Fülszöveg
A társadalmi-gazdasági fejlődésben a tudás szerepe meghatározó. Ennek megalapozása az iskolai oktatás feladata. Az oktatás, mondják olykor: "tudásgyár".
Az oktatás hazai fejlődésének statisztikái nagy eredményeket mutatnak. Az elmélyültebb vizsgálatok és a nemzetközi összehasonlító elemzések azonban inkább az oktatás által létrehozott tudásszint csökkenését bizonyítják; fő okának a pedagógusok kirívóan alacsony keresetét jelölik meg. A kilencvenes évek munkaerőpiaci változásai felborították az előző évtizedek alatt kialakult kereseti arányokat, és radikálisan leértékelték a pedagógusok amúgy is alacsony keresetét. Ennek kedvezőtlen hatásait súlyosbítja, hogy a kilencvenes években a diplomások képzésének újabb, gyors, mennyiségi fejlesztési kampánya kezdődött el.
Továbbra is háttérbe szorul a középfokú oktatás, noha annak szerkezete súlyos problémáktól terhes; a középfokra lépő fiatalok száma - népesedési okokból - gyorsan csökken, s ezzel is gyengíti a felsőoktatás megalapozását....
Tovább
Fülszöveg
A társadalmi-gazdasági fejlődésben a tudás szerepe meghatározó. Ennek megalapozása az iskolai oktatás feladata. Az oktatás, mondják olykor: "tudásgyár".
Az oktatás hazai fejlődésének statisztikái nagy eredményeket mutatnak. Az elmélyültebb vizsgálatok és a nemzetközi összehasonlító elemzések azonban inkább az oktatás által létrehozott tudásszint csökkenését bizonyítják; fő okának a pedagógusok kirívóan alacsony keresetét jelölik meg. A kilencvenes évek munkaerőpiaci változásai felborították az előző évtizedek alatt kialakult kereseti arányokat, és radikálisan leértékelték a pedagógusok amúgy is alacsony keresetét. Ennek kedvezőtlen hatásait súlyosbítja, hogy a kilencvenes években a diplomások képzésének újabb, gyors, mennyiségi fejlesztési kampánya kezdődött el.
Továbbra is háttérbe szorul a középfokú oktatás, noha annak szerkezete súlyos problémáktól terhes; a középfokra lépő fiatalok száma - népesedési okokból - gyorsan csökken, s ezzel is gyengíti a felsőoktatás megalapozását.
A magyar oktatáspolitikában fél évszázaddal ezelőtt kialakult - az alacsony pedagógusbérekkel is összefüggő - formális, mennyiségi fejlesztési stratégia a rendszerváltás után is fennmaradt. Képletesen szólva, a "tudásgyártól" a "papírgyár" felé, a minél több és magasabb szintű oklevél kibocsátásának irányába haladunk. Ez beláthatatlanul súlyos következményekkel járhat országunk jövőjére.
A bekövetkezett mulasztások és a máris mutatkozó bajok fő forrása az oktatáspolitika szakmai gyengesége, megalapozatlansága.
Ebből a helyzetből mutatnak kiutat a könyvben vázolt fejlesztési koncepciók és módszerek. A változtatás mindenekelőtt a pedagógusbérek magas szintű rendezését igényli, amire reális lehetőséget adhat a nevelés és oktatás módszereinek, tartalmának, szervezeti és irányítási rendszerének átfogó korszerűsítése; az oktatás fejlesztésében a minőségi követelmények prioritása és az oktatáspolitika professzionalizálódása.
Fél évszázad halmozódó mulasztásai után, nincs idő és mentség a további halogatásra, bármily nehéznek tűnjenek is a szükséges változások...
Vissza