1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Biblia a hitoktatásban

A serdülő kor metodológiája

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Márton Áron Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 144 oldal
Sorozatcím: Studia Theologica Budapestinensia
Kötetszám: 19
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9011-44-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mi a szerepe és a helye a Bibliának a katekézisben, a hitre nevelés folyamatában? Van-e sajátos feladata a serdülő korúak csoportjával foglalkozó lelkipásztornak, katetékának a Biblia alkalmazását illetően? Amikor alkalmazom a Bibliát a hitre nevelésben, milyen módszerek segítségével alkalmazzam, illetve milyen teológiai, katetetikai, pedagógiai, módszertani elveket indokolt figyelembe vennem a helyes módszer megválasztásához?
Rengeteg kérdés, amivel a lelkipásztor, a katetéka, a katetékákat képző szakember állandóan találkozik és kialakított gyakorlatával szeretne jó válaszokat adni ezekre a kérdésekre.
Jelen kötet a serdülő korú fiatalok katekézisének bibliai módszertanával foglalkozik. Az itt felmerülő kérdéseket vizsgálja és kíván olyan elméleti megfontolásokra rámutatni, amelyek átgondolása a helyes gyakorlat kialakításához szükségesnek látszik.
Éppen annak érdekében, hogy a Biblia ne csak eszköze legyen a katekézisnek - még ha a legkiemeltebb is -, hanem az Istennel való... Tovább

Fülszöveg

Mi a szerepe és a helye a Bibliának a katekézisben, a hitre nevelés folyamatában? Van-e sajátos feladata a serdülő korúak csoportjával foglalkozó lelkipásztornak, katetékának a Biblia alkalmazását illetően? Amikor alkalmazom a Bibliát a hitre nevelésben, milyen módszerek segítségével alkalmazzam, illetve milyen teológiai, katetetikai, pedagógiai, módszertani elveket indokolt figyelembe vennem a helyes módszer megválasztásához?
Rengeteg kérdés, amivel a lelkipásztor, a katetéka, a katetékákat képző szakember állandóan találkozik és kialakított gyakorlatával szeretne jó válaszokat adni ezekre a kérdésekre.
Jelen kötet a serdülő korú fiatalok katekézisének bibliai módszertanával foglalkozik. Az itt felmerülő kérdéseket vizsgálja és kíván olyan elméleti megfontolásokra rámutatni, amelyek átgondolása a helyes gyakorlat kialakításához szükségesnek látszik.
Éppen annak érdekében, hogy a Biblia ne csak eszköze legyen a katekézisnek - még ha a legkiemeltebb is -, hanem az Istennel való személyes találkozás lehetőségét nyújtsa a fiatalnak. Olyan találkozás lehetőségét, melyben szabadon, felelősséggel alakulhat ki a serdülő fiatal öntudatos Krisztus követése. Vissza

Tartalom

Tartalomjegyzék5
Előszó7
Rövidítések8
Bevezetés9
A témával kapcsolatos pasztorálteológiai szempontok13
Az ige szolgálata és a katekézis - bevezető kateketikai megfontolások13
Katekézis az Egyház életében - Az Egyház feladata és a katekézis14
Az egyház és a katekézis - Az Ige szolgálata és a katekézis - Az egyház feladata és a katekézis
A katekézis sajátos szempontjai19
A katekézis és az ifjúsági lelkipásztorkodás címzettei22
Az ifjúsági lelkipásztorkodás feladata és sajátos célja23
Alapvető szempontok24
Az ifjúsági lelkipásztorkodás célja - Az ifjúsági lelkipásztorkodás címzettei
Kiegészítő szempontok25
Az ifjúsági lelkipásztorkodás teológiai megfontolásai - A hitre nevelés szempontjai az ifjúsági lelkipásztorkodásban - Az ifjúsági lelkipásztorkodás módszertani kívánalmai
A kerygmatikus és az antropologikus katekézis problémája az ifjúság lelkipásztorkodásban és a fiatalok katekézisében30
A kerygmatikus és antropologikus katekézis problémája - A hermeneutikai megközelítés
A Biblia szerepe a serdülőkorúak katekézisében31
Biblia - katekézis - hitre nevelés31
A Biblia az Egyház életében - A Biblia szerepe a katekézisben
A Biblia a serdülő fiatalok katekézisében34
Az Ószövetség - Az Újszövetség
Kapcsolat az Ó- és Újszövetség között - Jézus Krisztus, aki a teljesség36
A Krisztusban való hitre nevelés - a hit átadás teológiai szempontjai és módszertani problémái37
A hitre nevelés teológiai szempontjai38
A hit átadás problémái39
A hit átadásban tapasztalható kommunikációs zavarok41
A kommunikáció alapelemei - A katekézis és a kommunikáció kapcsolata - A kommunikációs zavar lényegi elemei
A serdülő fiatalok helyzete, mint katekézisük kiindulási pontja45
A vizsgálandó életkor meghatározása46
Az életkor - A fiatalok mely rétegéről van szó?
A korosztály fejlődési, nevelési sajátosságai48
Általános jellemzők - A katekézis során különösen is figyelembe veendő változási jellemzők
A serdülő fiatalok érdeklődési köre, magatartásuk51
A serdülő fiatal és a társadalom52
A serdülő fiatal és az Egyház53
A fiatalok és az Egyház - Az Egyház és a fiatalok
A serdülő fiatal vezetése a krisztusi érettség felé - az identitás összetevői - a formálás folyamata56
Az érett személy identitása56
A serdülő fiatal alakuló identitásának összetevői57
Az identitást kialakító tényezők59
A referencia pontok és szerepük - Az érett személy jellemzői
A Jézus Krisztusban való identitás kialakulásának fő elemei61
Identifikációs alaptézis - A krisztusi identitás formálásának lényege - Az identifikációs folyamat elemei
Metodológiai problémák64
Jézus személyére, mint a kinyilatkoztatás teljességére való hivatkozás64
Jézus Krisztus személyének bemutatása a fiatalok számára64
Hogyan értelmezte Jézus az Írásokat?66
Jézus, mint az Ószövetség beteljesítője - Jézus, mint a kinyilatkoztatás teljessége - válasz a kérdéseinkre - Jézus, mint Tanító - aki új távlatokat nyit
A Biblia használatának pedagógiai megfontolásai a serdülő fiatalok katekézisében70
Az isteni pedagógia a Bibliában70
Az isteni pedagógia az Ószövetségben - Az isteni pedagógia az Újszövetségben
A Biblia alkalmazásával kapcsolatos pedagógiai megfontolások73
A Biblia alkalmazásának általános pedagógiai szempontjai - A bibliai szövegek kiválasztásának pedagógiai szempontjai
A fiatalokhoz alkalmazkodó nyelvezet77
Az alapvető probléma77
A Biblia nyelvezete79
Konkrét nyelvezet - Szimbolikus nyelvezet - Felszólító nyelvezet - A nyelvezet és az irodalmi műfajok
A fiatalok számára alkalmas nyelvezet kívánalmai81
A Biblia üzenetének kifejtése - A fiatalok bevezetése a hit nyelvezetébe
A Biblia használatának didaktikai megfontolásai83
A Biblia alkalmazásában alkalmazott módszerek sajátos szempontjai83
A Biblia, mint egyedülálló mű - A Biblia alkalmazásának központi módszertani kérdései
A módszer megválasztásának szempontjai86
A serdülő fiatalok szituációja - A cél és a motiváció - A hitre nevelés célja és folyamata - A tartalom és a módszertan kapcsolata - A módszer és a hitre nevelés fázisai - Az ismeret és a módszer - A Biblia alkalmazásában használt módszerek - A módszer és a pedagógiai szempontok
A közösség szerepe a Biblia alkalmazásában90
A Biblia, a liturgia és az imádság kapcsolata91
Hibák a Biblia alkalmazásában92
A katekéta személye és a Biblia93
A morális nevelés szempontjai a Bibliának a serdülők katekézisében való alkalmazásakor94
A Biblia tanításának néhány központi morális kérdése95
Az Ószövetség erkölcsi rendje - Az Újszövetség erkölcsi rendje
Morális nehézségek a Bibliában98
Az Ószövetség morális kérdései - Az Újszövetség morális kérdései
A Biblia morális nevelési szempontjai100
Az Ószövetség tanításakor felmerülő morális nevelési szempontok - Az Újszövetség tanításakor felmerülő morális nevelési szempontok
A serdülő fiatalok hitre nevelése Jézus Krisztusban104
A fiatalok egzisztenciális kérdései - mint a hitre nevelés alapvető iránya105
A fiatalok hitre nevelése a választott bibliai részek alapján107
Miért élek, miért a világ?108
A lét kérdései - "Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott." - "Mert benne teremtett minden a mennyben és a földön..."
Miért a bűn, a szenvedés, az igazságtalanság, a halál?111
A "rossz" létére irányuló kérdések - "Ő széttiporja fejedet..." - "...Krisztus meghalt értünk, amikor még bűnösök voltunk."
Az Istennek terve van velem?114
Az élethivatás kérdése - "Mielőtt megalkottalak anyád méhében, már ismertelek." - "Kövess engem!"
Isten üdvözíteni akar engem? - A Kivonulás könyve117
A boldogság problémája - "Kivezetlek benneteket az egyiptomi rabságból... a tejjel-mézzel folyó országba." - "A szabadságot Krisztus szerezte meg nekünk."
Az Isten a tökéletes szeretetre akar vezetni engem?"120
Az igaz szeretet problémája - "Én vagyok az Úr, a te Istened..." - "Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből..." - "Szeresd embertársadat, mint saját magadat."
Én az Urat választom124
A döntés problémája - "...válaszd tehát az életet,..." - "Én azért jöttem, hogy életük legyen, és bőségben legyen."
Összefoglalás126
Summary129
Felhasznált irodalom132
Dokumentumok
Könyvek és folyóiratok
Részletes tartalomjegyzék141

Udvardy György

Udvardy György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Udvardy György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem