1.067.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelem IX.

tankönyv a IX. osztály számára

Szerző
Kolozsvár
Kiadó: Ábel Kiadó
Kiadás helye: Kolozsvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 144 oldal
Sorozatcím: Történelem
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 973-823-908-7
Megjegyzés: Színes fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„Szinte mindaz, ami ma Földünkön történik, vagy akár az is, ami holnap a világegyetemben történni fog, magán viseli Európa bélyegét, bármennyire másként vélekednek is erről a történészek és az... Tovább

Előszó

„Szinte mindaz, ami ma Földünkön történik, vagy akár az is, ami holnap a világegyetemben történni fog, magán viseli Európa bélyegét, bármennyire másként vélekednek is erről a történészek és az etnográfusok, akik más világokat is igyekeznek felfedezni, lényegében azért, hogy fölrázzák azokat letargiájukból, és kifosszák szellemi kincseiket. [...] Az európai kultúra megjelenéséig valamennyi általunk ismert kultúra voltaképpen részkultúra volt: a Földnek csupán egy sarkát ismerték, bármennyire kiterjedt volt is az a sarok, és a szellemnek csak az általuk felfogott megnyilvánulásairól tudtak számot adni. Egyedül az európai kultúra volt képes [...J miután több változatot is kipróbált (a bizánci, a római katolikus, az olasz, a francia és az angolszász változatot, melyek közül az utóbbi kettő lényegében germán fogantatású volt) a történelmi tudat által az összes ismert kultúra felé megnyílni. Hozzá képest az összes többi helyi kultúrának tűnik. Vajon az Európa-központúság illúziójáról volna itt szó? Hiszen tulajdonképpen az egyiptomi, kínai és indiai kultúrát nem is teljes kultúrákként, hanem csak kultúrkörökként tartjuk számon, sőt bizonyos tekintetben még a csodálatos és örökké termékeny görög művelődés csillagképe is így tekinthető. Amikor Spengler vagy Toynbee kultúráról beszél, tulajdonképpen egyszerű kultúrköröket mutat be, amelyek sorába az európai kultúra is beletartozik. Ám a teljes Kultúra és a kultúrkörök közötti különbséget már érzékeltettük. Egyes népek vagy zárt konglomerátumok sajátjaiként a kultúrkörök nem ápolták és nem ápolják a teljes ember kultuszát annak valamennyi megnyilvánulásával, amiként - mivelhogy nem állnak ökumenikus alapon - elhanyagolták és elhanyagolják a világ többi részét, vagyis az egész lakott Földet, az oikumenét is. Önmagukba és abba a körbe zárkóztak, ahol találkoztak a természettel. Amikor a nagyszerű görög kultúrában megfogant az emberi tökély, a kalokagathia eszméje, a görögség ezt nem adta át a nemzeteknek, úgy, ahogyan a kereszténység adja át üzenetét vagy Európa az értékeit és a civilizációját; amikor pedig tökéletesre csiszolta nyelvét, és kezdte kiaknázni a benne rejlő lehetőségedet, a görög kultúra nem tartotta szükségesnek, hogy összemérje más nyelvekkel, ahogyan az európai lingvisztika teszi; amikor arra törekedett, hogy minden lehetőt megismerjen, történelme által néni nyílott meg az egész világ számára [...] és végül, még akkor is, amikor a ráció csúcsaira emelkedett, megtorpant az irracionális előtt, és nem integrálta azt racionálisan még a számok tudományában sem, hanem hagyta a vallás homályos zónáiban elmerülni. Az irracionálisát tulajdonképpen valamennyi kultúra odaát hagyja, ezzel szemben az európai kultúra áthozza, és itt testesíti meg. Nem tekinthető tehát »Európa-központúságnak«, ha kijelentjük, hogy az európai kultúra lehet az egyedül érvényes modell minden más kultúra számára. Európa-központúságról csak abban az időben beszéltek, amikor Európa semmibe vette más kultúrák és civilizációk értékeit, noha történeti síkon már kapcsolatba került azokkal. A XX. században azonban a kifejezés megtisztult pejoratív értelmétől, hiszen ekkor az európai kultúra nemcsak hogy befogadta mindazt, ami más kultúrákban egyetemes érvényű volt (elsősorban a művészet és a nyelv, de némelykor a gondolkodás területén szerzett tapasztalatokat is), hanem kiterjesztette azokra a maga erkölcsi, eszmei, gazdasági és civilizatorikus értékeit, mintegy európaiasítva az egész földkerekséget. Márpedig ha a jelen horizontális síkján az európai modellt más körök oly természetes módon befogadják, miért ne hathatna az az idő vertikális síkján is, elénk állítva azt a prototípust, amelynek fényénél fölfoghatjuk a múltbeli kultúrák korlátait, és elképzelhetjük a jövő lehetséges kultúráját?" Vissza

Tartalom

I. INDOEURÓPAI NÉPEK ÉS NYELVEK
1. Indoeurópai népek és nyelvek / 8
2. Az európai kultúra eredete / 10
Tanulmány /12
Kiértékelés /13
A POLITIKAI FELÉPÍTÉS MODELLJEI AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁGBAN
1. Közélet és magánélet Spártában és Athénban / 16
2. Nevelési modellek és értékek / 18
Összefoglalás / 20
3. Tudomány és művészet / 22
Tanulmány / 24
Kiértékelés / 25
A KÖZTÁRSASÁGI RÓMA
1. Állam és társadalom / 28
2. Róma és a hellenizmus / 30
3. A köztársasági Róma válsága / 32
Tanulmány / 34
Kiértékelés / 35
A CSÁSZÁRSÁG KORI RÓMA
1. A császárság eszméjének fejlődése (Kr. e. I-III. század) / 38
2. A Pax Romana / 40
3. A gazdasági élet / 42
4. A római Dacia / 44
Tanulmány / 46
Kiértékelés / 47
Összefoglalás / 48
A KORAI KERESZTÉNYSÉG
1. A kereszténység eredete / 52
2. Róma és a kereszténység / 54
3. A korai kereszténység egyetemes hivatása / 56
Tanulmány / 58
Kiértékelés / 59
ÚJ NÉPEK
1. A Római Birodalom széthullása és a barbár királyságok kialakulása / 62
2. Római világ Nyugaton és Keleten / 64
3. Az új európai népek megjelenése / 66
4. A mongol-török betörések / 68
Tanulmány / 70
Kiértékelés / 71
A KERESZTÉNY EURÓPA BIRODALMI ÖRÖKSÉGE
1. A Római Birodalomtól a Bizánci Császárságig / 74
2. A Római Birodalom eszméje Nyugaton / 76
3. A kereszténység és a birodalmi eszme / 78
Tanulmány / 80
Kiértékelés / 81
Összefoglalás / 82, 84
BIZÁNC ÉS AZ ISZLÁM
1. Bizánc - az ókortól a középkorig / 88
2. A középkori Európa és az arab civilizáció / 90
3. Bizánci és arab hatás Nyugat-Európában / 92
Tanulmány / 94
Kiértékelés / 95
Összefoglalás / 96
A ROMANIKA ÉS A GÓTIKA EURÓPÁJA
1. A középkori Európa szent helyei / 100
2. A nagy stíluskorszakok / 102
3. A keresztény művészet jelképrendszere / 104
Tanulmány /106
Kiértékelés /107
Összefoglalás /108
A KÖZÉPKORI VÁROS ÉS FALU
1. Falusi élet és gondolkodásmód / 112
2. A város - a szabadság színtere / 114
3. Egyetemek és kultúra: az új elit / 116
Tanulmány /118
Kiértékelés /119
Összefoglalás /120
A KÖZÉPKORI ÁLLAM
1. A középkori államszervezet /124
2. A középkori állam alapvető intézményei / 126
3. A középkori államhatalom / 128
Tanulmány /130
Kiértékelés /131
Összefoglalás /132
TÁRSADALMI FELÉPÍTÉS ÉS HIERARCHIKUS
VISZONYOK
1. Hűbérurak és vazallusok / 136
2. A vár mint hatalmi központ /138
3. Lovagok és udvaroncok / 140
Tanulmányok /142,143
Kiértékelés /144
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem