Előszó
Bajban van a torna oktatása ... az óvodától az egyetemig. Nyilván minden testnevelő tanár tudja ennek okát. Mindenekelőtt drágák a tornaszerek. Kevés oktatási intézmény engedheti meg magának, hogy a tantervi ajánlásban feltüntetett összes tornaszert megvásárolja.
A tanári elhivatottság hiányában kereshető a további probléma. Köztudott, hogy a torna mozgásait feldolgozó órákon jóval több felelősség és munka hárul a tanárra, mint az egyéb órákon. Ezt ma mind kevesebb tanár vállalja. A diákok nem mindig rajonganak az ilyen típusú órákért, hiszen fegyelmet kell, hogy követeljen a tanár és a tornaelemek tanulása sem mindig kecsegtet azonnali sikerélménnyel.
Természetesen mindenre van megoldás. Egy-egy leleményes testnevelő tanár azonban nem ijed meg, ha hiányzik néhány tornaszer, mert azokat sok ötlettel több funkcióssá lehet alakítani. Az okos testnevelő úgy szervezi meg az óráját, hogy egyszerre több diák is gyakorolhasson, s mindezt önállóan, illetve társa segítségével. A felkészült testnevelő tanár képes sikerélményt nyújtani a diákoknak, nem fél oktatni a torna mozgásokat, mert tudja, hogyan kell a gyerekeket a mozgások megtanulására kondicionálisan is alkalmassá tenni, majd a tanulás folyamatában aktívan segítséget nyújtani. Nos, ez a könyv az előbbiek megoldásához tanácsokat kíván adni, ötleteket nyújtani. Szerzőik, a Magyar Testnevelési Egyetem tanárai, olyan szakemberek, akik maguk is aktív tornászok voltak, majd eredményes tornaedzők, de mindenekelőtt testnevelők.
"Lógok a szeren." - írta Karinthy Frigyes a Tanár úr, kérem című remek ifjúsági könyvében, s én azt szeretném, ha a mai diákok gyakrabban felmásznának egy-egy tornaszerre, s azt sem bánnám, ha csak lógnának..., mert ahhoz is kell erő, ügyesség, bátorság.
Vissza