A kiadó előszava | 7 |
Bevezetés | 9 |
Történelemtanításunk a XIX. század elejétől 1830-ig | |
A történelemtanítás célja Magyarországon a XIX. század elején | 15 |
A feudalizmus válsága és a válság politikai hatása | |
A Habsburgok a forradalmi eszmék ellen | |
A történelemtanítás politikai céljának első megfogalmazása | |
Az 1806-os állami tanterv | |
A történelemtanításra vonatkozó tantervi utasítások | |
Az egyetemes történelem anyaga | |
A nevelés célja a protestáns tantervekben | |
A történelemtanításra vonatkozó protestáns előírások | |
A tantervi előírások és a haladás viszonya | |
A tanárképzés | 30 |
A katolikus "tanárképzés" | |
A protestáns "tanárképzés" | |
A hallgatók világnézeti nevelése általában | |
A katolikus iskolák világnézete | |
A protestáns iskolák világnézete | |
A göttingai professzorok történelemszemlélete | |
A német történetszemlélet más képviselői | |
A bécsi kormány a külföldi tanulmányutak ellen | |
A történelemtanítás tankönyvi anyaga 1830-ig | 43 |
A tankönyvellátás nehézségei a XVIII. század végén | |
Az egyetemes történelem a katolikus és protestáns tankönyvekben | |
Bolla márton tankönyve | |
Schröck Mátyás tankönyve | |
Budai Ézsaiás tankönyve | |
Péczeli József tankönyve | |
A magyar történelem a katolikus és protestáns tankönyvekben | |
Pray György tankönyve és szemlélete | |
Spányik Glicér tankönyve | |
Losonczi István: Hármas Kis Tüköre | |
Budai Ézsaiás tankönyve | |
A kéziratos történelemtanítás anyaga és szemlélete | 129 |
Kéziratos tankönyvek | |
Láczai Szabó József történelemtanítása | |
Mokry Benjamin történelemtanítása | |
A pápai és debreceni történelemtanítás a reformkor előtti évtizedekben | |
Csengery József történelemtanítása | |
Történelemtanításunk 1830-tól 1848-ig | |
A reformkor gazdasági, társadalmi és politikai viszonyainak hatása a történelemtanítás körülményeire | 169 |
A feudalizmus válságának elmélyülése | |
A válság politikai következményei | |
A liberalizmus szerepe | |
Magyar tannyelv az iskolákban | |
Új protestáns tantervek | |
A történelmi tankönyvek anyaga és szemlélete | 178 |
A katolikus iskolák tankönyvei | |
Bolla és Spányik tankönyveinek új kiadásai | |
A magyar történelem szemlélete az új kiadásokban | |
Horváth Mihály tankönyvének szemlélete | |
Horváth tankönyvének újabb kiadásai | |
A protestáns iskolák tankönyvei | |
Budai tankönyvének utolsó kiadása | |
Péczeli magyar történelmi tankönyve | |
A Hármas Kis Tükör újabb kiadásai | |
Csengery egyetemes történeti tankönyve | |
Az újkor szemlélete Csengery tankönyvében | |
Csengery a francia forradalomról | |
Csengery a szentszövetség korának eseményeiről | |
A tankönyvpótló kéziratok anyaga és szemlélete | 203 |
A katolikus iskolák kéziratos tanítása | |
A református iskolák kéziratos tanítása | |
Bocsor István történelemtanítása | |
Bocsor a nevelés céljáról | |
Bocsor kézirata az Egyesült Államok történetéről | |
Hegel hatása az egyetemes történelem szemléletében | |
Antiklerikális szellem | |
Zsarnokgyűlölet | |
A felvilágosodás pozitív értékelése | |
A francia forradalom szükségességének hirdetése | |
A szentszövetség korának értékelése | |
Az újkori egyetemes történelem magyar vonatkozásai | |
Bocsor magyar történelmi kézirata | |
A reformkori Magyarország viszonyainak ismertetése | |
Bocsor tanításának jelentősége | |
Az evangélikus iskolák kéziratos tanítása | |
Vandrák András történelemtanítása | |
Vajda Péter történelemtanítása | |
A liberalizmus szabadságfogalma Vajda Péternél | |
A magyar történelem szemlélete Vajda Péter tanításában | |
Antiklerikális szemlélet | |
Harc a haladásért a történelemtanítás útján | |
Vasvári Pál történelemtanítása | |
Vasvári nevelési célja és módszere | |
Kik a nagy emberek? | |
Michelet és Vasvári | |
A történelemtanítás hatása a XIX. század első felében | 255 |
A "régi dicsőség" hirdetésének lelkesítő hatása | |
A társadalmi haladás és függetlenség eszméinek népszerűsítése | |
A reformkori történelemtanítás jellemző vonásai | |
A reformkori történelemtanítás hatása | |
A középiskolás tanulók a haladás mellett | |
Maár Bonifác hatása | |
A debreceni történelemtanítás egykorú jellemzése | |
Bocsor hatása Jókaira | |
Petőfi történelemszemléletének pápai gyökerei | |
Bocsor hatása Jókaira | |
Vajda Péter tanításának hatása | |
A pesti egyetem történelemtanításának hatása | |
Az 1848-as ifjak a haladás és a szabadság védelmében | |