Fülszöveg
Dér Zoltán költőként kezdte pályáját, ám figyelme hamarosan az irodalomtörténet-írás felé fordult, s ma már igen tekintélyes a tanulmányok és a monográfiák száma, melyekben irodalmunk múltjával, jeles alakjaival foglalkozik. S bár tevékenységének középpontjában ma is a tudományos elhivatottsággal ápolt filológiai forráskutatás és hagyományápolás áll, szépírói tevékenységét sem hanyagolta el - bizonyítja ezt szín- és hangjátékainak mostani kötete is.
Sajátos konfliktushelyzetek jellemzik a kötetbe gyűjtött műveket, egyfajta létbizonytalanság, elesettség, a tutaj tajtékos hányódására emlékeztető kiszolgáltatottság lesz a hősök életének fő jellemzője, s a szorongással teli tétovaság, amellyel a végzetes kényszerekre válaszolnak. Ember a határon című - az emberi egzisztencia alapvető kérdéseit felvető - drámájában egy tragikus sorsú író öngyilkosságát, s a halálhoz vezető, első pillanattól kezdve visszafordíthatatlan sodródás történetét írja meg. "A kudarcok gyökerénél van a baj" -...
Tovább
Fülszöveg
Dér Zoltán költőként kezdte pályáját, ám figyelme hamarosan az irodalomtörténet-írás felé fordult, s ma már igen tekintélyes a tanulmányok és a monográfiák száma, melyekben irodalmunk múltjával, jeles alakjaival foglalkozik. S bár tevékenységének középpontjában ma is a tudományos elhivatottsággal ápolt filológiai forráskutatás és hagyományápolás áll, szépírói tevékenységét sem hanyagolta el - bizonyítja ezt szín- és hangjátékainak mostani kötete is.
Sajátos konfliktushelyzetek jellemzik a kötetbe gyűjtött műveket, egyfajta létbizonytalanság, elesettség, a tutaj tajtékos hányódására emlékeztető kiszolgáltatottság lesz a hősök életének fő jellemzője, s a szorongással teli tétovaság, amellyel a végzetes kényszerekre válaszolnak. Ember a határon című - az emberi egzisztencia alapvető kérdéseit felvető - drámájában egy tragikus sorsú író öngyilkosságát, s a halálhoz vezető, első pillanattól kezdve visszafordíthatatlan sodródás történetét írja meg. "A kudarcok gyökerénél van a baj" - mondja a drámahős, miközben befecskendezi a morfiumot, hiszen már csak a "csodás szépségek" tartják benne az erőt. S amikor a mámor forrása is elapad, Széki Nándor eljut a romlás végső határáig. Tragikus mélységet ad a műnek, hogy hősével együtt egy egész világ zuhan a történelem sötét mélységeibe.
Más jellegű, erkölcsi vonatkozású a Laguna György karrierje című színjáték hősének bukása. A volt újságíró a feltétel nélküli érvényesülés embere, gátlástalan karrierista, aki szándékainak megvalósítása során elveszíti minden emberi méltóságát. Dér Zoltán a mű sajátos befejezésével sejteni engedi: a morális felelőtlenségbe is bele lehet pusztulni.
Mint ahogyan élni sem lehet a múltból öröklött tragédiák terhével. A Kőmíves Kelemen fia című műben a szerző az ismert népballadának egy korszerű értelmezési lehetőségét adja, ahogyan a végzetes tragédia az utódok lelkében mindörökre és kitörölhetetlenül tovább él.
Oldottabb A vizek királya című gyermekhangjáték világa, amelyben a szerző Örvénysodró című ifjúsági regényének egyik alapmotívumát mélyíti el. Füsti és a Hálószaggató barátságán keresztül Dér Zoltán az emberi világ fonákságaira mutat rá, de felmerül a ma oly végzetesen időszerű környezetpusztítás kérdése is.
Elégiába hajló, régi találkozás emlékét idézi a kötet címadó hangjátéka, a Tutajon, amely "páros monológ" formájában ad hírt az elszenvedett és jóvátehetetlen kudarcokról, arról, ahogyan az egykori remények szertefoszlanak, s helyükbe az emlékezés szomorúsága lép.
A vizek királya, a Kőmíves Kelemen fia és a Laguna György karrierje című hangjátékokat nagy sikerrel sugározták a jugoszláv és a magyar rádióállomások, kötetbe gyűjtésüket - máig időszerű kérdéseik mellett - jelentős mértékben ez tette időszerűvé.
Vissza