| Két kultúra | |
| A "két kultúra" kérdése | 7 |
| Megtagadott örökség | |
| A Molnár-legenda | 23 |
| Impresszionizmus keresztezett naturalizmus | 33 |
| Társadalombírálat vagy a polgári rend glorifikálása? | 38 |
| Az elszalajtott lehetőség | 45 |
| A hazugság dramaturgiája | 47 |
| Molnár hatása | 53 |
| A Bizánc legendája | 56 |
| Dzsentri történelemszemlélet | 57 |
| Kacérkodás a polgári háromszögdrámával | 62 |
| A továbbélő feudális nacionalizmus | 64 |
| Herczeg hatása | 67 |
| A Zilahy-legenda | 72 |
| Kommerszesített freudizmus | 74 |
| Szentimentális idill | 76 |
| Dzsentri nacionalizmus - dzsentri illuzionizmus | 80 |
| Háromszögdrámák - Történelmi háttérrel | 84 |
| Sikerszínház | 87 |
| Az ellenállás-legenda | 89 |
| A magyar vígjáték két útja | 95 |
| A mi igazi XX. századi örökségünk | |
| Bródy Sándor | 107 |
| Móricz Zsigmond drámái | 117 |
| Praszt-naturalizmus | 118 |
| A dzsentri drámai kritikája | 124 |
| Lírai drámák | 131 |
| Németh László dramaturgiája | 137 |
| Darvas József indulása. A Szakadék | 156 |
| Tamási Áron költői játékai | 162 |
| A "harmadik nemzedék" | 166 |
| Reményik Zsigmond | 168 |
| Illés Endre | 172 |
| Huby Miklós | 177 |
| A szocialista állam előzményei és hagyományai | 181 |
| Háy Gyula | 182 |
| Gergely Sándor | 186 |
| Balázs Béla | 187 |
| Barta Lajos | 191 |
| Gábor Andor | 193 |
| Avantgarde hagyományok | 194 |
| Merre tart a magyar színészet? | |
| Hagyományok és konvenciók | |
| Természetesség, realizmus, naturalizmus | 205 |
| A két világháború között. A tradíciók megkövesedése | 220 |
| Műsorpolitika és a kortársi dráma | 228 |
| Áramlatok és irányzatok drámairodalmunkban | 234 |
| A felszabadulás első évtizede | 238 |
| Mai gondok | |
| Téma, színpad és stílus | 249 |
| Műsorpolitika és a ma ábrázolása | 250 |
| A színpadtér kitágulása | 257 |
| Együttes, stílus és rendező | 260 |
| A kísérletező színház | 265 |
| A formák szorítása | 266 |
| Egy új forma lehetőségei | 271 |
| Szándékok és eredmények | 274 |
| Korszerűség a színpadon | 278 |
| Dráma nélkül nincs színház | 271 |
| El az idejét múlt illuzionista ábrázolástól | 288 |
| "Új stílust teremtünk: az intellektuális feszültség játékstílusát" | 291 |
| Külfölfi drámák budapesti bemutatóiról | 297 |
| Művészi kérdéseiket csak drámairónkkal együtt oldhatják meg színházaink | 303 |
| Korszerű színház | 310 |
| A Színháztudományi Intézet és a Színművészeti Szövetség sorozata | 310 |
| Piscator regénydramatizálásairól az Amerikai tragédia bemutatója alkalmából | 316 |
| Hol tart ma a magyar színjátszás? | 323 |
| A korszerű szcenikai szemléletről | 325 |
| Két modern rendezés | 327 |
| A repertoár koncepciója | 329 |
| A lengyel színház - magyar szemmel | 332 |
| Műsor - előadások | 332 |
| Szcenika. A képszerű ábrázolás: idejétmúlt | 341 |
| A főszereplő: a színész, de a rendező nélkül mit sem tehet | 343 |
| A dramaturg gondjai | |
| A dramaturg levele a rendezőhöz | 349 |
| Szomory Dezső II. József császár és Németh László II. József című drámája | 349 |
| A Nemzeti Színház és drámairodalmunk | 361 |
| Irodalom | 369 |