1.059.328

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Új ÁFA kalauz

Gyakorlati kézikönyv

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Novorg Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím: Novorg-könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-485-239-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közép- és Kelet-Európa államai közül Magyarország vezette be elsőként a hozzáadottérték-adó típusú forgalmi adót. Bár az 1988-as bevezetés óta az általános forgalmi adó jogi szabályozása többször... Tovább

Előszó

Közép- és Kelet-Európa államai közül Magyarország vezette be elsőként a hozzáadottérték-adó típusú forgalmi adót. Bár az 1988-as bevezetés óta az általános forgalmi adó jogi szabályozása többször módosult, sajátos jellemzőit azóta is megtartotta, melyek a következők:
• jellege szerint közvetett,
• a bevétel realizálási helye szerint fogyasztási,
• hatóköre szerint általános,
• a gazdasági folyamatokhoz való kapcsolódás szerint összfázisú,
• a beszedés technikája szerint nettó alapú.
Az általános forgalmi adó közvetett jellege abban nyilvánul meg, hogy az adó fizetője, illetve annak viselője személyében elválik egymástól. Az adó fizetője akként teljesíti kötelezettségét, hogy az értékesítési ár (díj) részeként az adóterhet is továbbhárítja vevőjére. Képletesen fogalmazva, az adó fizetője a postás szerepkörét játssza el az adó viselője és a költségvetés között.
Az adóteher továbbgörgetése az utolsó értékesítési pontig tart, amikor is a termék (szolgáltatás) a belföldi végső fogyasztóhoz jut. Belföldi végső fogyasztás egyéni és közösségi szinten egyaránt megvalósulhat. Az adóbevétel realizálási helye más aspektusból meghatározható úgy is, hogy nem terheli általános forgalmi adó a folyó termelő-felhasználást, valamint a végső felhasználási célok közül a beruházást és az exportot. Ez utóbbi abból a GATT által is szentesített alapelvből következik, hogy a közvetett adók tekintetében az ún. rendeltetési ország elve érvényesül, vagyis a közvetett adóterhet a terméket (szolgáltatást) vásárló abban az országban viseli, ahol azt felhasználja.
Már az elnevezés is utal arra, hogy az általános forgalmi adó igen széles hatókörű. Ez személyi és tárgyi értelemben egyaránt igáz. Személyi értelemben azért, mert az általános forgalmi adó lényegében a gazdasági élet összes szereplőjét adófizetőként integrálja. Tárgyi értelemben pedig azért, mert lényegében minden áruként értékesülő termékre és szolgáltatásra adókulcsot állapít meg.
Az általános forgalmi adó a gazdasági folyamatokhoz való kapcsolódása szerint összfázisú, ami azt jelenti, hogy belföldön minden értékesítési pont - ideértve a külföldről belföldre történő behozatalt is - egyben adózási pont.
Az általános forgalmi adó legsajátosabb vonását beszedési technikája adja. A versenysemlegességet torzító adóhalmozódást az általános forgalmi adó intézményesen küszöböli ki oly módon, hogy az adófizetők számára biztosítja a belföldi és külföldi eredetű beszerzésekben foglalt forgalmiadó-teher viselése alóli mentesülést. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 1
1. A TÖRVÉNY ALKALMAZÁSI HATÁLYA 5
1.1. A területi hatály 5
1.2. A személyi hatály 6
1.2.1. Az ún. off-shore cégek helyzete 8
1.2.2. Tulajdonközösségek speciális adóalanyisága 9
1.2.3. Külföldiek adóalanyisága 10
1.2.4. Az importáló személye 11
1.3. A tárgyi hatály 12
1.3.1. A visszterhes termékértékesítés 12
1.3.1.1. Az ún. zártvégű lízing fogalma 13
1.3.1.2. A részletvétel 14
1.3.1.3. A bizomány 14
1.3.1.4. Bérmunka 15
1.3.1.5. Zálogtárgy értékesítése 15
1.3.2. Ellenérték nélküli termékértékesítések 15
1.3.2.1. A termékek adóalanyiságot eredményező gazdasági
tevékenységből való kivonása, apportálása 16
1.3.2.2. A terméknek tárgyi adómentes tevékenységhez történő
hasznosítása 17
1.3.2.3. Átalakítással a beszerzett dolog levonhatósági státuszának
megváltoztatása 18
1.3.2.4. Üzemanyag saját felhasználása saját előállítás után 18
1.3.2.5. A saját vállalkozásban végzett beruházás 18
1.3.2.6. A megszűnés 19
1.3.2.7. A kivételek 19
1.3.3. Szolgáltatásnyújtás 20
1.3.3.1. Speciális szolgáltatások 22
1.3.3.2. Közvetített szolgáltatások 22
1.3.3.3. Az ingyenesen nyújtott szolgáltatások 24
1.3.4. A termékimport 24
1.3.5. Termékexport és azzal egy tekintet alá eső termékértékesítés 25
1.3.6. A nemzetközi közlekedéshez és a termékek nemzetközi
forgalmához közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásnyújtások 25
2. A TELJESÍTÉS HELYE 26
2.1. A teljesítés helye termékértékesítésnél 26
2.2. A teljesítés helye szolgáltatásnyújtásnál 28
2.3. Bérbeadás és lízing 31
3. AZ ADÓFIZETÉSI KÖTELEZETTSÉG KELETKEZÉSE 32
3.1. Az adófizetési kötelezettség keletkezése termékértékesítésnél és
szolgáltatásnyújtásnál 32
3.1.1. Adófizetési kötelezettség keletkezése előlegnyújtás esetén 33
3.1.2. Adófizetési kötelezettség keletkezése közraktári ügylet esetén 35
3.1.3. Adófizetési kötelezettség keletkezése ingyenes
termékértékesítésnél 36
3.1.4. Adófizetési kötelezettség keletkezése termékimportnál 36
3.2. Az adófizetési kötelezettség teljesítésének halasztása 36
3.2.1. A szolgáltatást saját nevében megrendelő adóalany
önbevallással rendezendő adókötelezettsége 37
3.2.2. A pénzforgalmi szemléletű könyvvezetők adófizetési
kötelezettsége 37
3.2.3. Az árat közvetlenül befolyásoló támogatásra mint
adóalapra jutó áfa fizetésének kötelezettsége 39
3.2.4. A bérmunka utáni adófizetési kötelezettség keletkezése 40
4. AZ ADÓ ALAPJA 40
4.1. Az adó alapja termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál 40
4.1.1. A külföldi fizetőeszközben kifejezett ellenérték esetén
számítandó adóalap 44
4.1.2. Személyi összefonódás, szoros gazdasági kapcsolat esetén
számított adóalap 45
4.1.3. Az árat közvetlenül befolyásoló támogatás mint adóalap 46
4.2. Az adó alapja termékimportnál 48
5. AZ ADÓ MÉRTÉKE 48
6. TÁRGYI ADÓMENTESSÉG 51
6.1. Tárgyi adómentesség termékértékesítésnél és
szolgáltatásnyújtásnál 51
6.2. Tárgyi adómentesség termékimportnál 57
6.3. A kedvezményezett mentesítése kérelemre 58
7. AZ ADÓ LEVONÁSA 58
7.1. Az adólevonási jog tartalma, mértéke 58
7.1.1. Az adólevonás tiltása a beszerzésnek a gazdasági tevékenység
köréből való kivonása, illetve reprezentáció esetén 61
7.1.2. A személygépkocsi vásárlása, a cégautóhoz kapcsolódó
beszerzések levonható adója 61
7.1.3. A készpénzforgalom diszpreferálása 63
7.1.4. Egyéb esetek 64
7.2. Az adólevonási jog gyakorlásának személyi feltételei 64
7.3. Az adólevonási jog tárgyi feltétele 66
7.4. Az adólevonási jog keletkezése 66
7.5. Az előzetesen felszámított adó megosztása 68
7.5.1. A támogatások figyelembevétele az arányosításnál 69
.7.5.2. A tárgyi eszközre jutó előzetesen felszámított adó
megosztására vonatkozó különös szabályok 70
8. AZ ADÓ FIZETÉSÉRE KÖTELEZETT SZEMÉLYE 72
9. AZ ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ ELSZÁMOLÁSA
(MEGFIZETÉSE, VISSZAIGÉNYLÉSE) 75
9.1. A visszaigénylés 76
9.2. Az adó visszafizetése kérelemre 81
10. ELJÁRÁSI SZABÁLYOK 81
10.1. A számla- és nyugtaadási kötelezettség 81
10.1.1. A számla 82
10.1.2. Az egyszerűsített számla 83
10.1.3. A számlát helyettesítő okmány 83
10.1.4. A nyugta 84
10.2. Számlahelyesbítés és kapcsolata az önrevízióval 85
10.3. Az adó nyilvántartása, megállapítása 85
11. AZ ALANYI ADÓMENTESSÉG 86
12. A TÉTELES ÁTALÁNYADÓZÓKRA VONATKOZÓ KÜLÖNÖS ELJÁRÁS 88
13. KÜLÖNLEGES ADÓZÁSI MÓDOK 88
13.1. A kereskedelmi szálláshelyadási tevékenységet folytató adóalanyra vonatkozó különleges adózási mód 89
13.2. Mezőgazdasági termelés különleges jogállás mellett 90
13.2.1. Mezőgazdasági tevékenység az áfa-rendszerbeli általános adózás szabályaival 92
13.3. Bolti kiskereskedelmi tevékenység 93
13.4. A különbözet szerinti adózás (a használtcikk-kereskedelem új adózási szabályai) 96
13.5. Az idegenforgalmi tevékenységre vonatkozó különös adózási szabályok 97
14. AZ ADÓVISSZATÉRÍTÉS KÜLÖNÖS SZABÁLYAI 98
14.1. A társadalmi szervezeteknek adható visszatérítés 99
14.2. Adóvisszatérítés diplomáciai testületeknek, konzuli
képviseleteknek és azok tagjainak 100
14.3. Adóvisszatérítés külföldön nyilvántartásba vett adóalanynak 100
14.4. Adóvisszatérítés külföldi utasnak 102
14.5. Adóvisszatérítés nemzetközi segélyekből történt vásárlások után,
nemzetközi szerződés alapján vállalt kötelezettségek alapján 103
15. AZ ÁFA-TÖRVÉNY 1997. JANUÁR 1-JÉTŐL HATÁLYBA
LÉPŐ MÓDOSÍTÁSÁNAK KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEI 104
15.1. A kártyaolvasó berendezések beszerzésének kedvezményezése 104
15.2. A fogyasztásiadó-tételek növekményének áfa-kénti befizetése 105
FÜGGELÉK
1992. évi LXXIV. törvény az általános forgalmi adóról 111
A Kormány 2/1993. (L 13.) Korm. rendelete a külföldön nyilvántartásba vett adóalany számára adható általános forgalmiadó-visszatérítésről 180
A Kormány 3/1993. (L13.) Korm. rendelete a diplomáciai és konzuli képviseletek és azok tagjai, valamint az ezekkel egy tekintet alá eső nemzetközi szervezeteké s azok tagjai számára adható általános forgalmiadó-visszatérítésről 183
A Kormány 4/1993. (L 13.) Korm. rendelete a külföldi utas számára adható általános forgalmiadó-visszatérítésről 186
A pénzügyminiszter 24/1995. (XI. 22.) PM rendelete a számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról 193
A Kormány 224/1996. (XII. 26.) Korm. rendelete az egyes adótörvények alkalmazásában a készpénzzel történő fizetés összeghatáráról 204
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Új ÁFA kalauz Új ÁFA kalauz

A lapélek kissé elszíneződtek. A címlapon tulajdonosi pecsét található.

Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba