A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történettanítás

A középiskolai új tanterv szellemében.

Szerző
Budapest
Kiadó: Singer és Wolfner Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1899. évi középiskolai tanterv a történelmet a nemzeti tantárgyak közé sorolja s a hazai történelmet az egyetemesbe szervesen beillesztve rendeli tanítani. Az idén, legalább az ókorral, a... Tovább

Előszó

Az 1899. évi középiskolai tanterv a történelmet a nemzeti tantárgyak közé sorolja s a hazai történelmet az egyetemesbe szervesen beillesztve rendeli tanítani. Az idén, legalább az ókorral, a tantervnek már ez a része is életbe lép. Mivel azonban a módszerre vonatkozó hivatalos tájékoztatás (az utasítás) még nem jelnet meg, a vallás- és közoktatásügyi minisztérium 1902. április 24-én 25842. sz. a. történettanítási tanfolyam tartását rendelte el, annak idejéül 1902. augusztus 1-15. napjait tűzte ki, vezetését s az elméleti rész előadását reám, a módszer gyakorlati önismertetését pedig Sebestyén Gyulára, az Orsz. Közoktatásügyi Tanács nagyérdemű titkárára bízta.
Én magam feladatát úgy fogtam fel, hogy valóságos zárószámadást kell készítenem a XIX. század történettudományi és történettanítási törekvéseiről; a legfontosabb irányok és módszerek rövid ismertetése után megmondanom, hogyan tanítottak történelmet nálunk a XIX. században, milyen segítőeszközök álltak a történelemtanár rendelkezésére s mikre van még szüksége. Azután meg kell mondanom, miként nyilatkozik a nemzeti szellem a történelemben s korszakról korszakra menve utalnom a hazai történelemnek európai fontosságú mozzanataira, sőt azt is jeleznem, mi ebből az egyetemes történelem szerves része, mi a mellékesemény. Jogosan csak ezeknek előrebocsátása után szólhatok a történettanár nemzeti hivatásáról. Vissza

Tartalom

Előszó
A történelem mint tudomány a XIX. században1
A történelem bölcsészetének első hirdetői.1
Niebuhr és Savigny kritikai módszere s Ranke, ennek betetőzője.
Rotteck szabadelvű, Weber iskolai, Schlosser népszerű iránya.
Cantú és a romanticismus.
Comte positivismusa és Buckle rendszere
A történelem elmélete Magyarországban.13
Danielik történetbölcsészete.
Horváth Mihály, Salamon és Lánczy a történelmi módszerről, Marczali a tört. felső oktatásról.
Schwarcz Gyula az athéni történetírókról.
A XIX. század nagy történetíróinak magyar ismertetői
Az angol, franczia, olasz és román történelmi módszer 1886-1902. 23
Freeman és Acton; Lavollée, Moeller, Monod és Seignobos; Villari;Xénopol
A német történelmi módszer 1891-1902. 32
Mahrenholtz, Lorenz, Bernheim, Below, Lamprecht, Helwolt és Lindner
Magyar történettanítás a XIX. században44
Az 1777. és 1806. évi Ratio Educations történelmi módszere.44
Történettanítás a felekezeti középiskolákban.
Az 1849. évi Entwurf és az 1861. évi tanterv.
Az 1868-1883. közt kiadott tantervek és utasítások.
Kármán Mór
Az utasítások bírólói.58
A középisk. történettanítás ügye a történelmi kongresszuson.
Az öt pont.
Reform-mozgalmak.
A történelem az érettségi vizsgálatokon és az egységes középiskolában.
A nemzeti és az egyetemes történelem szembeállítása
A magyar történettanítás segédeszközei a XIX. században69
Magyar egyetemes történetek Székely Istvántól Gvadányiig.69
Az első világtörténelmi tankönyvek.
Tankönyvirodalmunk az alkotmány helyreállítása óta.
Kézikönyvek
Történelmi olvasókönyvek. 82
Középkori krónikák gyűjteménye.
Priskos-Rhetor az iskolában.
Magyar történelmi kútfők gyűjteménye.
Történelmi falitérképek. 91
Magyar szempontok az egyetemes történelmi térképeken.
A korszakok kijelölése.
Magyar történelmi térképek.
Kéziatlaszok.
Térkép és nemzeti nevelés
A történettanítás szemléltető eszközei.103
Történelmi és philogiai muzeumok.
Történelmi faliképek, kartonok és képatlaszok.
Képtárak, muzeumok látogatása.
Hazai és külföldi tanulmányútak.
Ifjúsági könyvtárak és színielőadások
A történettanítás szelleme110
Magyar történet, nemzeti szellem. 110
Széchenyi s nagyjaink
Az ókor tanulmánya. 121
Szent István és Mátyás király az ókorról.
Magyar tanulók Olympiája.
Klasszikusok a történettanításban.
A fajszeretet ápolását a sumirok történetén kezdjük.
Mai hazánk története az ókorban.
Az ókori történelem nemzeti feladatai
A középkor tanulmánya.131
Székely István a középkorról.
A költők és a középkor.
Hazai emlékek.
Nemzetünk dicsősége a középkorban.
Kereszténység s hazaszeretet.
A korszellem megértése.
A tanítás feladatai
A modern történelem tanúlmánya.142
Az újkor tanításának öt fő mozzanata.
A nemzeti történelem beillesztése az újkorba.
A politikai földrajz.
A nemzeti történelem mint a történettanitá betetőzője
A magyar történettanár nemzeti hivatása151
A hazai történelem varázsa.151
A nemzeti öntudat növelése.
A tanítás szabadsága.
Nemzeti ünnepek.
Küzdelem a felekezeti gyűlölködés ellen.
Eszményiség.
Musis et virtutibus

Dr. Márki Sándor

Dr. Márki Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Márki Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem