Fülszöveg
Egy ismert filozófus moziba megy, majd megrendítő
élménye nyomán ír egy hosszú levelet a Saul fia alkotójának. Mindez lehetne kettejük magánügye, ám amiről ez a nyilvános levél beszél, az a „bennünk lakozó
fekete lyuk", vagy más néven a Soá. Didi-Huberman
és Nemes László közös kérdésfelvetése arra irányul,
hagynunk kell-e, hogy ez a „fekete lyuk" belülről
aknázzon alá minket, némán, mindenhol? Vagy próbáljuk meg kifordítani és megszemlélni, vagyis fényt
deríteni rá, túl a feketén?
Túl lehet-e lépni a holokausztreprezentációk hagyományos képi paradigmáin? A színes poklot annak pánikképeivel ábrázoló Saul fia dokumentarista
meséjének ez kétségkívül sikerült. A túllépés azonban
az ellenállás elágazásaiba vezet, ahol nekünk nézőknek
is, akár Didi-Huberman útmutatása nyomán, kérdőre kell vonnunk önmagunkat és a történelemhez való
viszonyunkat.
Georges Didi-Huberman (1953) francia művészettörténész és filozófus, napjaink egyik meghatározó teoretikusa, a párizsi EHESS...
Tovább
Fülszöveg
Egy ismert filozófus moziba megy, majd megrendítő
élménye nyomán ír egy hosszú levelet a Saul fia alkotójának. Mindez lehetne kettejük magánügye, ám amiről ez a nyilvános levél beszél, az a „bennünk lakozó
fekete lyuk", vagy más néven a Soá. Didi-Huberman
és Nemes László közös kérdésfelvetése arra irányul,
hagynunk kell-e, hogy ez a „fekete lyuk" belülről
aknázzon alá minket, némán, mindenhol? Vagy próbáljuk meg kifordítani és megszemlélni, vagyis fényt
deríteni rá, túl a feketén?
Túl lehet-e lépni a holokausztreprezentációk hagyományos képi paradigmáin? A színes poklot annak pánikképeivel ábrázoló Saul fia dokumentarista
meséjének ez kétségkívül sikerült. A túllépés azonban
az ellenállás elágazásaiba vezet, ahol nekünk nézőknek
is, akár Didi-Huberman útmutatása nyomán, kérdőre kell vonnunk önmagunkat és a történelemhez való
viszonyunkat.
Georges Didi-Huberman (1953) francia művészettörténész és filozófus, napjaink egyik meghatározó teoretikusa, a párizsi EHESS oktatója, fő kutatási területe
a képelmélet és a kép esztétikája.
Vissza