1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tudományos Közlemények 1971/III.

Magyar Testnevelési Főiskola

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Néhány pszichológiai szempont a sportolók edzéséhez

Az ember pszichoszomatikus egységként való vizsgálata nemcsak a pszichikai és fizikai-fiziológiai folyamatok, tulajdonságok együttes... Tovább

Előszó

Néhány pszichológiai szempont a sportolók edzéséhez

Az ember pszichoszomatikus egységként való vizsgálata nemcsak a pszichikai és fizikai-fiziológiai folyamatok, tulajdonságok együttes szemléletét, hanem "ezek kölcsönhatásának felismerését is .jelenti. Ugyancsak együttes szemlélet alapján érthetjük meg a környezet-személyiség-tevékenység kölcsönhatásait. Csatlakozunk Rókusfalvy /12/ álláspontjához, aki szerint a tevékenység - esetünkben a sporttevékenység - "az a központi láncszem, amelynek pszichológiai elemzésén és értelmezésén keresztül mind a környezet, mind a személyiség sajátosságai és kölcsönhatásuk törvényszerűségei megragadhatók/ megismerhetők. Ebben a felfogásban tesszük elemzés tárgyává azokat a - teljesítményt befolyásoló - tényezőket, kapcsolatokat,, amelyek az edzői munka mindennapos gyakorlatában szerepelnek. Az esetek többségében konkrét következtetésekre is vállalkoztunk, azzal a szándékkal, hogy segítséget adjunk, vagy legalábbis gondolatébresztő hatást keltsünk.

Személyiség és környezet- edzésterhelés

A sportoló lelki folyamatainak vizsgálatához a legkedvezőbb kiindulás a személyiség megismerése és a kapott adatok, jellemzők felhasználása az edzéseken. A személyiség különböző tulajdonságai nem egymás mellett függetlenül létező és összegeződő sort alkotnak. A személyiségjegyek egymással szoros kölcsönhatásban vannak, befolyásolják és feltételezik egymást. Amikor az egyén pszichikai tulajdonságait vizsgáljuk, azt találjuk, hogy ezek közül egyesek kiemelkedő szerepet játszanak a többit erősen befolyásolják és a viselkedésnek egységes, jellemző karaktert adnak. Ezeket a tulajdonságokat nevezzük domináns jegyeknek. Feltárásuk alapvető, mert az egyes fizikai tulajdonságok optimális fejlesztéséhez nélkülözhetetlen diagnosztikai jelentőségük van. A domináns jegyek, tulajdonságok ismeretében eredményesebben tudjuk kiválasztani az edzésmódszereket, pontosabban határozható meg az egyes edzések terhelése, kielégítő elméleti alapot teremthetünk a terhelési módok/ eljárások kiválasztásához. Ismertek a - Counsilman /4/, Ogilvie /15/, Tutko /15/- személyiségvizsgálatok, amelyeket az optimális edzésadagolás érdekében végeztek élsportolókon. A kapott eredmények és következtetések jelentős szerepet játszottak az edzésadagok differenciálásában. Az 1964-es olimpiára készülő amerikai úszóválogatott tagjainak napi edzésadagja - csak a volument vesszük figyelembe 4 km-től 12 km-ig terjedt. Voltak tehát az olimpiai bajnokok között olyanok , akik mások . napi edzésadagjának felét sem úszták le. Természetesen számításba keli vennünk azt is, hogy feltehetően intenzívebb programot hajtottak végre.
Bennünket természetesen a sportszempontból lényeges motorikus képességek érdekelnek, és azok egyéni kifejlődése a személyiség szerkezetében. Lényeges továbbá a mozgásfolyamat, a cselekvés lefolyásának jellegzetessége. Fontos ismernünk a mozgáslefolyás ritmusának egyéni vonásait. A motorikus képességekkel igen szoros kölcsönhatásban ismernünk kell az intellektuális jellemzőket is, mert az atléta döntési, megfigyelési, általánosító /generalizáló/ képessége fontos feltétele a mozgástanulás és alkalmazás sikerének, a sportversenyeken való eredményes szereplésnek. Vissza

Tartalom

TANULMÁNYOK, ÉRTEKEZÉSEK
Nádori László: Néhány pszichológiai szempont a sportolók edzéséhez 9
Rókusfalvy Pál: Teljesítménymotiváció és döntés kísérleti vizsgálata sportolóknál
Pilvein Márton: A helyzetfelismerés elemzése és egyfajta kísérleti megközelítése labdarúgóknál 29
Istvánfi Csaba: Sportjátékok taktikájának edzéselméleti megközelítése 43
Illyés József: Az eredmény alakulása a játékidő függvényében 5 perces beosztásokban a kosárlabdázásban 65
Császi Sándor: Intelligencia, játékintelligencia, sportteljesítmény... 105
Garamvölgyi Miklós - Nemessuri Mihály: Gyors és lassú izomrostok néhány jellemző tulajdonsága 125
AZ OKTATÓ-NEVELŐ MUNKA MŰHELYÉBŐL
Köte Sándor - Kis Jenő: A korszerű vizsgáztatás eredményei és tapasztalatai a Magyar Testnevelési Főiskolán 135
Szabó János: A támadójátékok egyszerre tanítható oktatási feladatai 163
Bánki Ferenc: A területvédelem és az emberfogásos védelem elleni játék azonosságai 169
Lukovich István: A gyorsaság, az erő, az ügyesség és az állóképesség szerepe és fejlesztése vívásban 177
Krutkovszkij, V.K.: A híd és jelentősége a szabad és kötöttfogású birkózásban 189
AKTUALITÁSOK
Takács Ferenc: Adalékok a testnevelési és sporttudományok tudományelméleti kérdéseihez 201
Nagykáldi Csaba: Pszichológiai felkészítés autogén tréninggel 223
Rókusfalvy Pál: Adalékok a sportpszichológia terminológiájához 229
Harsányi László: A Magyar magasugrónők versenyeredményeinek fejlődése az utóbbi években és a Fosbury- technika 235
TÁJÉKOZÓDÁS
Kis Jenő: Vizsgáztatás a felsőoktatásban /recenzió/ 259
Gombocz János: Az FPK felsőoktatás - szociológiai kiadványai /recenzió/ 263
Tartalmi összefoglalók orosz nyelven: 267
Tartalmi összefoglalók német nyelven: 273
Tartalmi összefoglalók francia nyelven: 279
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem