Előszó
Hazánkban a testkultúra a párt és a kormány messzemenő támogatása és fáradhatatlan gondoskodása következtében a múlthoz képest rendkívül nagy fejlődésen ment keresztül. Szocializmust építő országunkban óriási lépésekkel fejlődik testkultúránk is. A Szovjetunió élenjáró szocialista testkultúrája terén szerzett tapasztalatok, valamint az ott elért eredmények átadása és felhasználása lehetővé tette, hogy mi is elindulhassunk az igazi fejlődés útján.
Testkultúránk lépést tartva politikai, gazdasági és kulturális fejlődésünkkel, nagy előrehaladást tett. A fejlődést azok a jelentős eredmények mutatják, amelyeket az emberek testnevelése, egészségük fokozása, testi fejlődésük tökéletesítése, jellemüknek a kommunista erkölcs szellemében való kialakítása terén már eddig is elértünk. Testnevelési vezető szerveink és szervezeteink szocialista átszervezése, sportszergyártásunk mennyiségi és minőségi fejlődése, sportlétesítményeink egyre fokozódó száma, testnevelési szakirodalmunknak mind a könyvek színvonala, mind a kiadásra kerülő példányszám terén való komoly előrehaladása, testnevelési káderképzésünkben a szocialista nevelő és oktatómunka kialakítása, a testnevelési tudományos kutatómunka megindulása mind hozzájárultak ahhoz, hogy a testnevelés hazánkban is a dolgozó nép közkincsévé válhatott. Jelentős előrehaladást tettünk mind a testnevelés tömegesítése, mindpedig a minőségi színvonal emelése terén.
A Munkára Harcra Kész testnevelési rendszer bevezetése, óvodai, általános iskolai és középiskolai testnevelésünknek új tantervek és útmutatók alapján való átszervezése, a Munkaerő Tartalékok iskoláiban a testnevelés megindítása, a főiskolákon, és egyetemeken fa kötelező testnevelés bevezetése a tanulóifjúság és a dolgozók százezreit kapcsolta be a trendszeres testnevelésbe. A testnevelés minőségi színvonalának egyre fokozódó növekedését pedig azok a kimagasló eredmények, országos és világcsúcsok bizonyítják, amelyeket sportolóink idehaza és külföldön elértek.
Legkiemelkedőbb a helsinki olimpiai versenyen elért 116 olimpiai bajnokság, és számos helyezés, illetve az az igen értékes harmadik hely, amelyet fiaink és leányaink a részvevő 67 nemzet legjobb sportolói között elértek. Testnevelésünk nagyarányú fejlődésén belül a torna is számottevő előrehaladást mutat mind mennyiségi, mindpedig minőségi tekintetben. A Szovjetunió válogatott tornász csapatával való találkozásaink idehaza és a Szovjetunióban, a szovjet tornaszakemberekkel tornavezetőkkel, testnevelőtanárokkal és edzőkkel) folytatott tapasztalatcserék segítettek bennünket abban, hogy a tanulóifjúság tornaanyagának és módszerének korszerűsítése, la dolgozók alap- és középfokú tornabajnokságainak megszervezése, a rendszeresen megtartott tornaünnepélyek bevezetése révén sok tízezer tanuló és dolgozó kapcsolódott be mind az ú. n. alaptornába, mindpedig a sport- (verseny-) tornába. Tornászaink kimagasló eredményei - a londoni és a helsinki olimpiai versenyeken szerzett három tornaolimpiai bajnokság, valamint a főiskolai világbajnokságokon elért számos első hely - azt mutatják, hogy a sporttorna fejlődése is megindult hazánkban.
A Szovjetunió példája nyomán a torna nálunk is alapsportág lett, és egyik alapvető, [elengedhetetlen részét képezi mind az iskolai, mind az iskolán kívüli testnevelésünknek. Ez a tankönyv a torna terén eddig elért eredményeket (a torna elméletében és az ezzel elválaszthatatlan, szerves egységet képező gyakorlatában), az utóbbi évek alatt szerzett tapasztalatokat, a fejlődés legújabb eredményeit foglalja össze.
Vissza