Előszó | 7 |
A lelkipásztor szemével | 8 |
Család - rendszerszemlélet - vallás | 10 |
Bevezetés | 13 |
Mik azok a tisztázó beszélgetések | 13 |
Fölismeréseink hátteréhez | 14 |
Párokkal és kiscsoportokkal folytatott nehéz beszélgetések | 15 |
A tisztázó beszélgetéseket segítő négy mezős modell | 17 |
Önmagunk tisztázása | 17 |
Kommunikációs tisztázás | 18 |
A személyiségek tisztázása | 18 |
Rendszertisztázás | 19 |
Kiegészítő szempontok | 19 |
Moderálás | 19 |
Oktatás - tanítás (humanisztikus és rendszerszemléletű újratájékozódás) | 20 |
Néhány szempont a beszélgetések moderálásához | 21 |
A beszélgetés lefolytatásának alapstuktúrája | 23 |
A kapcsolat és a helyzet tisztázása | 23 |
Megtalálni a tulajdonképpeni témát | 24 |
Az egyes résztvevők látásmódja | 25 |
Megformált párbeszéd, kialakított vitatkozás | 25 |
Elmélyítés, az érzelmek nyilvánvalósága, avagy: tárgyilagos problémamegoldás | 26 |
Értelmi belátás és helyrerakás, megállapodások és házi feladatok | 27 |
A helyzet leírása | 27 |
A moderálás néhány általános alapelve | 28 |
Az "itt és most" elsőbbsége | 28 |
A segítővel kialakított kapcsolat elsőbbsége | 28 |
Az ellenállás elsőbbsége | 28 |
A zavaró tényezők elsőbbsége | 29 |
A segítőnek jól kell éreznie magát | 29 |
Utitársként követni a klienst | 29 |
A moderálás módszerei | 30 |
Indítás és irányítás | 30 |
Megszakítás és lefékezés | 30 |
Lezárás és megállítás | 30 |
A moderálás két alapvető szempontjai | 31 |
Strukturálás és az irányítás biztonsága | 31 |
Önmagunk tisztázása | 33 |
Bevezetés | 33 |
Első példa: egy nem-házas pár érkezik "első beszélgetésre" | 34 |
Második példa: "Magam se tudom, hogyan mondjam" | 37 |
Az önmegértés segítésének néhány általános vezérelve | 42 |
Empátia | 42 |
Higgyünk a kliensnek! | 43 |
Álljunk a kliens ellenállása mellé! | 44 |
Az önmegértést elősegítő módszerek és intervenciók | 44 |
"Egyszerű kérdések" | 45 |
Aktív meghallgatás | 46 |
Összefoglalás | 46 |
Sarkítás | 46 |
Kontraszuggesztió | 47 |
Váltás a konkrét tapasztalás szintjén | 47 |
A testbeszéd üzenetének visszajelzése | 48 |
A verbális utalások megragadása | 49 |
Kulcsmondatok, mint az önmegértés kiindulópontja | 50 |
A többértelműségek párbeszéde | 51 |
A tünetek, mit az önmegértés kiindulópontjai | 51 |
Képnyelv, analógiák és metaforák | 51 |
Kommunikáció tisztázása | 55 |
Bevezetés | 55 |
Intervenciós módszerek | 57 |
Felhívás a megnyilatkozásra | 57 |
Felhívás válasz-megnyilatkozásra | 58 |
A közvetlen kapcsolat helyreállítása | 59 |
Kettőzés (duplázás) | 60 |
Külső forma | 61 |
Különbség az aktív meghallgatáshoz (segítő beszélgetéshez) képest | 61 |
Az üzenet négy oldala | 62 |
Kiemelés, ami fokozza a hatást és kiemeli a lényeget | 67 |
A megértés ellenőrzése | 69 |
A figyelmes meghallgatás (segítő beszélgetés) gyakorlása | 70 |
A beszélgetés diagnózisa | 71 |
Az "én-te alapmondatok" kölcsönös kimondása | 72 |
A "tan-beszélgetés" példaszerűen felmerülő problémák alapján | 76 |
Szerepjátékok | 77 |
Kommunikációs színház nézőközönséggel | 77 |
A személyiség tisztázása | 80 |
Bevezetés | 80 |
Személyiségelméleti útmutató | 81 |
A négy alaptörekvés: közelség - távolság, tartam - változás | 81 |
Az alapvető törekvések pozitív és negatív oldalai | 83 |
Az emberre és a világra vonatkozó szemléletmódok | 86 |
Patologikus túlzások | 87 |
Társadalmilag hangsúlyozott értékek | 88 |
A lehangoltsággal és krízissel való bánásmód | 89 |
A személyiségmodelltől a kapcsolati modellig | 90 |
"Hazai terület" és az aktuális "helyzet" | 91 |
Az érzelmek színezete az egyes mezőkben | 92 |
Az ellenpólus varázsa a párválasztásban | 93 |
Saját árnyékunk kivetítése a partnerre | 93 |
Az elviselés elve | 94 |
Sarkítás | 95 |
Közeledés "kerülő úton" | 95 |
Hogyan kezeljük az antiszimbiotikus, azaz az együttélés ellen ható tendenciákat | 95 |
Mellék-kapcsolatok | 96 |
Diagnózis és beavatkozási (intervenciós) módszerek | 97 |
A klienssel való kapcsolatteremtés különféle módjai | 98 |
"Így egyáltalán nem jöhet létre semmiféle légkör": folyamatkísérő diagnózis az első ülés során | 99 |
"Mindig úgy akarok viselkedni, hogy a többiek elégedettek legyenek": példa a személyiség-tisztázásra | 113 |
A rendszer tisztázása | 126 |
Bevezetés: ördögi kör az emberi kapcsolatokban | 126 |
"És így megy ez folyton-folyvást körbe-körbe, míg 30 esztendő el nem telik" | 129 |
Az első ülés: a házasság ördögi körei | 130 |
További mozaikkövek az ördögi kör felépítéséhez | 134 |
A második ülés: segédmotorok és házi feladatok | 140 |
A harmadik ülés: kísélet az ördögi kör áttörésére | 147 |
A páros kapcsolati rendszerek diagnózisa | 152 |
Az ördögi körök tüneteinek felismerése | 152 |
A csapdák kellő időben történő felfedezése | 154 |
Az alapséma | 155 |
Rendszeres odafigyelés, besorolás és rákérdezés | 157 |
Az ördögi kör összefoglalása, felrajzolása és "igazoltatása" | 158 |
Rendszervonatkozású intervenciók | 158 |
Az ördögi kör feldolgozása beszélgetéssel és szobor-állítás segítségével | 158 |
Paradox kezdeményezések | 162 |
Házi feladatok | 163 |
Átváltás "angyali körre" | 164 |
Felvilágosítás és értékközvetítés | 167 |
Bevezetés | 167 |
A felvilágosodás és az értékközvetítés módszerei | 168 |
A "feldúsított" kettőzés | 168 |
Aktív figyelem (meghallgatás) és összefoglalás, megváltozott vonatkoztatási keretek között | 169 |
Átértelmezések | 170 |
Apró leckék és beszélgetések margóján | 171 |
Képek és nonverbális demonstrációk | 172 |
A tisztázó beszélgetések három szintje | 172 |
Irodalom | 175 |
Tomcsányi Teodóra - Csáky Pallavicini Roger - Benedek László - Fodor László: A visszajelző munkacsoport (reflektív team), mint családterápiás módszer | 177 |
Ajánlás | 177 |
Bevezetés | 177 |
Előzmények | 178 |
A visszajelző munkacsoport (reflektív team) szemléleti előzményei | 179 |
A visszajelző munkacsoport (reflektív team) működésének elvei | 182 |
A gyakorlati munka irányelvei | 182 |
Főbb kérdések | 183 |
A reflektív team keretei, működésmódja | 184 |
Példák | 186 |
Megbeszélés | 188 |
Eltérések és hasonlóságok a konzultáció és a terápia között | 189 |