A gyógypedagógiai tevékenység fejlődéséről | 1 |
A fogyatékosság fogalma. A sajátos nevelést igénylők közös jellemzői | 4 |
A "fogyatékos", "fogyatékosság" elnevezésekről általában | 6 |
Az értelmi fogyatékosság | 9 |
Az értelmi fogyatékosság fogalma | 9 |
Az értelmi fogyatékosok aránya | 13 |
Az értelmi fogyatékosság okai, gyógyíthatósága | 14 |
Az enyhe értelmi fogyatékosok | 16 |
Fejlődésük kisgyermekkorban | 16 |
Fejlődésük iskoláskorban | 18 |
Az enyhe értelmi fogyatékos kisgyermekek óvodai nevelése | 20 |
Az enyhe értelmi fogyatékos kisgyermekek iskolai oktatása | 20 |
A középsúlyos értelmi fogyatékosok | 22 |
Fejlődésük kisgyermekkorban | 22 |
A középsúlyos értelmi fogyatékos kisgyermekek óvodai nevelése | 24 |
A középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek iskolai nevelése, oktatása | 25 |
Súlyos, ill. a legsúlyosabb kategóriába tartozó értelmi fogyatékosok | 26 |
A mozgásfogyatékosság | 28 |
A mozgásfogyatékosság fogalma, formái | 28 |
Végtagok fejlődési rendellenessége és hiánya | 29 |
A mozgásfogyatékosok gyógyítása | 30 |
A mozgásfogyatékosság hatása a személyiség kialakulására | 31 |
A mozgásfogyatákosok iskoláskor előtti nevelése, családi nevelés | 32 |
A mozgásfogyatékosok nevelése iskoláskorban | 33 |
A mozgásfogyatékosok nevelése, oktatása gyógypedagógiai iskolában | 35 |
Konduktív nevelés | 36 |
A hallási fogyatékosság | 38 |
A hallási fogyatékosság fogalma, típusai | 38 |
A hallási fogyatékosság okai, korai felismerhetősége, gyógyíthatósága | 40 |
A hallási fogyatékosok fejlődése iskoláskorig | 41 |
A hallási fogyatékosok családi nevelése | 42 |
A hallási fogyatékosok óvodai, iskolai nevelése | 43 |
A kommunikáció eszközei | 44 |
A látási fogyatékosság | 47 |
A látási fogyatékosság fogalma, formái | 47 |
A látási fogyatékosság okai, korai felismerése, gyógyítása | 49 |
A látási fogyatékosok fejlődése iskoláskorig | 50 |
A látási fogyatékosok családi nevelése | 52 |
A látási fogyatékosok fejlődése iskoláskorban | 54 |
A látási fogyatékosok óvodai, iskolai nevelése | 56 |
A beszéd zavarai | 58 |
A beszéd jelentőségéről általában | 58 |
A beszéd kialakulásának feltételei | 59 |
A beszéd fejlődése | 59 |
A környezet jelentősége az ép beszéd kialakulásában | 61 |
A beszédhibák | 61 |
A megkésett beszédfejlődés | 62 |
A logopédiai ellátás rendszere | 67 |
A "más" fogyatékosságról | 69 |
Az autizmus | 69 |
Az autizmus fogalma, jellemzői | 69 |
Megjelenési formái | 70 |
Az autizmus előfordulási gyakorisága, okai | 71 |
Az autista gyermekek fejlődése | 71 |
Terápiás lehetőségek | 72 |
A tanulási zavarok | 75 |
Diszlexia, diszgráfia | 76 |
Diszkalkulia | 78 |
A tanulási zavarokkal összefüggő gyermekkori magatartászavarok | 80 |
A tanulási, magatartási zavarok megjelenési formái | 80 |
A gyógypedagógia nagy kihívása: a speciális nevelési igényű - "fogyatékos" - gyermekek integrált fejlesztésének lehetőségei | 84 |
Korai gyógypedagógiai segítségnyújtás a fogyatékosok nevelésében | 89 |
A korai gyógypedagógiai nevelés néhány fontos alapelve | 89 |
A szülők tájékoztatása, felvilágosítása | 91 |
A korai gyógypedagógiai segítségnyújtás különböző formái | 94 |
A korai gyógypedagógiai segítségnyújtás intézményes lehetőségei | 95 |
A gyógypedagógiai tanárképzés | 96 |
A gyógypedagógiai nevelés, oktatás törvényi szabályozása | 97 |
Társadalmi gondoskodás a fogyatékosokról | 100 |
A fogyatékosok és családjaik helyzetét segítő jogszabályi kedvezmények | 100 |
A fogyatékosok érdekvédelmi szervezetei | 102 |
A fogyatékosokat ellátó szociális intézmények | 103 |
Felhasznált szakirodalom | 105 |
Tartalomjegyzék | 109 |