1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelmi műveltség - történelmi olvasmányok

Vizsgálat szakmunkástanulók és fiatal szakmunkások körében

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: OSZK Könyvtártudományi és Módszertani Központ
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 162 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-201-095-7
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Milyen összefüggés van a történelmi témájú olvasmányok és a történelmi műveltség szintje között? - Ezt a kérdést elemzi az itt következő tanulmány, mely egy empirikus vizsgálat adataira épül. A... Tovább

Előszó

Milyen összefüggés van a történelmi témájú olvasmányok és a történelmi műveltség szintje között? - Ezt a kérdést elemzi az itt következő tanulmány, mely egy empirikus vizsgálat adataira épül. A vizsgálat 1973/76-ban történt, a Könyvtártudományi és Módszertani Központ Olvasáskutatási Osztályának keretében, létrejöttét a Népművelési Intézet megbízása és anyagi támogatása tette lehetővé.
Az olvasottság és a törétnelmi műveltség összefüggését meghatározott társadalmi csoportnál vizsgáltuk: a munkássá válás két különböző állomásán lévő fiataloknál. Ezáltal kutatásunk másodtermékeként a szakmunkástanulók és a fiatal szakmunkások olvasásáról és történelmi ismereteiről is adatokat nyertünk.
Dolgozatom első része: a probléma bejárása. A szokásosnál bővebben idéztem szakmunkástanulók és fiatal szakmunkások menyilatkozásaiból, hiszen e rétegnek a történelemhez füződő kapcsolatairól kevés dokumentummal rendelkezünk; másrészt a személyes hangú nyilatkozatok segítenek emberközelbe hozni az elvontnak látszó problémánkat. A dolgozat második része a vizsgált réteget mint olvasót mutatja be, pontosabban mint a történelmi témájú könyvek olvasóját. A harmadik rész vezet el vizsgált problémák magvához: itt az ismeretszint vizsgálatok és az olvasottság vizsgálatok eszközeinek párhuzamos alkalmazásával teszek kisérletet az összefüggések kvantifikálható kimutatására.
Közművelődésünk stratégiája egyre nagyobb figyelmet fordít a különféle információs forrásokból származó ismeretek szerves műveltség-egésszé való alakítására. Munkánk végső célja, hogy ehhez a művelődéspolitikai törekvéshez adalékot - bármily szerény, de tárgyilagos megvizsgált adalékot - szolgáltassunk. Vissza

Tartalom

Előszó5
A történelmi ismeretek forrásvidékén7
Bevezetés helyett: Egy portré9
Még két portré14
A kónyi kanász fia15
Aki házat örökölt16
A források kutatása17
Az iskoláskor előtt: Családi beszélgetések18
Vallomások az iskoláról22
Tanár-portrék tanulószemmel26
Filmek, melyekben "kardoznak"28
A múlt tárgyi emlékei31
Az olvasmány, mint a történelem átélése35
Történelem a mesevilág határán35
A történelem, mint a romantika világa37
A történelem, mint realitás I. (Realista regények)39
A történelem, mint realitás II. (Ismeretközlő irodalom)40
A fejlődés útja41
A történelmi témájú művek olvasása43
Kiket vizsgáltunk?45
Az olvasás mértéke (Sokat? Keveset?)47
Olvasmánytípusok51
Az olvasói magatartás54
Meghatározó olvasásélmények56
Az élményvilág elmozdulása58
A múlt és a jelen iránti érdeklődés dialektikája62
Az igény és a teljesítmény ellentmondásai65
A történelmi témájú olvasmányok és a történelmi műveltség összefüggései69
A történelmi műveltség mérésének kérdései71
A tárgyi ismeretek szintje72
Történelmi személyek ismerete72
Történelmi események ismerete75
A tárgyismeret összesítése78
A tárgyi ismeret és az olvasottság összefüggése79
A tudásszint és az olvasott művek mennyisége79
A tudásszint és az olvasott művek műfaji megoszlása82
A tudásszint és az egyes műfajcsoportok kedvelése85
A tudásszint és az olvasott művek fogadása87
Tárgyi ismeretek és az olvasottság (összegezés)88
Történelmi fogalmak ismerete88
A vizsgált fogalmak és ismeretük89
A meghatározások színvonala: ismeretek tartalmi szintje92
A meghatározások tartalmi jegyeinek gazdagsága95
A meghatározások szintje a gondolkodás jellege szempontjából96
A meghatározások szintje (a különféle tényezők összegzése)97
A fogalmak ismerete és az olvasottság összefüggése98
A fogalmak ismerete és az olvasott művek mennyisége98
A fogalmak ismerete és az egyes műfajcsoportok kedvelése101
A fogalmak ismerete és az olvasott művek fogadása102
A fogalmi ismeretek és az olvasottság (összegezés)102
A történelmi gondolkodás (A történelmi összefüggések - törvényszerűségek felismerése)103
A történelmi jelenségek okai103
A történelmi jelenségek összefüggései108
A történelmi gondolkodás és az olvasottság összefüggése112
A történelmi gondolkodás irányultsága és az olvasás112
A történelmi összefüggések felismerésének szintje és az olvasott művek mennyisége114
Az összefüggések felismerésének szintjei és az egyes műfajcsoportok kedvelése116
A történelmi gondolkodás és az olvasás (összegezés)116
Történelmi műveltség - történelmi olvasmányok (összegezés és kitekintés)119
A történelmi műveltségről121
Az olvasmányszerkezetről122
Olvasottság és tudásszint124
A közművelődés stratégiája125
Függelék127
Módszertani kérdések129
A vizsgálat keretei129
Mintavétel129
Az olvasás mérése132
A történelmi tudásszint mérésének eszközei134
A feldolgozás módszere134
Jegyzetek137
Kérdőív145

Katsányi Sándor

Katsányi Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Katsányi Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Történelmi műveltség - történelmi olvasmányok Történelmi műveltség - történelmi olvasmányok

Könyvtári könyv volt. A gerinc enyhén elszíneződött és töredezett.

Állapot: Közepes
980 Ft
390 ,-Ft 60
3 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Történelmi műveltség - történelmi olvasmányok Történelmi műveltség - történelmi olvasmányok

Könyvtári könyv volt. A gerinc enyhén töredezett.

Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba