A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Az Ószövetségi üdvösségvárás kiemelkedő alakja a Dávid fia királyi Messiás, aki a végidőben isteni uralom képviselője. Hagyománytörténetileg a dávidi királyi üdvösségközvetítő tradíciójához rendeződik és vele összefüggésben áll a JHWH szenvedő Szolgája és az Emberfia hagyománya is, noha mivoltában a három üdvösségközvetítő nem fedi egymást. A három üdvösségközvetítő az Újszövetség szempontjából rendkívül jelentős, mert az Egyház a názáreti Jézusban látja beteljesedni őket, és a róluk szóló bibliai szövegek fényében magyarázzák Jézus kilétét és üdvözítő művét. Ennek alapján érthető, hogy ezek a szövegek kezdettől fogva a keresztény egzegézis előterében álltak. A szerző a három üdvösségközvetítő szövegeinek értelmét az ószövetségi hagyomány szintjén törekszik kimutatni, adott esetben pedig megismerteti ezeknek a szövegeknek újszövetségi, krisztológiai jelentését.
Tartalom
Előszó 5
Első rész: Üdvösségközvetítés és eszkatológia 15
1. §. Üdvösség - üdvösségközvetítők 17
1. Terminológia 17
2. Üdvösség és üdvösségközvetítők a bibliai hagyományban 18
a) Az üdvösség a bibliai hagyományban 18
b) Üdvösségközvetítők a bibliai hagyományban 21
c) A végidőbeli isteni uralom képviselője:
a Dávid-fia királyi Messiás, JHWH szenvedő Szolgája
és az apokaliptikus Emberfia 23
2. §. Eszkatológia az Ószövetségben 25
1. Az üdvösségközvetítés és az eszkatológia
összefüggésének problémája 25
a) Az eszkatológia a prófétai szövegekben 26
b) Az eszkatológia fogalma és mibenléte a 20. századi
biblikus kutatásban 28
c) Az eszkatológikus terminológia a bibliai szóhasználatban 32
d) A bibliai hagyomány 33
2. Eszkatológia - végső értékelés 39
3. §. Messianizmus az Ószövetségben 41
1. A „masiah - felkent" terminológia az Ószövetségben 41
2. A JHWH-felkentje terminológia jelentéstartalma
Isten és a király viszonyáról 43
3. Király szövegek az Ószövetségben 46
Második rész: A királyság Izraelben 51
4. §. A királyság eredete és teológiai értelmezése Izraelben 53
1. A királyság intézményének kritikája Izraelben 53
2. A királyság teológiai legitimációja 55
a) A király szabadító 55
b) Az ókori királyeszme hatása 56
1° A király Isten fia 60
2° A király Isten jobbján: uralma a nemzetek felett 60
3° A jeruzsálemi királyhagyomány örököse 62
5. §. A király feladatai 64
1. A király a jog és az igazság védnöke 64
a) A védelemre szorulók köre 65
b) A király tevékenységének köre 66
c) A király bírói tevékenységének mércéje 67
d) A király feladata Istentől ered 67
e) A 12-14. versek új szempontokkal egészítik ki
a király 2. és 4. versekből megismert feladatát 67
2. A király a béke szerzője 70
3. A királyi hatalom és uralom 71
Harmadik rész: A királyeszméből messiási eszme 73
6. §. A Nátán-orákulum (2 Sám 7) 75
7. §. Izrael üdvtörténeti tapasztalatai a királyságról, és a babiloni fogság 84
8. §. A messiási eszme mint reinterpretáció 86
Negyedik rész: Messiásvárás a prófétai igehirdetésben 93
9.§. Messiási szövegek az Izajás 1-12. fejezetek összefüggésében 94
10.§. Az Iz 7,10-17: Az Immánuel-jövendölés,
a Gyermek születése az üdvösséges jövő jele 100
A. Az Iz 7,1-17 irodalmi formája 102
1. Irodalomkritika - az Iz 7,1-17 egységének kérdése 102
2. Az Iz 7,1-17 irodalomkritikai és redakciótörténeti kérdései 103
3. Az Iz 7,14-17 irodalomkritikai és redakciótörténeti kérdései 106
4. Az Immánuel-jövendölés üdvösséghirdetés vagy ítélethirdetés? 109
5. Az Immánuel-jövendölés az Iz 1-12. fejezetek összefüggésében 110
B. Szövegmagyarázat 112
Összefoglalás 124
11.§. Az Iz 9,1-6: A Messiás a béke királya 126
A. Az Iz 9,1-6 irodalmi formája 127
1. Irodalomkritika - az Iz 9,1-6 lehatárolásának kérdése 127
2. Az Iz 9,1-6 műfaji kérdései 128
3. Az Iz 9,1-6 eredete - az autenticitás kérdése 131
4. Az Iz 9,1 -6 messiási jellege 132
Összegzés 134
5. Az Iz 7,14-17 és a 9,1-6 összefüggése 134
B. Szövegmagyarázat 135
Összefoglalás 142
12.§. Az Iz 11,1-9: A Messiás az igazság és a béke királya 144
A. Az Iz 11,1-9 irodalmi formája 145
1. Irodalomkritika - az Iz 11,1-9 lehatárolásának kérdése 145
2. Az Iz 11,1-9 egységének és izajási eredetének kérdése 147
Összegzés 150
3. Az Iz 11,1-9 műfaja és szerkezete 150
4. Az Iz 9,1-6 és a 11,1-9 az Iz 1-12. fejezetek összefüggésében 151
B. Szövegmagyarázat 152
13. §. A Mik 5,1-5: A Messiás a béke királya és népének pásztora 160
A. A Mik 5,1-5 irodalmi formája 161
1. A Mik 5,1-5 távolabbi és közelebbi szövegkörnyezete 161
2. A Mik 5,1-5 irodalomkritikai és redakciótörténeti kérdései 166
Összegzés 168
3. A Mik 5,1-5 tradíciótörténeti kérdései 168
B. Szövegmagyarázat 169
14. §. A Zak 9,9-10: A Messiás szegény és igaz,
az egyetemes béke hirdetője 176
A. A Zak 9,9-10 irodalmi formája 177
1. A Zak 9,9-10 távolabbi és közelebbi szövegkörnyezete 177
2. A Zak 9,9-10 szerkezete 178
3. A Zak 9,9-10 messiási jellege, tradíciótörténeti összefüggései
és keletkezési ideje 178
B. Szövegmagyarázat 180
Appendix: A Zak 9,9-10 az Újszövetség bibliai hagyományában 184
1. AZak 9,9 Jézus jeruzsálemi bevonulásának elbeszélésében 184
2. A Mt 21,1-17 irodalmi sajátosságai 185
3. A Mt 21,1-17 teológiai sajátosságai 186
Ötödik rész: JHWH szenvedő Szolgája - Az Ebed-JHWH dalok 193
15. §. Az Ebed-JHWH dalok az Iz 40-55. fejezetekben 195
1. Az Ebed-JHWH dalok általános jellemzése 196
2. Az Ebed-JHWH dalok viszonya
az Iz 40-55. fejezetek összefüggéséhez 200
a) A „szolga" terminológia az ószövetségi biblikus hagyományban 200
b) A „szolga" terminológia az Iz 40-55. fejezetekben 201
c) Az Ebed-JHWH dalok és az Iz 40-55. fejezetek kapcsolatának
magyarázata a kutatásban a 80-as évektől kezdődően 204
16. §. Üdvösségközvetítő hagyományok az Ebed-JHWH dalokban 208
1. Az üdvösségközvetítés demokratizálódása a babiloni fogság idején 208
2. Üdvösségközvetítő hagyományok az Ebed-JHWH dalokban 210
a) A prófétai hagyomány és élettapasztalat 211
1° Jeremiás 212
2° Ezekiel 213
3° A deuteronomisztikus Mózes alakja 213
b) A királyi közvetítő hagyománya 214
17. §. Az Ebed-JHWH dalok értelmezése 216
1. Az Ebed-JHWH dalok értelmezésének kérdése 216
a) A kollektív értelmezés 216
b) Korporatív személyiség 217
c) Individuális értelmezés 217
1° Messiási-eszkatologikus értelmezés 217
2° Ideális és végérvényes üdvösségközvetítő 218
3° A múlt, vagy a szerző korának kiemelkedő személyisége 218
2. Ideális üdvösségközvetítő 221
18. §. A behelyettesítő szenvedés értelme és jelentősége
az Ebed-JHWH dalokban
1. A behelyettesítő szenvedés - terminológia 222
2. A Szolga behelyettesítő szenvedése „sokak" üdvössége 225
összefoglalás 227
19. §. Az első Ebed-JHWH dal (Iz 42,1-4) 229
A. Az Iz 42,1-4 irodalmi formája 230
1. Az első Ebed-JHWH dal (Iz 42,1-4) és kiegészítése (Iz 42,5-9) 230
2. Az Iz 42,1-4 irodalmi megformálásának motívumai 231
3. Az Iz 42,1-4 szerkezeti elemei 232
B. Szövegmagyarázat 233
Appendix: Az Iz 42,1-4 az Újszövetség bibliai hagyományában 242
1. Az Iz 42,1-4 újszövetségi alkalmazásának módja 242
2. Az Iz 42,1-4 krisztológiai alkalmazása a Mt 12,18-2l-ben 242
3. Az Iz 42,1 Jézus megkeresztelkedésének
és megdicsőülésének jelenetében 246
20. §. A második Ebed-JHWH dal (Iz 49,1-6) 249
A. Az Iz 49,1-6 irodalmi formája 251
1. A második Ebed-JHWH dal (Iz 49,1-6) és kiegészítése (Iz 49,7-9) 251
2. Az első és második Ebed-JHWH dal összefüggése 251
3. Az 49,1-6 szerkezete 251
B. Szövegmagyarázat 253
21. §. A harmadik Ebed-JHWH dal (Iz 50,4-9) 258
A. Az Iz 50,4-9 irodalmi formája 259
1. A harmadik Ebed-JHWH dal (Iz 50,4-9)
és kiegészítése (Iz 50,10-11) 259
2. A harmadik Ebed-JHWH dal és a többi dal összefüggése 260
3. Az Iz 50,4-9 irodalmi megformálásának motívumai 261
4. Az Iz 50,4-9 szerkezete 262
B. Szövegmagyarázat 263
22. §. A negyedik Ebed-JHWH dal (Iz 52,13-53,12) 267
A. Az Iz 52,13-53,12 irodalmi formája 269
1. A negyedik Ebed-JHWH dal és a többi dal összefüggése 269
2. Az Iz 52,13-53,12 szerkezete 270
B. Szövegmagyarázat 271
Appendix: Az Iz 52,13-53,12 az Újszövetség bibliai hagyományában 282
1. Az Iz 52,13-53,12 újszövetségi alkalmazásának módja és háttere 282
2. Az Iz 52,13-53,12 újszövetségi alkalmazása 283
Hatodik rész: Az Emberfia 289
Az Emberfia-hagyomány az Ószövetség bibliai hagyományában
és a zsidó apokaliptikus irodalomban 289
23. §. Az Emberfia-hagyomány a Dániel könyvében 290
A. Az Emberfia megnevezés etimológiája és teológiai háttere 292
1. Az emberfia megnevezés etimológiája 292
2. Isten királyi uralmának eljövetele
Dániel könyvének 2. és 7. fejezetében 297
B. Dániel 7. fejezetének irodalmi formája 298
1. Dán 7. fejezetének irodalomkritikai és redakciótörténeti kérdései 298
Összegzés 302
2. Dán 7. fejezetének szerkezete 302
C. Szövegmagyarázat 304
Összefoglalás 315
24. §. Az Emberfia-hagyomány az etióp Hénok könyvében 317
1. A Hénok-hagyomány, az etióp Hénok könyve 317
2. Az Emberfia-hagyomány helye
az etióp Hénok könyvében (képes beszédek) 319
3. Az Emberfia alakja a képes beszédekben 320
a) Az Emberfia alakja az alapvízióban 321
b) Az Emberfia azonosítása a Választottal
és a Messiással a harmadik képes beszédben 324
c) Az Emberfia azonosítása Hénokkal 327
Összefoglalás 328
25. §. Az Emberfia-hagyomány a 4. Ezdrás könyvében 330
1. A 4. Ezdrás könyve és az Emberfia-hagyomány helye
a 4 Ezdrás könyvében 330
2. Az Emberfia alakja a látomásban (4. Ezd 12,l-13a)
és a hozzá kapcsolódó tanbeszédben (4. Ezd 13,13b-24) 332
3. Az Emberfia alakja a látomás magyarázatában (4. Ezd 13,25-50)
és a hozzá kapcsolódó tanbeszédben (4. Ezd 13,51-56) 335
Összefoglalás 337
4. Az Emberfia-hagyomány összefüggése a Dániel,
az etióp Hénok és a 4 Ezdrás könyvében 339
Appendix: Az Emberfia az Újszövetség bibliai hagyományában 341
1. Az Emberfia kijelentések eredete 342
2. Az Emberfia megnevezés tituláris használatának kérdése 345
3. Az Emberfia és a szenvedő Szolga szenvedése
váltságdíj jellegének összefüggése 345
Összefoglalás 346
Függelék 349
Rózsa Huba műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rózsa Huba könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.