Fülszöveg
MlfoM/
irodalom művészet|társadalom
//
:;' / itf. I ir I ¦; • ; . ,
sosem fejezte be Brácsaversenyét nélkülözésben és megviselten mint akkor és ma is oly sokan meghalt New Yorkban
Mó SzucsúniRekviem Bartókért
Persze azt, hogy „az élet értelme", fogalmazhatjuk így is: „Isten". És azt, hogy „a kérdés elfogja", „letartóztatja", irritálja K.-t, a pszichológia „neurózisnak" nevezi talán. Kafka módszere annak a kiaknázásából áll, hogy minden „tárgy lét" térés időbelisége mögött még egy tértelen és időtlen dimenzió is rejlik, ahol minden „tárgyi létező" ugyanannak a történésnek kissé Próteusz-szerű, relatíve szuverénül kezelhető szimbólumává válik: lebontó és lebontható funkciójává. „A sorskelléktár!"
Tábor Béla: Feljegyzések Kafkáról
Doktor úr, ha látná,
hogyan öleli magához az ég a földet,
és mily határtalanul kitágul a szív,
hogy befogadja a világot,
a kéken párálló végtelent!
Lisel Mueller: Monet nem akar műtétet
Kafka nemcsak a blanchot-i „irodalmi térben" nem fér...
Tovább
Fülszöveg
MlfoM/
irodalom művészet|társadalom
//
:;' / itf. I ir I ¦; • ; . ,
sosem fejezte be Brácsaversenyét nélkülözésben és megviselten mint akkor és ma is oly sokan meghalt New Yorkban
Mó SzucsúniRekviem Bartókért
Persze azt, hogy „az élet értelme", fogalmazhatjuk így is: „Isten". És azt, hogy „a kérdés elfogja", „letartóztatja", irritálja K.-t, a pszichológia „neurózisnak" nevezi talán. Kafka módszere annak a kiaknázásából áll, hogy minden „tárgy lét" térés időbelisége mögött még egy tértelen és időtlen dimenzió is rejlik, ahol minden „tárgyi létező" ugyanannak a történésnek kissé Próteusz-szerű, relatíve szuverénül kezelhető szimbólumává válik: lebontó és lebontható funkciójává. „A sorskelléktár!"
Tábor Béla: Feljegyzések Kafkáról
Doktor úr, ha látná,
hogyan öleli magához az ég a földet,
és mily határtalanul kitágul a szív,
hogy befogadja a világot,
a kéken párálló végtelent!
Lisel Mueller: Monet nem akar műtétet
Kafka nemcsak a blanchot-i „irodalmi térben" nem fér el. Semmilyen irodalmi térben nem fér el. A „de te megálmodod" Kafka irodalom-kritikája: az irodalom önmagát hitegeti, ha azt hiszi, hogy közelebb visz a szó mai általános krízisének megoldásához. Közel áll Ebner művészet-értékeléséhez: a művészet álom a szellemről. A lényeges különbség, hogy Kafka ezt mégis az irodalom közegében, azt transzcendálva képviseli: Kafka úgy irodalom, hogy minden szava áttöri az irodalmi tér kereteit. Surányi László: A császári üzenet és az én kínai fa la
létra sziklaszál a boldogság magány ügy félelem hi]ján
Dukay Barnabás: azon is túlonnani
A művészet számos megnyilvánulási formája értékes. Például, azonos feltételek között, a világ, melynek részét képezi da Vinci Mona Li-sdja vagy Cervantes Don Quijotéja, jobb, mint egy olyan világ, mely hiányt szenved bennük. Az viszont már korántsem egyértelmű, hogy hogyan íijuk le legobban a művészet értékét. Az erről folyó viták többek között a következő két kérdésre fókuszálnak. Először is, hol található ez az érték? Thomas Pölzler: Camus a művészet értékéről
Vissza