Két kultúra | |
A "két kultúra" kérdése | 7 |
Megtagadott örökség | |
A Molnár-legenda | 23 |
Impresszionizmus keresztezett naturalizmus | 33 |
Társadalombírálat vagy a polgári rend glorifikálása? | 38 |
Az elszalajtott lehetőség | 45 |
A hazugság dramaturgiája | 47 |
Molnár hatása | 53 |
A Bizánc legendája | 56 |
Dzsentri történelemszemlélet | 57 |
Kacérkodás a polgári háromszögdrámával | 62 |
A továbbélő feudális nacionalizmus | 64 |
Herczeg hatása | 67 |
A Zilahy-legenda | 72 |
Kommerszesített freudizmus | 74 |
Szentimentális idill | 76 |
Dzsentri nacionalizmus - dzsentri illuzionizmus | 80 |
Háromszögdrámák - Történelmi háttérrel | 84 |
Sikerszínház | 87 |
Az ellenállás-legenda | 89 |
A magyar vígjáték két útja | 95 |
A mi igazi XX. századi örökségünk | |
Bródy Sándor | 107 |
Móricz Zsigmond drámái | 117 |
Praszt-naturalizmus | 118 |
A dzsentri drámai kritikája | 124 |
Lírai drámák | 131 |
Németh László dramaturgiája | 137 |
Darvas József indulása. A Szakadék | 156 |
Tamási Áron költői játékai | 162 |
A "harmadik nemzedék" | 166 |
Reményik Zsigmond | 168 |
Illés Endre | 172 |
Huby Miklós | 177 |
A szocialista állam előzményei és hagyományai | 181 |
Háy Gyula | 182 |
Gergely Sándor | 186 |
Balázs Béla | 187 |
Barta Lajos | 191 |
Gábor Andor | 193 |
Avantgarde hagyományok | 194 |
Merre tart a magyar színészet? | |
Hagyományok és konvenciók | |
Természetesség, realizmus, naturalizmus | 205 |
A két világháború között. A tradíciók megkövesedése | 220 |
Műsorpolitika és a kortársi dráma | 228 |
Áramlatok és irányzatok drámairodalmunkban | 234 |
A felszabadulás első évtizede | 238 |
Mai gondok | |
Téma, színpad és stílus | 249 |
Műsorpolitika és a ma ábrázolása | 250 |
A színpadtér kitágulása | 257 |
Együttes, stílus és rendező | 260 |
A kísérletező színház | 265 |
A formák szorítása | 266 |
Egy új forma lehetőségei | 271 |
Szándékok és eredmények | 274 |
Korszerűség a színpadon | 278 |
Dráma nélkül nincs színház | 271 |
El az idejét múlt illuzionista ábrázolástól | 288 |
"Új stílust teremtünk: az intellektuális feszültség játékstílusát" | 291 |
Külfölfi drámák budapesti bemutatóiról | 297 |
Művészi kérdéseiket csak drámairónkkal együtt oldhatják meg színházaink | 303 |
Korszerű színház | 310 |
A Színháztudományi Intézet és a Színművészeti Szövetség sorozata | 310 |
Piscator regénydramatizálásairól az Amerikai tragédia bemutatója alkalmából | 316 |
Hol tart ma a magyar színjátszás? | 323 |
A korszerű szcenikai szemléletről | 325 |
Két modern rendezés | 327 |
A repertoár koncepciója | 329 |
A lengyel színház - magyar szemmel | 332 |
Műsor - előadások | 332 |
Szcenika. A képszerű ábrázolás: idejétmúlt | 341 |
A főszereplő: a színész, de a rendező nélkül mit sem tehet | 343 |
A dramaturg gondjai | |
A dramaturg levele a rendezőhöz | 349 |
Szomory Dezső II. József császár és Németh László II. József című drámája | 349 |
A Nemzeti Színház és drámairodalmunk | 361 |
Irodalom | 369 |