Előszó | 5 |
A történelmi ismeretek forrásvidékén | 7 |
Bevezetés helyett: Egy portré | 9 |
Még két portré | 14 |
A kónyi kanász fia | 15 |
Aki házat örökölt | 16 |
A források kutatása | 17 |
Az iskoláskor előtt: Családi beszélgetések | 18 |
Vallomások az iskoláról | 22 |
Tanár-portrék tanulószemmel | 26 |
Filmek, melyekben "kardoznak" | 28 |
A múlt tárgyi emlékei | 31 |
Az olvasmány, mint a történelem átélése | 35 |
Történelem a mesevilág határán | 35 |
A történelem, mint a romantika világa | 37 |
A történelem, mint realitás I. (Realista regények) | 39 |
A történelem, mint realitás II. (Ismeretközlő irodalom) | 40 |
A fejlődés útja | 41 |
A történelmi témájú művek olvasása | 43 |
Kiket vizsgáltunk? | 45 |
Az olvasás mértéke (Sokat? Keveset?) | 47 |
Olvasmánytípusok | 51 |
Az olvasói magatartás | 54 |
Meghatározó olvasásélmények | 56 |
Az élményvilág elmozdulása | 58 |
A múlt és a jelen iránti érdeklődés dialektikája | 62 |
Az igény és a teljesítmény ellentmondásai | 65 |
A történelmi témájú olvasmányok és a történelmi műveltség összefüggései | 69 |
A történelmi műveltség mérésének kérdései | 71 |
A tárgyi ismeretek szintje | 72 |
Történelmi személyek ismerete | 72 |
Történelmi események ismerete | 75 |
A tárgyismeret összesítése | 78 |
A tárgyi ismeret és az olvasottság összefüggése | 79 |
A tudásszint és az olvasott művek mennyisége | 79 |
A tudásszint és az olvasott művek műfaji megoszlása | 82 |
A tudásszint és az egyes műfajcsoportok kedvelése | 85 |
A tudásszint és az olvasott művek fogadása | 87 |
Tárgyi ismeretek és az olvasottság (összegezés) | 88 |
Történelmi fogalmak ismerete | 88 |
A vizsgált fogalmak és ismeretük | 89 |
A meghatározások színvonala: ismeretek tartalmi szintje | 92 |
A meghatározások tartalmi jegyeinek gazdagsága | 95 |
A meghatározások szintje a gondolkodás jellege szempontjából | 96 |
A meghatározások szintje (a különféle tényezők összegzése) | 97 |
A fogalmak ismerete és az olvasottság összefüggése | 98 |
A fogalmak ismerete és az olvasott művek mennyisége | 98 |
A fogalmak ismerete és az egyes műfajcsoportok kedvelése | 101 |
A fogalmak ismerete és az olvasott művek fogadása | 102 |
A fogalmi ismeretek és az olvasottság (összegezés) | 102 |
A történelmi gondolkodás (A történelmi összefüggések - törvényszerűségek felismerése) | 103 |
A történelmi jelenségek okai | 103 |
A történelmi jelenségek összefüggései | 108 |
A történelmi gondolkodás és az olvasottság összefüggése | 112 |
A történelmi gondolkodás irányultsága és az olvasás | 112 |
A történelmi összefüggések felismerésének szintje és az olvasott művek mennyisége | 114 |
Az összefüggések felismerésének szintjei és az egyes műfajcsoportok kedvelése | 116 |
A történelmi gondolkodás és az olvasás (összegezés) | 116 |
Történelmi műveltség - történelmi olvasmányok (összegezés és kitekintés) | 119 |
A történelmi műveltségről | 121 |
Az olvasmányszerkezetről | 122 |
Olvasottság és tudásszint | 124 |
A közművelődés stratégiája | 125 |
Függelék | 127 |
Módszertani kérdések | 129 |
A vizsgálat keretei | 129 |
Mintavétel | 129 |
Az olvasás mérése | 132 |
A történelmi tudásszint mérésének eszközei | 134 |
A feldolgozás módszere | 134 |
Jegyzetek | 137 |
Kérdőív | 145 |