Bevezetés | 5 |
Alapfogalmak | |
A művészet | 19 |
Ember és világ kölcsönhatásának tárgyiasult formája | 20 |
Szemlélhető igazság | 24 |
Örökké vált pillanat | 26 |
A művészet formanyelve | 27 |
Tartalom és forma | 31 |
A tartalom és forma dialektikája | 35 |
A művészi forma kettős minősége. Művészet és objektív valóság | 53 |
A művészi forma objektív alapjai | 60 |
A művészet viszonylag állandó formatörvényei | 62 |
A művészet történelmileg változó formatörvényei | 76 |
A tragikum és a komikum | 79 |
A modern dráma tanúságtétele | 89 |
A filmművészet műfaji sajátosságainak társadalmi-történelmi alapjai | 96 |
Korunk művészete | |
Általános jellemzők | 105 |
A korváltás alapvető mozgatóerői | 106 |
Régi értékrendek megváltozása | 109 |
Modernség és dekadencia korunk polgári művészetében | 115 |
Lukács György a kapitalizmus indirekt apologetikájáról | 116 |
A szabadságeszmény dehumanizálódása | 118 |
Az élmény mint az ábrázolás végső alapja | 124 |
Az elidegendés | 127 |
Az elidegenedés okai és formái | 127 |
Ideológiai hatásai | 127 |
A ráció tagadása | 130 |
Az abszolút harmónia művészeti utópiái | 134 |
A vak vézetté misztifikált szükségszerűség | 139 |
Sziszüphosz vagy Prométheusz | 142 |
Dada és abszurditás | 150 |
Az elidegenedés és az emberi személyiség | 155 |
Franz Kafka és örökösei | 160 |
Művész és közönség | 170 |
Termékenyítő műhelyproblémák | |
Új formai inspirációk | 177 |
A primitív művészetek hatása | 177 |
A primitív és a görög-reneszánsz művészeti hagyomány | 186 |
Az úgynevezett irodalomközpontúság bírálata | 187 |
Kísérletek | 191 |
Az absztrakt festészet | 196 |
Ember és környezete | 205 |
A nagyvárosi életforma és az új ipari táj hatása a művészetben | 206 |
Művészet és civilizáció | 208 |
Művészet és technika | 216 |
Távolodás a természeti előképtől | 217 |
A kibernetika és a művészet új formái | 219 |
Művészet és tudomány | 222 |
Dokumentációs igény a művészetben | 223 |
Kompozíció vagy konstrukció | 225 |
A festészet és az új optika eredményei. Impresszionizmus | 226 |
Új látványok | 229 |
A valóság dinamizmusa és a művészet | 230 |
Bergson és hatása | 232 |
A szimbolizmus | 235 |
A valóság dinamizmusa a képzőművészetben. Futurizmus. Kubizmus | 242 |
Az új természettudomány és az irodalom | 251 |
A társadalmi problematika közvetlen felvetése korunk művészetében | |
Az expresszionizmus | 257 |
Az első világháború élménye. Nemzedéki lázadás | 259 |
Új kifejezésformák | 262 |
Az expresszionisták két csoportja | 265 |
A freudizmus és a szürrealizmus | 266 |
Freud elmélete | 269 |
A freudizmus hatásának okai | 276 |
A szürrealizmus | 281 |
Művészet és egzisztencializmus | 285 |
Heidegger nézetei | 289 |
Hatásának okai | 290 |
Sartre és a francia egzisztencialisták | 292 |
Az egzisztencialista etika és a művészet | 295 |
A szocialista realizmus | 298 |
A realista hagyomány | 304 |
Az avantgarde és a szocialista realizmus | 312 |
Konstrukció és dokumentáció | 317 |
A középkori művészet néhány tanulsága | 324 |
A szocialista realizmus történelmi fejlődése | 328 |
Az első korszak | 330 |
Korszerű formák születése | 332 |
A második korszak jellemzői | 334 |
A fejlődés ellentmondásai és annak okai | 338 |
Szocialista realizmus a népi demokráciában | 342 |
Napjaink szocialista realista művészete | 349 |
Jegyzetek | 353 |
Bibliográfia | 357 |