1.076.445

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tic-taktika

A Tourette-szindrómáról

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 151 oldal
Sorozatcím: Életutak - Lélekutak
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-058-787-7
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Tourette-szindrómás gyermekek napi gondozása/nevelése nem sokban különbözik más gyermekekétől, azonban a Tourette-szindróma és az esetlegesen ezzel együtt járó ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás zavar), OCD (kényszeres zavarok), szenzoros integrációs problémák vagy fejlődési késések kihívást jelenthetnek a szülőknek a napi ellátásban.
A kórházunkban megforduló családokban született meg az igény, hogy fontos lenne egy a számukra is érthető nyelven megfogalmazott kiadvány a Tourette-szindrómáról, mely a laikusok és az érintett olvasók számára foglalná össze az ismereteket. Ebben a könyvben szeretnénk bemutatni a legfrissebb, modern orvosláson és kutatáson alapuló információkat, valamint saját tapasztalatainkat, annak érdekében, hogy átfogó képet nyújthassunk a Tourette-szindrómában szenvedőknek és családtagjaiknak, valamint azoknak, akik szeretnének többet megtudni erről a tünetegyüttesről.

Tartalom

Előszó 9
Bevezetés 12
1. A tic jelenségek és a Tourette-szindróma klinikai háttere (Tárnok Zsanett) 14
1.1. A Tourette-szindrómáról dióhéjban 14
1.2. A Tourette-szindróma története 15
1.3. Mi is az a tic? 23
1.4. A Tourette-szindróma diagnózisa 27
1.5. A tic jelenségek okai 31
1.5.1. A Tourette-szindróma és a gének 32
1.5.2. A Tourette-szindróma és a környezeti hatás 33
1.5.3. A Tourette-szindróma és a biokémia 34
1.5.4. A Tourette-szindróma és az agy 35
1.6. Kognitív eltérések Tourette-szindrómában 36
1.7. A társuló problémák felismerése és diagnózisa 38
1.7.1. Kényszeres-rögeszmés zavar (OCD) 38
1.7.2. Figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD) 42
1.7.3. Agresszív tünetek 45
1.7.4. Tanulási zavarok 46
Felhasznált és ajánlott szakirodalom 47
2. Terápiás lehetőségek Tourette-szindrómában (Kenézlői Eszter-Tárnok Zsanett) 51
2.1. A Tourette-szindróma gyógyszeres kezelése 51
2.1.1. A gyógyszerválasztás szempontjai 52
2.1.2. A szülő szerepe a gyógyszeres terápiában 53
2.1.3. A gyógyszeres kezelés biokémiai háttere 53
2.1.4. A Tourette-szindrómában alkalmazott antipszichotikumok 54
2.1.5. Az antipszichotikumok mellékhatásai 55
2.1.6. Más gyógyszeres kezelések 65
2.2. Társuló kórképek (kényszerbetegség, hiperaktivitás, figyelemzavar) gyógyszeres kezelése 56
2.2.1. A kényszerbetegség gyógyszeres kezelési lehetőségei 56
2.2.2. A hiperaktivitás, figyelemzavar gyógyszeres terápiája 57
2.3. Gyógyszeres terápia a gyakorlatban 59
2.4. A Tourette-szindróma pszichoterápiás megközelítése 62
2.4.1. Önmonitorozás 63
2.4.2. Negatív gyakorlás 63
2.4.3. Kontingenciamenedzsment 64
2.4.4. Szokás-visszafordítási tréning (Habit Reversal Training, HRT) 64
2.4.5. Relaxáció, légzéstechnika, imagináció 65
2.4.6. Kognitív terápia 66
2.4.7. Hipnózis 67
2.4.8. Néhány záró gondolat a pszichoterápiáról 67
2.5. A környezeti tényezők szerepe 69
2.6. Fizikai aktivitás, sport 71
Felhasznált és ajánlott szakirodalom 73
3. Mindennapi élet a Tourette-szindrómával (Farkas Luca) 77
3.1. Támogató otthoni környezet kialakítása 78
3.1.1. A ticek kezeléséről 79
3.1.2. Jól strukturált, állandó környezet és
napi rutin kialakítása 81
3.1.3. Fokozott figyelem 82
3.1.4. Aktív szabad idő - sport 82
3.1.5. Fegyelmezés, viselkedésrendezés 83
3.1.6. A „time out" 88
3.1.7. Napi feladatok váltása 88
3.1.8. Modellnyújtás 89
3.1.9. Jutalmazás, dicséret 89
3.1.10. Az agresszivitás, dührohamok kezelése 90
3.1.11. A megfelelő önbecsülés/önértékelés kialakítása 92
3.1.12. Serdülőkori változások 94
3.2. A Tourette-szindróma és az iskola, tanulás, speciális nevelés 95
3.2.1. A megfelelő iskola és tanítási módszer kiválasztása 96
3.2.2. A tünetek kezelése az iskolában 97
3.2.3. Kapcsolati problémák kezelése 98
3.2.4. Tanulási problémák 100
3.2.5. Egyéni tanmenet kialakítása 100
3.2.6. A komorbid tünetek kezelése az iskolában 102
3.2.7. A tanár-szülő kapcsolat 104
3.3. A szülők és testvérek saját igényei 104
3.3.1. Tourette-szindrómás szülők 107
3.3.2. Testvérek szerepe 108
3.3.3. A szülők kapcsolata 111
Felhasznált és ajánlott szakirodalom 113
4. Tourette-szindóma a családban, az iskolában (Bognár Emese) 114
4.1. Javaslatok, tanácsok szülőknek 114
4.2. Javaslatok tanároknak: Tourette-szindrómás gyermek az osztályban 117
4.3. Tanácsok Tourette-szindrómás gyermekeknek 122
Felhasznált és ajánlott szakirodalom 126
5. Tourette Klub a Vadaskert Kórházban (Bognár Emese-Kenézlői Eszter) 127
5.1. Szülőcsoport 128
5.2. Klub és tábor gyermekek és serdülők számára 129
5.2.1. Pszichoedukáció (a betegségről való tájékoztatás, ismeretterjesztés) 130
5.2.2. Terápiás szemlélettel vezetett csoportok 131
5.2.3. Képzőművészeti foglalkozások 132
5.2.4. Sportfoglalkozások 133
5.2.5. Filmvetítés 133
5.2.6. Társas készségek, megküzdő stratégiák fejlesztése 134
5.3. Élményterápiás foglalkozások 136
5.3.1. Az élmény- és kalandterápia története 137
5.3.2. Élmény- és kalandterápia a Vadaskert Kórházban 138
Felhasznált és ajánlott szakirodalom 148
Rövidítések jegyzéke 150
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem