1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Iskolakultúra 2006. július-augusztus

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XVI. évfolyam 7-8. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

ADY SZIMBOLIZMUSÁNAK KÉRDÉSÉHEZ
Ady költészetéről szimbolizmusáról folytatott vitáinkat alkalomnak tekintem arra, hogy kritika tárgyává tegyem az értelmezéstörténetét megterhelő anomáliák némelyikét.

"MÉGIS ÚJ..."
A cím találóan figurálja a közismert Ady-vers költői kérdését, mely ezzel nemcsak szemantikai, de feltűnő modális átalakuláson is keresztülmegy. A szócsere sokmindent elárul az Ady-líra jelenlegi hatástörténeti helyzetéről azzal, hogy a 19-20. századi irodalmunknak és az egész európai szellemi tájékozódásnak egyik fontos dilemmájára, a nemzeti hagyományok folytonosságának és megújulásának viszonyára utal.

AZ ARANY JÁNOS PROGRAM TANULÓI
Az Arany János Tehetséggondozó Programot (AJP) az Oktatási Minisztérium 2000-ben indította el azzal a céllal, hogy olyan iskoláztatási támogatást nyújtson a kistelepüléseken élő, hátrányos helyzetű, tehetséges tanulóknak, amelynek segítségével azok eljuttathatók a felsőfokú továbbtanulásig.

DOXOSZOPHIA
A műveltség egyenlőtlen... Tovább

Fülszöveg

ADY SZIMBOLIZMUSÁNAK KÉRDÉSÉHEZ
Ady költészetéről szimbolizmusáról folytatott vitáinkat alkalomnak tekintem arra, hogy kritika tárgyává tegyem az értelmezéstörténetét megterhelő anomáliák némelyikét.

"MÉGIS ÚJ..."
A cím találóan figurálja a közismert Ady-vers költői kérdését, mely ezzel nemcsak szemantikai, de feltűnő modális átalakuláson is keresztülmegy. A szócsere sokmindent elárul az Ady-líra jelenlegi hatástörténeti helyzetéről azzal, hogy a 19-20. századi irodalmunknak és az egész európai szellemi tájékozódásnak egyik fontos dilemmájára, a nemzeti hagyományok folytonosságának és megújulásának viszonyára utal.

AZ ARANY JÁNOS PROGRAM TANULÓI
Az Arany János Tehetséggondozó Programot (AJP) az Oktatási Minisztérium 2000-ben indította el azzal a céllal, hogy olyan iskoláztatási támogatást nyújtson a kistelepüléseken élő, hátrányos helyzetű, tehetséges tanulóknak, amelynek segítségével azok eljuttathatók a felsőfokú továbbtanulásig.

DOXOSZOPHIA
A műveltség egyenlőtlen elosztását felszámolni kívánó modern tömegoktatás az áltudás, a doxoszophia révén zárja el a polgárok többségét a műveltségtől. Thomas Szlezák, töbingeni filozófiatörténész és filológus 'Hogyan olvassunk Platónt?' című könyvében különbséget tesz ezoterikusság és titoktartás között. Bár a kérdés első pillantásra merőben filozófiatörténetinek, sőt kifejezetten az ókor problémavilágához kötődőnek tűnik, hátterében a műveltség, a tudás olyan belső ellentmondása tapintható ki, amely azóta sem vesztett jelentőségéből, vagy helyesebben: ma újra kulcsfontosságúvá vált.

SZÓTÁR A FEJÜNKBEN
A modern pszichológia egyik legfontosabb felismerése a nyelvvel kapcsolatban, amely szóhasználatát is alapvetően befolyásolja, hogy a nyelvi rendszerre vonatkozó fogalmakat befelé vetíti, a fejünkbe is elhelyezi.

AZ EMLÉKEZET FILMJEI
A tanulmány a közelmúlt meghatározott időszakának diakrón olvasatára tesz kísérletet, ahol az "ötvenes évek" nem mint "történelem", hanem mint az aktuális jelen számára értelmezendő világ fontos. Mutasd meg az emlékeidet, s megmondom, ki vagy! Legtömörebben ezzel a felszólítással foglalhatjuk össze ennek az áttekintésnek a célját, amely az "ötvenes évek" játékfilmes megjelenítéseinek változására koncentrál. Az "ötvenes évek" önálló tematikai vonulatként jelenik meg a hazai film történetében: 1957-től 2005-ig (s hamarosan bemutatják az újabb alkotásokat, tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy napjainkig) több mint félszáz játékfilm idézte meg a kort, közvetlenül, "színről színre" rekonstruálva a személyi kultusz, a forradalom, valamint az azt követő megtorlás éveit. Vissza

Tartalom

konferencia
Ady-konferencia 3
Veres András: Ady szimbolizmusának kérdéséhez 3
Eisemann György: „Mégis új..." 11
Fráter Zoltán: Elhallgatás, elfojtás, hiány az Ady-versben 18
Gintli Tibor: Ady beszédmódja az istenes versekben 27
Tverdota György: „Rákóczi, akárki, jöjjön valahára" 34
Földes Györgyi: Örök visszatérés: Nietzsche és/vagy Eliade 41
Buda Attila: Az emlékezés mint életértelmezés 47
Kosztolánczy Tibor: „Rajongj érte, vagy szidd le a sárga földig - jámbor embertársam az nekem mindegy." 54
tanulmány
Fehérvári Anikó - Liskó Ilona: Az Arany János Program tanulói 63
Kulcsár-Szabó Zoltán: Testamentalitás és önéletrajziság a ,Vers és valóság'-ban 76
Seress Ákos: A hasonlóságok rendszere Shakespeare drámáiban 92
Murai András: Az emlékezet filmjei 99
Dömötör Edit: „Poeticitás" vagy „leképezés"? 116
Knausz Imre: Doxoszophia 127
Pléh Csaba: Szótár a fejünkben 152
Gáspár Mihály: A személyiség konzervativizmusa 160
szemle
Szénási Zoltán: „Mert a prédikátor Isten trombitája..." 168
Hubert Ildikó: Szenei Molnár Albert zsoltárai és a protestáns irodalom 173
F. Dárdai Ágnes - M. Császár Zsuzsanna: Magyar történelem és földrajz tankönyvek Balkán-képe 179
kritika
Kormos Judit: Egyéni különbségek a nyelvtanulásban 192
(Dörnyei Zoltán [2005]: The psychology of the language learner. Individual differences in second language acquisition)
Miheller Hajnalka: Kettős identitás 194
(Bindorffer Györgyi [2001]: Kettős identitás. Etnikai és nemzeti azonosságtudat Dunabogdányban)
Mirnics Zsuzsa: Anyanyelvű oktatás - Vajdaság 196
(Anyanyelvű oktatás - visszaköszönő gondok [2006])
Contents 198
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem