Előszó | |
A történelem mint tudomány a XIX. században | 1 |
A történelem bölcsészetének első hirdetői. | 1 |
Niebuhr és Savigny kritikai módszere s Ranke, ennek betetőzője. | |
Rotteck szabadelvű, Weber iskolai, Schlosser népszerű iránya. | |
Cantú és a romanticismus. | |
Comte positivismusa és Buckle rendszere | |
A történelem elmélete Magyarországban. | 13 |
Danielik történetbölcsészete. | |
Horváth Mihály, Salamon és Lánczy a történelmi módszerről, Marczali a tört. felső oktatásról. | |
Schwarcz Gyula az athéni történetírókról. | |
A XIX. század nagy történetíróinak magyar ismertetői | |
Az angol, franczia, olasz és román történelmi módszer 1886-1902. | 23 |
Freeman és Acton; Lavollée, Moeller, Monod és Seignobos; Villari;Xénopol | |
A német történelmi módszer 1891-1902. | 32 |
Mahrenholtz, Lorenz, Bernheim, Below, Lamprecht, Helwolt és Lindner | |
Magyar történettanítás a XIX. században | 44 |
Az 1777. és 1806. évi Ratio Educations történelmi módszere. | 44 |
Történettanítás a felekezeti középiskolákban. | |
Az 1849. évi Entwurf és az 1861. évi tanterv. | |
Az 1868-1883. közt kiadott tantervek és utasítások. | |
Kármán Mór | |
Az utasítások bírólói. | 58 |
A középisk. történettanítás ügye a történelmi kongresszuson. | |
Az öt pont. | |
Reform-mozgalmak. | |
A történelem az érettségi vizsgálatokon és az egységes középiskolában. | |
A nemzeti és az egyetemes történelem szembeállítása | |
A magyar történettanítás segédeszközei a XIX. században | 69 |
Magyar egyetemes történetek Székely Istvántól Gvadányiig. | 69 |
Az első világtörténelmi tankönyvek. | |
Tankönyvirodalmunk az alkotmány helyreállítása óta. | |
Kézikönyvek | |
Történelmi olvasókönyvek. | 82 |
Középkori krónikák gyűjteménye. | |
Priskos-Rhetor az iskolában. | |
Magyar történelmi kútfők gyűjteménye. | |
Történelmi falitérképek. | 91 |
Magyar szempontok az egyetemes történelmi térképeken. | |
A korszakok kijelölése. | |
Magyar történelmi térképek. | |
Kéziatlaszok. | |
Térkép és nemzeti nevelés | |
A történettanítás szemléltető eszközei. | 103 |
Történelmi és philogiai muzeumok. | |
Történelmi faliképek, kartonok és képatlaszok. | |
Képtárak, muzeumok látogatása. | |
Hazai és külföldi tanulmányútak. | |
Ifjúsági könyvtárak és színielőadások | |
A történettanítás szelleme | 110 |
Magyar történet, nemzeti szellem. | 110 |
Széchenyi s nagyjaink | |
Az ókor tanulmánya. | 121 |
Szent István és Mátyás király az ókorról. | |
Magyar tanulók Olympiája. | |
Klasszikusok a történettanításban. | |
A fajszeretet ápolását a sumirok történetén kezdjük. | |
Mai hazánk története az ókorban. | |
Az ókori történelem nemzeti feladatai | |
A középkor tanulmánya. | 131 |
Székely István a középkorról. | |
A költők és a középkor. | |
Hazai emlékek. | |
Nemzetünk dicsősége a középkorban. | |
Kereszténység s hazaszeretet. | |
A korszellem megértése. | |
A tanítás feladatai | |
A modern történelem tanúlmánya. | 142 |
Az újkor tanításának öt fő mozzanata. | |
A nemzeti történelem beillesztése az újkorba. | |
A politikai földrajz. | |
A nemzeti történelem mint a történettanitá betetőzője | |
A magyar történettanár nemzeti hivatása | 151 |
A hazai történelem varázsa. | 151 |
A nemzeti öntudat növelése. | |
A tanítás szabadsága. | |
Nemzeti ünnepek. | |
Küzdelem a felekezeti gyűlölködés ellen. | |
Eszményiség. | |
Musis et virtutibus | |