1.062.452

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zenei alapismeretek

Kezdettől az összhangzattanig összefoglaló rendszerben/Iskolai és magánhasználatra

Szerző
Budapest
Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadóhivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Röder C. G. Lipcse-Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az utóbbi évtizedek pedagógiai tapasztalataiból az a meggyőződés jegecedett ki, hogy a zeneelméleti ismereteknek csupán elvont alakban való tanítása nem jár kellő eredménnyel s hogy a művészetek... Tovább

Előszó

Az utóbbi évtizedek pedagógiai tapasztalataiból az a meggyőződés jegecedett ki, hogy a zeneelméleti ismereteknek csupán elvont alakban való tanítása nem jár kellő eredménnyel s hogy a művészetek terén csakis az érzékekbe vitt ismereteknek van foganatjuk.
E meggyőződésből sarjadzott a zenetudomány legfiatalabb ága, a zenediktálás, mely részint hangoztatott (diktált) zenei képletek leiratása, részint leírtak reprodukáltatásában (énekeltetésében) megnyilatkozó megértés és elemzés által a tanuló hallását és ritmikai érzékét fejleszti s zenei gondolkozásnak veti meg az alapját. Ma tehát a zene elemeit nem száraz elmélet alakjában, hanem a zenediktálás keretében ismertetik, a mi az orsz. m. kir. zeneakadémia hivatalos tanterve szerint az előkészítő tanfolyamon az énektanszak növendékei részére az első, az instrumentális tanszakok növendékei részére pedig az első és második osztály kötelező melléktárgya. Vissza

Tartalom

Bevezetés1
(A zene fogalma, hatása. Hangképletek. Dallam, ritmus, hangzat. Konzonancia, disszonancia. Harmónia, diszharmónia. Kíséret nélküli dal, összhangzatos zene, kíséret. Egyszólamú és többszólamú zene. Ellenpont. Szólam. Szabad és szigorú formák. Tempo, agogika, dinamika. A zenetudomány és ágai)
A törzshangok és a hangjegyírás7
A hangról általában7
A hang sajátságai7
A hang magassága8
Hangköz, hangviszony, hangtávolság8
A hangrendszer8
A hang időtartama. Az érték. Az időmérték (tempo)9
A hang erőssége9
A hang színezete. Részhangok9
A törzshangok és a törzshangsor10
Az oktávszakaszok megkülönböztetése és jelzése10
A törzshangsor hangközméretei. Az egész és félhang12
Útmutatás a törzshangsor betanulásához12
A törzshangok hangközei és ezek megfordítása13
Útmutatás a törzshangok hangközeinek betanulásához14
A törzshangok ugrásokban15
Útmutatás a törzshangoknak ugrásokban való betanulásához16
A hangjegy16
A hangjegyalakok és értékük17
A hangjegyek részei17
Útmutatás az értékek számításmódjának begyakorlásához18
A vonalrendszer19
Pótvonalak20
A hangjegyszár iránya21
A kulcs22
A teljes törzshangsor a vonalrendszere. A 8va jelzés25
Útmutatás a hangjegyek nevének betanulásához27
A szünetjegy28
A szünetjegyalakok és értékük28
Útmutatás a szünetjegyek értékének felismeréséhez29
A hangjegyek értékének összeolvasztása, nagyobbítása és megváltoztatása29
A hangjegyek értékének összeolvasztása és nagyobbítása29
A hangjegyek értékének megváltoztatása (rendkívüli értékek) [duola, triola stb.]31
Útmutatás a rendkívüli értékeknek rendesre való gyors átszámításához33
Ritmika34
A hangsúly és az ütem (taktus). Metrum (méret)34
Az ütem nemei35
A hangsúly módosulása az ütemrészek felbontásánál és összetevésénél. Az összetett ütemek hangsúlyozása36
A hangsúly különböző fokai38
Az ütemelőző (csonka ütem)40
A hangsúlyos és hangsúlytalan ütem részek különböző csoportosítása40
A szinkopa41
A szinkopa hangsúlya43
Az ütemezés44
A tempo (időmérték)46
A tempó jelzése a hangjegyírásban46
A metronom47
Útmutatás a tempók eltalálásához48
A ritmus48
A ritmikai képletek elemzése (A tört ritmus)49
A ritmikai képletek lezárása51
Útmutatás a ritmikai képzéshez52
Dinamika56
A hangok különböző erőssége és ezek hatása56
A hangerősség árnyalatai és ezek jelzése57
A hangok metrikai és dinamikai viszonyainak összeegyeztetése58
Útmutatás a dinamikai érzék fejlesztéséhez59
A hangrendszer. A dur és moll hangsorok60
A dallam fogalma60
A hangsorok rendeltetése és felállításuk elveinek lényege. A tonalitás62
A hangrendszer dualizmusa (Dur és moll hangsor)62
A vezetőhang62
A dur hangsor szerkezete63
A transzpozíció (áthelyezés)63
A dur hangsor transzpozíciói. A törzshangok módosítása (fölemelés és leszállítás). A módosító jelek és ezek jelentménye. A származék vagy módosított hangok64
A moll hangsor szerkezete. Az összhangzatos és dallamos moll hangsor. A helyreállítójel69
A moll hangsorok előállítása a dur hangsorokból72
Útmutatás a moll hangsorok képzéséhez73
A hangnem74
A hangnemjelzés74
A keresztes dur hangsorok a keresztek száma szerint rendezve. A keresztek sorrendje75
A bé-s dur hangsorok a bé-k száma szerint rendezve. A bé-k sorrendje76
Útmutatás a keresztek és bé-k rendszámának betanulásához77
A tetrakord78
A teljes ötödlánc79
Szabályok a keresztek és bé-k számának gyors kiszámítására dur hangsorokban79
Útmutatás a dur hangsorok betanulásához80
Hangnemjelzés mollban80
Az összhangzatos és dallamos moll hangsorok (a keresztek és bé-k száma szerint rendezve). A helyreállítójeles kereszt és bé81
Szabályok a keresztek és bé-k számának gyors kiszámítására moll hangsorokban85
Párhuzamos hangsorok86
A zenemű hangnemének megállapítása87
Útmutatás a moll hangsorok betanulásához88
A durmoll hangsor88
A moduláció88
A rokon hangnemek89
Útmutatás a rokon hangnemek betanulásához90
A természetes és temperált hangrendszer90
Enharmonikus hangok91
Az ötödkör92
A temperált hangrendszer beosztása92
A zongora billentyűzete93
A zongora (az orgona és harmónium) billentyűzetének egy oktávszakasza93
A kamarahang. A hangvilla94
A temperált hangrendszer 24 hangsora94
A kromatikus hangsor94
Útmutatás a hangeltalálás gyakorlásához a dur és moll hangsor transzpozícióinál95
A hangközök elmélete97
Hangköz és hangviszony. A hangközök közelebbi meghatározása. Tiszta, nagy, kis, bővített és szűkített hangközök97
A zenében előforduló összes hangviszonyok99
A hangviszonyok felismerése. A törzshangok összes hangviszonya. A hangközök és hangviszonyok megfordítása103
A hangviszonyok hangzás szerinti osztályozása108
Útmutatás a hangviszonyok betanulásához109
A hangjegyírás rövidítései. A kötött és nem kötött játék jelzései. Ornamentika-Ékesítések (cifrázatok)111
Az ismétlés jelei111
[1ma volta, 2da volta. Tremolo. Hangismétlés. Szünet összevonás. Arpeggio. Végjel]
Egyéb rövidítések113
A staccato114
A legato115
A portato115
Az ékesítések (cifrázatok)116
Az előke (rövid, hosszú)116
Az utóka121
A paránytrilla121
A mordent123
A parányzó (kettős ékesítés)123
A trilla127
Függelék
A hangrendszer hangtani ismertetése132
Egyházi és görög hangnemek132
A dur és moll hangsor tonalitásának hangtani elemzése133
[Részhang, felhang, rezonancia. Hangrokonság, összhangzat, dur hangzat. Alhang, moll hangzat, a harmonia jelentménye a zenében. A dur és moll hangsor hangjainak harmóniuks összefüggése s az ebből levonható szólamvezetési szabály a moll hangsorok VI. és VII. fokán]
A hangsor előállítása a különböző hangszereken142
A zenei előadás alakjai147
[Szóló, összjáték, duett duo, tercett trio, kvartett, kvintett, szextett, stb. énekkar, női (gyermek). férfi- és vegyes kar, a capella és kisért énekkar, zenekar, együttes, vonós zenekar]
A zenében előforduló szórövidítések150
A használatabb zenei műszavak szótára152
Betűrendes tárgymutató164
A hangnemek magyar, német, angol, francia és olasz nevei ötödkörben168

Tóth Árpád

Tóth Árpád műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Árpád könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem