1.067.335

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelem II.

Középiskolák számára/Kerettanterv 2012

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 302 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-16-2679-7
Megjegyzés: 2. kiadás. Tankönyvi szám: MK-1015102-K. Fekete-fehér és színes fotókat, reprodukciót, illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A történelemtanítás nagy átalakuláson megy keresztül napjainkban. Átalakulnak a tantervek, a követelmények, a célok és a módszerek is. E kötet szerzője - korábbi középiskolai tankönyveihez... Tovább

Előszó

A történelemtanítás nagy átalakuláson megy keresztül napjainkban. Átalakulnak a tantervek, a követelmények, a célok és a módszerek is. E kötet szerzője - korábbi középiskolai tankönyveihez hasonlóan - egyszerre kíván építeni a magyar történelemtanítás hagyományaira, s lépéseket tenni az új elvárások felé. Véleménye szerint a hagyományokhoz igazodó, szerves fejlődés, s nem a gyors, radikális változások vezetnek a törté 11 elemtanítás megújításához.
De mik is az új kívánalmak? A tevékenységek - forráselemzés; térképeken való tájékozódás; ábrák, képek értelmezése - előtérbe állítása; az önálló gondolkodásra, véleményalkotásra, vitatkozásra nevelés. Mindezek nem új, de mindenképpen megújítandó célok.
A szerző tankönyvében a tantervi elvárásoknak - és saját meggyőződésének - megfelelően kiemelt fontosságot tulajdonít annak, hogy lehetőséget biztosítson a különböző tevékenységformák gyakorlására. A kötet bőséges kínálatot nyújt tanár és diák közös munkája számára, amelyből kiválaszthatják, melyiket tartják a legalkalmasabbnak a feldolgozásra. Fontos tudatosítani, hogy nem elvárás minden egyes forrás, térkép, ábra, kép feldolgozása, elemzése, az „anyag" minden egyes elemének „elvégzése".
A kötet nagyszámú forrást közöl, így gyakorlatilag forrásgyűjteményként is használható. Minden lényeges eseményhez egy vagy több forrásrészlet kapcsolódik. Általuk lehetővé válik, hogy ne csak egy-egy önálló forrásfeldolgozó órán mélyedjünk el a korabeli szövegek elemzésében, hanem mindig az aktuálisan tárgyalt eseményhez kapcsolódva. A források és a hozzájuk tartozó térképvázlatok, ábrák lehetőséget adnak a különböző típusú források összevetésére. A források feldolgozásához kérdések formájában szempontokat adtunk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csak és kizárólag ezek alapján értelmezhetők a forrásrészletek. Mindenki eldöntheti, mit kíván hangsúlyozni, illusztrálni, elsajátíttatni egy-egy szöveg elemzésével.
A topográfiai ismeretek elsajátítását közel 150 térképvázlat segíti. A térbeli tájékozódás elmélyítésén túl a szerző célja az, hogy a diákok megtanuljanak térbeli folyamatokat is leolvasni a térképről. A térképvázlatok értelmezéséhez a forrásokéhoz hasonló céllal készült kérdések adnak támpontot.
Az ábraelemzés és -készítés fejlesztését szolgálja a több mint félszáz ábra és táblázat. A gazdag képanyag sem pusztán illusztráció. A forrásokhoz, térképekhez, ábrákhoz hasonlóan kérdések segítik feldolgozásukat.
A szerző a történelemtanítás számos célja közül kiemelt fontosságot tulajdonít az önálló, kritikai gondolkodás kialakításának és fejlesztésének. Kísérletet tesz - a középiskolai kereteket figyelembe véve - az ellentétes értelmezések bemutatására. Nem igazságot kíván tenni, hanem lehetőséget teremteni a vitára, s megmutatni, hogy a történelemben nincsenek lezárt igazságok.
Lényeges, hogy a diákok önálló ítéletalkotása ne pusztán tételmondatokon, hanem önálló véleményen alapuljon. Ez azonban elképzelhetetlen alapos ismeretek nélkül. A fokozott fejlesztési követelmények, a források, térképek, ábrák feldolgozása sok időt vesz igénybe, ami a hagyományos óravezetés módosítását követeli meg. Óráinkon az összefüggésekre és a tevékenységformákra kellene összpontosítani, ha ezért fel is kell áldozni egy-két ismeretközlő rész áttekintését. Hogy ezen egységek a követelmények szintjén ne sikkadjanak el, a tankönyvi szöveg három, jól elkülöníthető egységre tagolódik. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
A KORA ÚJKOR (1490 -1621) 9
A nagy földrajzi felfedezések és hatásuk 9
A Habsburg-Valois párharc - a reformáció kezdetei 15
Reformáció és katolikus megújulás 21
A tőkés gazdaság kibontakozása - a Tudorok kora 26
Németalföld és a Német-római Birodalom 30
Az alkotmányos monarchia kialakulása Angliában 35
Francia abszolutizmus - hatalmi politika 39
Lengyelország, a Baltikum és Oroszország a XVI-XVII. században 44
Az Oszmán Birodalom és Ázsia a XV-XVII. században 49
Változó gondolkodás, változó élet 54
KÉT MALOMKŐ KÖZÖTT (1490 -1711) 59
A Jagelló-kor - a rendi monarchia válsága 59
Magyarország romlása - Mohács 64
Az ország három részre szakadása 69
Várháborúk - A királyi Magyarország és a hódoltság 74
Erdélyország - A reformáció megjelenése Magyarországon 79
A tizenöt éves háború és Bocskai szabadságharca 83
Erdély 88
A magyar rendek és a Habsburg-dinasztia 91
A török kiűzése - Magyarország a dunai monarchiában 98
A Rákóczi-szabadságharc 103
Gazdaság, társadalom és népesség a XVI-XVII. században 108
A FELVILÁGOSODÁS SZÁZADA (1714-1789) 113
A felvilágosodás 113
Nagy-Britannia születése - az ipari forradalom kezdete 117
Hatalmi átrendeződés Európában 122
Új nagyhatalom születik - az amerikai függetlenségi háború 127
A XVIII. századi Franciaország 132
MAGYARORSZÁG TALPRA ÁLLÁSA (1711-1790) 137
Magyarország a dunai monarchiában 137
Magyarország népessége a XVIII. században 142
Az újjáépítés évtizedei 147
Vitam et sanguinem! - Mária Terézia uralkodása 152
A felvilágosult zsarnok - II. József 157
A FORRADALMAK KORA (1789-1847) 161
Rendi ellenállásból forradalom 161
Az alkotmányos monarchia 167
A girondiak köztársasága 172
A jakobinus diktatúra és a Direktórium évei 176
Napóleon uralma 181
A Szent Szövetség rendszere 186
Az ipari forradalom 190
Kísérletek a társadalmi ellentétek megszüntetésére 195
Az Európán kívüli világ 200
A harmincas évek Európája 205
A REFORMOK ÉS A FORRADALOM KORA MAGYARORSZÁGON (1790-1849) 209
Magyarország a francia forradalom és a napóleoni háborúk korában 209
Gazdasági és társadalmi változások a XIX. század elején 214
Az első reformprogram - Széchenyi István eszmerendszere 219
A liberális ellenzék 223
Politikai irányzatok a reformkori Magyarországon 227
A nemzeti eszme Magyarországon 231
A virágzó reformkor 237
Az ellentétek kiéleződése 241
A népek tavasza 245
Ausztria válaszúton 249
A törvényes forradalom 253
A békés út kudarca 258
A semmiből teremtett hadsereg helytállása 264
Az ország felszabadítása 269
A vereség 273
JOGDÍJAS KÉPEK JEGYZÉKE 279
FOGALOMTÁR 281
FÜGGELÉK 303
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem