Előszó
Kedves Gyerekek!
E tankönyv lapjain a történelem megannyi izgalmas kérdésére keressük a választ. Hogyan éltek, dolgoztak és gondolkodtak az emberek a középkor és az újkor századaiban? Mi módon igyekeztek könnyebbé tenni életüket? Milyen sors jutott nekik?
Miként foglalták el őseink a Kárpát-medence kedves tájait, s mi módon rendezkedtek itt be? Hogyan járta be népünk az európai fejlődés különböző szakaszait — miközben veszélyes hódítókkal és belső gondokkal kellett megküzdenie fennmaradásának érdekében?
A válasz alapvető feltétele a tankönyvi szövegek alapos tanulmányozása. Ennek megkönnyítéséhez azonban nélkülözhetetlen a tanári magyarázat. De nem szabad elfeledkeznetek az eredményes tanulás egyéb segítőiről sem. Nagy hasznát vehetitek például a különböző fajtájú kérdéseknek és feladatoknak. Az előbbiek a lényegre irányíthatják a figyelmet, s ösztönözhetnek annak tömör és szabatos megfogalmazására. Az utóbbiak az ismeretek felhasználását kívánják, hozzájárulhatnak azok rögzítéséhez.
A leckék végén a kérdések, vázlatok megkönnyítik a részek nagyobb egészbe való illesztését, az anyag rendszerezését. A fejezeteket követő összefoglalások szerepe az, hogy elősegítsék a történelem menetének, szakaszainak áttekintését és azt, hogy a részletek egésszé álljanak össze.
Külön kell utalnunk a tankönyv végén található Történelmi kislexikonra. Ebben a mellékletben megtalálhatjátok a megértést nehezítő idegen szavakat és a még ismeretlen történelmi fogalmak magyarázatát. Az ugyancsak itt lévő időrendi táblázat megkönnyítheti a történelmi események időbeli elhelyezését, de nagy szerepe lehet a kronológiai adatok megjegyzésében is.
A történelmi korok és események élettelibb megközelítésében, hiteles felidézésében kívánnak segíteni a tankönyv úgynevezett szemléltetőanyagai: a képek, ábrák; színesítő, hangulatteremtő szövegek, olvasmányrészletek. Voltaképpen a történelem mindennapjait igyekeznek érzékletesen megjeleníteni a leckeközi olvasmányok is. Belőlük a történelem hétköznapjainak a levegője árad. Lehetőleg ne mellőzzétek őket! Mint ahogy megkülönböztetett figyelmet kell szentelnetek a térképek használatának is. S nem csak e tankönyvben találhatóaknak! Igazi tanulás elképzelhetetlen a Történelmi atlasz állandó, gondos forgatása nélkül. Á valódi történelmi ismeret ugyanis az időbeli tájékozottság mellett a térképen (térben) való tájékozódást sem nélkülözheti.
A Történelmi atlasz azonban már átvezet benneteket a tankönyvön kívüli egyéb segédeszközökhöz. Ezek közül hadd hívjuk fel a figyelmeteket az egyes leckék után található ajánlott irodalmi művekre, a Hogyan éltek hajdanában, illetve A világtörténet nagy alakjai című sorozat és a Történelmi olvasókönyv megfelelő köteteire is. Végezetül jó munkát, hasznos ismereteket kíván: a Szerző.
Vissza