1.067.715

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelem alternatív III. osztály

Szerző
Budapest
Kiadó: Primo Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 142 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A könyv, amelyet a kezében tart a KEDVES OLVASÓ, a gimnáziumi történelemoktatás egy lehetséges változatának a harmadik osztályos tankönyve. A budaörsi Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági... Tovább

Előszó

A könyv, amelyet a kezében tart a KEDVES OLVASÓ, a gimnáziumi történelemoktatás egy lehetséges változatának a harmadik osztályos tankönyve. A budaörsi Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskolában az 1989/90-es tanévben a Közoktatásfejlesztési Alap támogatásával a szerzők lehetőséget kaptak egy - általuk kifejlesztett - újszerű tantárgyi struktúra kísérlet formájában történő kipróbálására.
Ennek lényege, hogy mind a négy éven keresztül heti három órában - a negyedikes filozófiai órakeret bevonásával - tanítjuk a történelmet. Erre az órakeretre épülnek a szakkörök (I. és II. évben) és a fakultációk (III-IV. évben).
A diákok az első két esztendőben eljutnak a II. világháború végéig az eseménytörténetben és az alapvető összefüggések elsajátításában. A harmadik és negyedik esztendő az ún. SZINTETIZÁLÓ időszak, melyben az emberiség történetének alapvető összefüggéseit, problémáit és jellegzetességeit az első két esztendőben megszerzett háttérismeretek segítségével dolgozzuk fel. Ennek végén tanulják a II. világháború utáni modern társadalmak történetét, jellegzetességeiket és napjaink ún. világproblémáit.
Kísérletünkben arra törekedtünk, hogy egy olyan történelemtanítási alternatívát dolgozzunk ki, amely bármely átlagos gimnáziumban bevezethető és amely átalakítható 6. és 8. osztályos változatra is.
A jelenlegi könyv a négy osztályos változat első szintetizáló évéhez készült. Kéziratnak tekintjük, mely végleges formát - szándékaink szerint - a gyakorlatban való kipróbálás után fog ölteni.
Az a véleményünk azonban, hogy a mai - „tankönyvínséges" - világban kötetünk jelenlegi formájában is használható segédkönyvként a hagyományos rendszerben történelmet tanító iskolákban is, továbbá segítséget adhat a továbbtanulásra való felkészítésben.
A kézirat könyv formájában való megjelentetésének lehetővé tételéért szeretnénk köszönetet mondani az Illyés Gyula Gimnázium igazgatójának, Tóth Béla kollégának és Oláh Leventének, a „Primo" Könyvkiadó vezetőjének. Vissza

Tartalom

Bevezetés
Előszó
I. BEVEZETÉS A TÖRTÉNETI KUTATÁS MÓDSZERTANÁBA (Dr. Veresegyházi Béla) 7
1.1 A történelem segédtudományai 7
1.2 Levéltárak, könyvtárak, múzeumok 10
1.3 Kronológia 13
II. A MUNKA SZEREPE A TÁRSADALMI LÉT KIALAKULÁSÁBAN ÉS VÁLTOZÁSAIBAN (Kopcsik István) 17
1. A munka és a hozzá kapcsolódó legfontosabb alapfogalmak 17
1.1 A munka kapcsolatteremtő jellege 20
1.2 A gazdaságszervezés alapvető problémái 27
2. A tapasztalati, technikai fejlődés hatása a munkavégzésre és a munkaszervezetekre (Dr. Veresegyházi Béla) 29
2.1 Az őskor és az ókori Kelet 29
2.2 Az antikvitás időszaka 32
2.3 A feudalizmus korai és virágzó szakasza 34
2.4 A késői feudalizmus és a kora kapitalizmus időszaka 38
2.5 A szabadversenyes kapitalizmus időszaka 39
2.6 A monopolkapitalizmus időszaka 42
III. AZ ÁLLAM, MINT A TÁRSADALMI LÉT LEGFONTOSABB KERETRENDSZERE (Kopcsik István) 45
1. Egyén és közösség viszonyának legfontosabb történeti típusai 45
1.1 Egyén és közösség viszonya a természeti népeknél 46
1.2 Egyén és közösség viszonya az antikvitásban 47
1.3 Egyén és közösség viszonya a feudalizmusban 47
1.4 Egyén és közösség viszonya a kapitalizmusban (1945-ig) 47
2. Az állam fogalma, feladatai, fejlődése és történeti típusai (Dr. Veresegyházi Béla) 48
2.1 Az állam fogalma, funkciói 48
2.2 Út az államokhoz 49
2.3 Az ókori keleti típusú állam 50
2.4 Az antik állam 51
2.5 A feudális állam 55
2.6 A felvilágosult abszolutizmus állama 59
2.7 A polgári állam 60
IV. A CENTRUM-PERIFÉRIA VISZONY KIALAKULÁSA ÉS VÁLTOZÁSAI A TÖRTÉNELEM SORÁN (a kezdetektől 1945-ig) (Kopcsik István) 67
1. A centrum-periféria viszony fogalma és történeti változásai 67
1.1 Változások az őskor-ókor idején 68
1.2 Változások a középkor folyamán (476-1492) 68
1.3 Változások az újkor folyamán (1492-1918) 70
1.4 Változások a két világháború között (1918-1945) 71
2. A magyarság helye a világtörténelemben (a kezdetektől 1945-ig) 71
V. A TÁRSADALMI TUDATFORMÁK (Kopcsik István) 73
1. A társadalmi tudatformák általános jellemzői, típusai 73
1.1 A mindennapi tudat, a világnézet, a filozófia és az erkölcs 73
1.2 A jog, a tudomány, a vallás és a művészet 82
2. A jogtudat, jogrendszerek és az erkölcs (Dr. Veresegyházi Béla) 86
2.1 A jogszabályozás kezdetei 86
2.2 Az antik jogfejlődés 87
2.3 A feudalizmus jogrendszere 90
2.4 A polgári államok jogrendszere 93
2.5 A magyar jogfejlődés 1686-1914 között 95
3. A vallások lényegi jellemzői, kialakulásuk és elterjedésük (Kopcsik István) 99
3.1 A vallás meghatározása és jellemzése 99
3.2 A vallások közös vonásai 102
3.3 Az őskori és az ismert természeti népek világkép-elemei 103
3.4 A politeisztikus vallási világképek 108
3.41 A mitológia 108
3.5 A nagy világvallások I. 110
3.51 A bráhmanizmus vagy hinduizmus 111
3.52 A buddhizmus 115
3.53 A kínai univerzizmus 119
3.6 A nagy világvallások II. 124
3.61 A kereszténység 125
3.62 Az iszlám 135
3.7 A vallás és a művészet 140
3.71 A világ legjelentősebb vallási jellegű műemlékei, műemlékegyüttesei 140
Ajánlott irodalom 141
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem