Előszó
Azt hiszem, mindannyian egyetértünk abban, hogy a XX. század történetének ismerete és megértése az ezredfordulón elengedhetetlen követelmény. Tankönyvem e rövid, de annál eseménydúsabb század történetét mutatja be. Az egyes leckék egy-egy összefüggő eseménysort tárgyalnak, azzal a céllal, hogy annak figyelmes elolvasása megérteti a történet lényegét. Ugyanakkor a leckéket rövid fejezetekre osztottam, s a legfontosabb részeket dőlt betűvel szedettem. Így a fejezetek címei és a dőlt betűs részek a leckék vázlatát adják. Ha a tanulók legalább egyszer figyelmesen elolvassák az adott leckét, hogy - a tanári magyarázatokra is emlékezve - megértsék a benne elmondott történetet, azt követően pedig az alcímek és a dőlt betűs részek (a tulajdonképpeni vázlat) ismétlésével megtanulják, rögzítik a lényeget, akkor megtanulták a legfontosabbakat.
Bízom abban, hogy tanártársaim is felhívják a figyelmet a legfontosabb részletekre, s kérem, bátran mellőzzék mindazt, amit az adott osztályban nem tartanak elvégezhetőnek! Tankönyvem nagy tényanyagot tartalmaz. Azért, hogy lehessen belőle válogatni: a jobb osztályokban minél többet elvégezni, s másutt - persze az érettségi követelmények szem előtt tartásával - akár egész leckéket is lehessen kihagyni.
A tankönyv hatodik kiadásának átdolgozásakor elsősorban a jobb tanulhatóságra ügyeltem. Ezért minden lecke a lényeget kiemelő vázlatpontokkal kezdődik, és a legfontosabb tudnivalókat felelevenítő kérdésekkel végződik. Reményeim szerint így jobban megérthetőek a tárgyalt időszak történelmi összefüggései. Az iskolai tanulásban kevésbé lényeges részeket kisebb betűkkel szedettem.
A feladatokkal azt is szeretném elérni, hogy a tanulók több forrást olvassanak. A tankönyvemben nem található források mindig Kovács Gábor XX. század című gyűjteményében keresendők (Történelmi olvasókönyvek IV., Nemzeti Tankönyvkiadó - jelölése: TOK). Több helyen új forrásokkal, ábrákkal, életmódtörténeti fejezetekkel is gazdagodott a könyv. A tanulást három forrásfeldolgozó óra beiktatásával szeretném érdekesebbé, tartalmasabbá tenni. A kiadó igyekezett a képek minőségén javítani. Ne feledjük azonban, hogy a képek többsége régi dokumentumfelvétel, amely mással nem pótolható. (Törekedtem, arra, hogy a tanulók minél több személy portréját megismerhessék.)
A tankönyvből tudatosan hagytam ki a fogalmakat megmagyarázó és a személyeket bemutató kislexikont, a térképeket és az olvasmányokat, mert ezek az ajánlott kézikönyvekben megtalálható.
Minden pedagógus kollégámnak és minden érettségire (esetleg felvételi vizsgára) készülő diáknak eredményes munkát kívánok!
Vissza