Előszó
A Tisztelt Olvasó középiskolai tankönyvet tart a kezében, mely a tizedik osztályos tanulóknak készült. Azoknak, akiket kevésbé érdekel a történelem csodálatos világa, és azoknak is, akik már megszerették, s kellő jártasságot szereztek a történelem tanulmányozásában. Hogyan lehetséges ez?
A kötet szerzői a történelemtanítás számos fontos célja közül kiemelt jelentőséget tulajdonítanak az önálló, kritikai gondolkodás kialakításának és fejlesztésének. E cél elérése érdekében fontosnak tartják, hogy elegendő információhoz juttassák a diákokat. Mivel azonban a történelem tanulmányozásában számos tudományterületnek, rokon- és segédtudománynak, elemzési módszernek van fontos szerepe, két területnek szántak nagyobb szerepet: a forrásismeretnek és a történeti topográfiának.
A kötet nagy számú forrást közöl, így gyakorlatilag forrásgyűjteményként is használható. Minden lényeges eseményhez egy vagy több forrásrészlet kapcsolódik. Általuk lehetővé válik, hogy ne csak önálló forrásfeldolgozó órákon mélyedjünk el a korabeli szövegek elemzésében, hanem mindig az aktuálisan tárgyalt eseményhez kapcsolódóan. A források feldolgozásához kérdések formájában szempontokat adtunk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csak és kizárólag ezek alapján értelmezhetőek a forrásrészletek. Mindenki maga tudja, mit kíván hangsúlyozni, illusztrálni, elsajátíttatni egy-egy szöveg elemzésével. A tankönyvben közölt kérdések egyfajta lehetőséget kínálnak.
A topográfiai ismeretek elsajátítását közel 120 térkép segíti. A térbeli tájékozódás elmélyítésén túl azonban az volt a szerzők célja, hogy a térképek segítségével folyamatokat is megmutassanak. A térképek mindig a főszöveggel és a forrásokkal egy egységben szerepelnek, megadva a lehetőséget arra, hogy a különféle nézőpontok közötti kapcsolatokat, összefüggéseket a tanulók önállóan fedezzék fel.
A tankönyv szövege három jól elkülöníthető egységből épül fel. A kiemelt, vastagon szedett részek a feltétlenül megtanulandó, lényeges tudnivalókat tartalmazzák. A vastag szedés jól kiemelkedik a szövegből, s egybeolvasva külön kis könyvet képez, amit akár az óra előtt, vagy majd az érettségire készülve elég csak átfutni, s minden lényeges adat és összefüggés újra felelevenedik. A kiemelt szövegrészek - a szerzők elképzelése szerint - azok, amelyeket hosszabb távon is szükséges a fejünkben tartani.
A második egységet a normál szedésű szöveg alkotja. Az ott található ismeret a folyamatok megértését segíti.
A harmadik egység az apró betűk világa, melyben nagyon sok információ, háttéranyag található azért, hogy érdekesebb, könnyebben érthető legyen az adott anyagrész, téma.
Vissza