Előszó
Az ügyviteli munka minden gazdálkodó szervezet belső működésének része, önálló funkciója és az ügyintézés mozzanatainak egymásutánját jelenti, magába foglalva mindazon formai és technikai feltételek és szolgáltatások teljesítését, amelyek az érdemi ügyintézéshez szükségesek. Az ügyvitel ma már olyan önálló tevékenységi kört képez, amely professzionális belső szolgáltatássá fejlődve segíti a szervezetek alaptevékenységét.
Többéves munkahelyi és oktatói tapasztalatunk, hogy minden tevékenység megtanulásához, de oktatásához is számtalan ismeretet kell elsajátítani.
Általános igazgatási, ügyiratkezelési, irodaszervezési ismereteinket foglaltuk össze e kézikönyvben, mely reméljük, hogy a személyi számítógépek világában méltó rangjára emeli az oly gyakran lebecsült, ún. „gyalogos", időt rabló ügyiratkezelői tevékenységet.
Szeretnénk könyvünkkel bebizonyítani, hogy a korszerű és színvonalas adatfeldolgozás alapja az iratok megfelelő rendszerezése, tárolása, a munkatársak közötti korrekt kommunikáció és az azt segítő célszerű irodai eszközök alkalmazása. Emellett azonban nem lehet elhanyagolni a munkahelyek, az iratok fizikai védelmét, a tűzbiztonságot, a munkavédelmi előírások betartását, az ergonómiai szempontok figyelembevételét sem.
Sokszor találkozunk a napi munkánk során olyan esettel, hogy az adminisztratív munkahely célszerűtlen, át nem gondolt kialakítása volt a rossz hatékonyságú ügyviteli munka hibaforrása. Ilyenkor néhány apróbb racionális megoldás már meglepő eredményhez vezetett - reméljük, e helyt is tudunk hasznos ötleteket adni.
A szerzők köszönetet mondanak az UNIÓ Lap- és Könyvkiadó Kft.-nek, hogy lehetővé tette e kézikönyv kiadását.
Vissza