletkezése és céljai | |
Konszenzusteremtő politika segítése | |
Gyökeret eresztő vállakozók | |
Klubunk szervezete | |
1999. február 4. Felújított székház és akadémiai célok (Az édekegyesítés szimbólumai) | 404 |
Akadémiai célok és az épület | |
Folyamatosság, minőség | |
A közéleti Akadémia | |
1999. február 9. Emlékbeszédek az MTA elhunyt tagjai felett (Folyamatosság és újat kezdés a tudományban) | 411 |
Önbecsülésünk feltétele | |
1949: megtört hagyomány | |
1998. A harmónia helyreállítása | |
Működésünk rendszeressége | |
1999. február 22. Az ipari-technika forradalmak természetéről (Információs társadalom) | 415 |
Kölcsönviszony ember és technika között | |
Az ipari-technikai forradalom - társadalmi forradalom | |
Társadalmi befogadás | |
Természet- és embertudományok új szintézise | |
Információs forradalmak (10-20. század) | |
Az érintkezési kultúra forradalmai | |
A három információs forradalom | |
A jövő kilátásai | |
Információs forradalom Kelet-Európában | |
A politikai rendszer összeomlása | |
A termelésszervezés változásai | |
Kihívás a tudományműveléssel szemben | |
Magyarország, 2000 | |
Korunk érintkezéskultúra-váltásáról | |
A kutatás, felsőoktatás | |
A társadalmi különbségek fokozódásáról | |
1999. február 23. Az akadémiai díjak új rendszere | 432 |
A magyarországi díjak típusai | |
Akadémiánk új helyzetben | |
Az akadémiai díjak két típusa | |
Az MTA díjai | |
Akadémiára bízott díjak | |
1999. február 26. A termelés és a kutatásszervezet közelítése érdekében (Szerződés a General Electrickel) | 439 |
1999. március 18. A bor | 442 |
1999. március 20. A székfoglalók új rendje (Az új publikációs rendszer célja) | 444 |
A tudomány fejlődésének igénye | |
Akadémiánk lehetőségei | |
Kutatói jegyzetek, kérdések székfoglalókról | |
1999. március 24. A cigánykérdésről tabuk nélkül (A cigányok Magyarországon c. kötet kapcsán) | 450 |
Együtt a cigányokkal | |
Rasszizmus ma | |
Átalakulóban lévő roma társadalom | |
Az integráció feltételei | |
A kölcsönösség elve | |
Idegenellenességek különbözősége | |
A romakérdés: európai kérdés | |
1999. április 7. Kémia: alapkutatás, alkalmazott kutatás, termelés (Az izotóp- és felületkémiai intézet évfordulóján) | 458 |
Kutatás, hatósági funkciók, oktatás | |
A termelés kihívása és a kutatásszervezet | |
A kémiai kutatás intézetei Európában | |
A főhivatású kutatóintézetek Magyarországon | |
Az új szintézis igénye | |
Az állami szerepvállalás | |
1999. április 25. Agrárkutatás és az új korkihívások (Az agrártudományok osztálya és Martonvásár 50 éves) | 468 |
Az agrárium értelmezéséről | |
Lokális emberi kötelezettségünk | |
A kutatók gondolkodási hagyománya | |
Az új szintézis igénye | |
1999. május 3. Új szintézist! (Számvetés. Közgyűlési beszámoló) | 473 |
Tudományos-technikai forradalom | |
Közkulturális értékrendváltás | |
Hazai rendszerváltás | |
A magyar tudomány és Akadémiánk helyzete | |
Közgyűléseink | |
Akadémiánk a tudomány műhelye | |
Diszciplínaviták | |
Intézethálózat | |
Tanszéki kutatócsoportok | |
Könyvtáraink | |
A külkapcsolatok reformja | |
Működőképes, rendezett szervezet | |
Kormány, Országgyűlés, OMFB | |
A Költségvetés feljavítása | |
A köztestületiség | |
Határokon túli magyar kutatók | |
Területi bizottságok | |
Akadémiai minősítés | |
A díjrendszer reformja | |
Emlékbeszédek: folyamatosság a gondolkodásban | |
A rendszeresség tudományos hazsznáról | |
Akadémiai Klub | |
Hagyományunk: az osztálykeret | |
A vezetésben: kollektív bölcsesség, egyéni döntésképesség | |
Az MTA a nemzet tanácsadója | |
Az MTA a hazai tudomány érdekképviselője | |
Tudományos érdekképviselet | |
Szociális érdekképviselet | |
Nyitás a vállalkozók felé | |
Nyitás a társadalom felé | |
Csak szabadon szolgálhat a szellem | |
Bibliográfia (Glatz Ferenc írásai, előadásai, interjúi, 1998. január - 1999. május) | 507 |