Előszó
Az alapvető élelmiszereket ma már a falvakban is a boltban vásárolják, ahová a szállítás gépkocsival történik. A bevásárlás egyre inkább a bevásárló központokba összpontosul, tehát ez a tevékenység is autót igényel. Az ipar és kereskedelem nem épít raktárakat, a just in time jegyében az úton lévő kamion vette át a raktár szerepét. Ekként a gépjárművek használata a napi egyéni és társadalmi létfenntartás elemi szükségletévé vált. Ugyanakkor maga a gépkocsi, mint olyan gép, aminek hibamentes működése alapvető fontosságú, mára sokkal bonyolultabb és értékesebb, mint korábban volt. Az lenne a természetes, ha hibafeltárása, karbantartása a korábbiaknál sokkal több tapasztalatot kívánna.
Ezzel szemben, ha közelebbről megnézzük, azt láthatjuk, hogy míg a 70-es években hibafeltárásban az esetek 90%-ában a szerelő tapasztalata, tudása volt döntő, és csak a problémák mintegy maradék 10%-ához kellett néhány általános műszer, addig mára megfordult a helyzet. A rendellenességek kb. 90%-át általános műszerek, szervizdiagnosztikai készülékek és a fedélzeti diagnosztika (OBD) segítségével lehet feltárni. (Természetesen ezek kezeléséhez is elengedhetetlen az alapos szakismeret.) Különösen jelentős a fedélzeti diagnosztika, mert ez már menetközben felhívja a vezető figyelmét olyan meghibásodásokra, amelyeket a legrutinosabb vezető sem vesz észre, pedig a gépjármű környezetszennyezésére jelentős hatása lehet. Erre jellegzetes példa a katalizátor hatékonyságának csökkenése vagy működésképtelensége. Ilyen hibával fedélzeti diagnosztika nélkül a gépkocsi még hónapokig szennyezhetné környezetét, egészen addig, míg egy rendszeres környezetvédelmi felülvizsgálaton - köznyelven zöldkártyavizsgálaton - fény nem derül a hibára.
Ennek fontosságát az USA-ból kiindulva Európában is felismerték és kisebb késéssel már néhány éve Magyarországon sem helyezhető forgalomba gépkocsi fedélzeti diagnosztikai rendszer nélkül.
A személygépkocsik száma Magyarországon 1970 óta több mint tízszeresére, az autóbuszoké legalább kétszeresére, az egyéb haszonjárműveké mintegy ötszörösére nőtt. Ha a gépjárművek műszaki színvonala nem fejlődött volna ilyen rohamléptekkel, elképzelhetetlen, milyen borzasztó lenne ma körülöttünk a levegő. Az egyre szigorodó hatósági előírások hatására azonban egy korszerű gépkocsi által kibocsátott károsanyag ma már kevesebb, mint huszadrésze a hetvenes években kibocsátott mennyiségnek. 2005-re jutottunk el oda, hogy az országban üzemelő összes gépjármű károsanyag-kibocsátásának növekedése - a járműállomány növekedése ellenére - megtorpant, sőt, ez évtől kezdve a kibocsátott összmennyiség csökken.
Az általános műszerek, a szervizdiagnosztika és a fedélzeti diagnosztika (OBD) közül ez utóbbi a legújabb, és éppen ezért mind az autó iránt érdeklődők széles tábora, mind a járműjavítással foglakozó szakemberek részére fehér folt. Emiatt és azért is, mert érthetően és színvonalasan elkészített mű, ajánlom ezt a könyvet nem csak a mérnökök, egyetemisták és szervizekben dolgozó szakemberek figyelmébe, de minden olyan érdeklődőnek is, akit a mai korszerű gépkocsik környezetkímélő technikája érdekel.
Vissza