Előszó
A magyar atlétika fejlődésében nagy szerepet játszott az a tény, hogy az atlétikát oktató tanárok, edzők képzéséért felelős szakemberek és a Magyar Testnevelési Főiskola kellő időben felismerték a szaktudományokkal való együttműködés szükségességét, így sikerült elérni azt, hogy az atlétikai oktatás két fő pillére a tudomány és a gyakorlati tapasztalat legyen.
A versenysportok rohamos elterjedésének és fejlődésének egyik legértékesebb következménye, hogy egyre több tudományág figyelt fel a kiváló teljesítményekre. Világszerte számtalan kutatóintézet létesült, melyekben szaktudósok keresik a választ a sport problémáinak megoldására. Mi a sport szerepe a társadalomban? Hol van az emberi teljesítőképesség határa? Elméleti és technikai kérdések sokaságát vizsgálják, ugyanakkor pedig újabb problémák merülnek fel, melyek a kutatások tárgyát képezik.
Kialakultak a sportszaktudományok, melyek a sport elméleti és gyakorlati elemeit tanulmányozzák: a sportfilozófia, -történet, -szociológia, -pszichológia, a sportorvostudomány, a biológia, a biokémia, a biomechanika, csak hogy a legfontosabbakat említsük.
Az egyik szaktudomány következtetései kiegészítik, megvilágosítják a másik eredményeit. A tudományágak sportra vonatkozó kutatásainak eredményei a sporttudomány gyűjtőnév alatt állnak a sportszakemberek rendelkezésére. Ennek, a modern tudománynak is maga az ember a központja, és célja az egyén nevelése, minél tökéletesebb, harmonikusabb testi-lelki fejlődése, hogy beilleszkedve a társadalomba, képes legyen azt hasznosan szolgálni.
A biomechanika az egyik legfiatalabb szaktudományág a sport területén, már eddig is nagyban hozzájárult az atlétikai teljesítmények rohamos fejlődéséhez. Az emberi testmozgásokat tanulmányozza a fizikai törvények alapján. Már régen ismeretes volt, hogy a testmozgás is követi a mechanikai törvényeket.
Az atlétikai mozgás, egy-egy versenyszám technikája, a futás, az ugrás, a dobás módja - előre meghatározott célú mozgássorozat. A magas színvonalú teljesítményekben felismerhető a mechanikai törvények optimális alkalmazása, míg a gyengébb teljesítményekben megfigyelhetők a hibák vagy a mechanikai elvek helytelen alkalmazása. Régebben az oktató, az edző csakis saját megfigyeléseire, megérzéseire, meglátásaira volt utalva a helyes vagy helytelen technika megítélésében, az elért eredményen kívül nem állt rendelkezésére semmiféle objektív, bizonyító mérési eszköz. Az oktatásban, a mozgássorozatokban elkövetett hibák javításában, csakis gyakorlati tapasztalatára, rábeszélő képességére támaszkodhatott, no és atlétája bizalmára.
Korszerű biomechanikai elemzéssel megállapítható bármely mozgássorozat, technika ideális formája, tér- és időbeli jellemzőit a precíziós műszerekkel elvégzett mérések segítségével elemezni lehet. Kinyomozhatók a szabad szemmel észrevehetetlen hibák és azok okai. Ami pedig a legfontosabb: meghatározható az ideális technika optimális alkalmazási formája az atléta egyéni adottságainak megfelelően. Megmutatja az atléta esetleges gyenge oldalait, például: melyik izomcsoportját kell megerősíteni vagy melyik ízületét kell lazítani ahhoz, hogy képes legyen az ideális technikát végrehajtani.
Vissza