kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Minerva-Társaság |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 252 oldal |
Sorozatcím: | Minerva-könyvtár |
Kötetszám: | 25 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | |
A fejlődés | |
A fejlődés gondolata. Történelmi gondolkozásunk alapja. - Milyen az irodalomtörténet a fejlődés gondolata nélkül? | 1 |
Szerves fejlődés és szellemi fejlődés. - Az ember kettős természete | 2 |
A szerves fejlődés | |
Biografia. A szerves fejlődés kategóriái adva vannak az egyes ember történetében | 3 |
Társadalom-biografia. Az életrajz kategóriáit kiterjeszti és egy egész társadalomra alkalmazza | 3 |
Renaissance-történetírás | 4 |
Historia literaria. Az életrajzi kategóriákat tárgyakra alkalmazza. A könyvek életrajza | 4 |
Eszme-biografia | 5 |
A mai irodalomtudomány és az organizmus gondolata. Kizárja a hatás fogalmát. Recepció. Gundolf Shakespeare-je | 9 |
Az egyes ember mint organikus egység: Gundolf Goethé-je | 10 |
Korszak-individuumok | 12 |
Az irodalom életrajza. Az irodalom mint individuum | 16 |
Összegezés | 21 |
Szellemi fejlődés | |
Idő és folytonosság. - Tökéletes organizmus helyett végtelen folytonosság: a fejlődés gondolatának klasszikus és romantikus formája | 23 |
A haladás. Baco irodalomfölfogása | 24 |
Hegel. A szellem fejlődése. A tudat fejlődése. - Hegel filozófiatörténete. Hegel esztétikája | 26 |
Hegelista irodalomtörténet: Rosenkranz. Hehn. - Erdélyi János és az irodalmi tudalom | 28 |
Historizmus. Miként alakult ki Hegel nyomán a szellemi fejlődés fogalma? - Hegel gondolatai a történeti gondolkodásban | 29 |
Folytonosság a fejlődésben. A múlt tovább hat a jelenben. - Vierkandt. Troeltsch | 30 |
A tudatosság fejlődése. Burckhardt. - Irodalmi tudat. Négyesy, Horváth János | 31 |
Az individualizmus fejlődése. Nietzsche | 33 |
Az absztrakció fejlődése: Wund, Cassirer. Kultúrpesszimizmus. Az absztraháló betű veszedelme. Az írásellenes Nietzsche. | 34 |
A fejlődés fokozatai | |
Korszakosztás helyett lépcsőzetes fölépítés. - Dilthey, Wundt | 41 |
A szóhagyomány | |
Iratlan irodalom | 42 |
Alakuló szöveg | |
Az élőszó | 43 |
Szövegrögzítés | 44 |
Szövegállandóság a szóbeliségben. Irástalan segédeszközei: a gesztus, a kötött forma, a ritmikus előadás | 46 |
A szóhagyomány stílusa. A szövegrögzítés szempontjából magyarázódik | 47 |
Személytelen szerző | |
Szerző-előadó. Az iratlan mű elválaszthatatlan az előadótól. - Az előadó eltakarja a szerzőt | 50 |
Személytelen szerző. A névtelenség. - A szellemi tulajdon fogalma még ismeretlen | 52 |
A személytelen szerző qualitásai: sokfelé járt, tapasztalt, szavahihető, hűségesen reprodukálja a hagyományt. | 53 |
Jelenvaló közönség | |
Jelenvaló közönség. A közönség természetes határa | 55 |
Az előadó-szerző és jelenvaló közönség viszonya. Az érthetőség. A közönség megszólítása. A figyelemkeltés formulái | 59 |
Összegezés. Szóhagyomány az irodalom alatt: népköltészet | 61 |
A kézirat | |
Irás és irodalom | 63 |
Állandósuló szöveg | |
Az írás. Szövegrögzítés. Absztrakció | 64 |
Epigraphia. A primitiv írásmű. Anyaghoz és helyhez kötött. A jel és a jelölt tárgy differenciátlan egysége. A tárgy maga beszél. Nincs szerző. A lapidáris latin nyelv | 65 |
Az epigraphia átalakulása. A betű és az anyag elkülönülnek egymástól | 67 |
Hieratikus írás. A kezdő írástudás exkluziv jellege. Az írástudás és a latin nyelvűség | 69 |
A profán írás. A vulgáris nyelvű irodalom. Az "írásbeliség felújulásának kora". Kódexirodalmunk keletkezése | 72 |
Az írás-olvasás formáinak átalakulása. Pergament és papiros | 73 |
A kézirat-másolás. Mindig több kéziratpéldányra lesz szükség. A mű differenciálódik az esetleges kézirat-példánytól. A tömeges kéziratmásolás közeledik a könyvnyomtatáshoz. Állandósuló szöveg | 79 |
A cím. A szóbeliség figyelemkeltő és berekesztő formulái átszármaznak az írásra. Inplicit és explicit | 84 |
A szöveg-philologia. Szóbeli szövegek írástalan korrekciója. Irásbeli szövegek régi gondozása | 88 |
Szerző személy | |
A szerző és előadó ősi egysége, differenciálódik | 91 |
A kézirat másoló. A szóbeli előadó jogutóda | 92 |
A szerző kibontakozása | 94 |
Szerző személy. Individuum: a "legkisebb" | 101 |
Közeli közönség | |
Hallgató közönség és olvasó közönség. A fejlődés áttekintése | 107 |
Akusztikai stílus és vizuális stílus | 110 |
Közeli közönség. Életközösség | 118 |
Osztály-irodalom és lokális irodalom. Egyházi irodalom. Lovagi irodalom | 122 |
Összegezés. "Kézirat gyanánt". A kódexirodalom tovább él a nyomtatott alatt: néphagyomány | 125 |
A könyv | |
Állandó szöveg | |
A technikai külsőre vagy a szellemi lényegre tartozik-e a könyvnyomtatás fölfedezése? | 128 |
A kézirat öröksége. A könyv eleinte utánozza a kódexet. Gutenberg kézirathamisító? | 128 |
A publicitás. A példányszámok rohamos növekedése. A kéziratos irodalom és nyomtatott irodalom elkülönül egymástól | 131 |
Állandó szöveg. Csak fokozatosan alakul ki. Régi nyomtatványok változatai | 135 |
Cím, évszám és előszó. A kiforrott szöveg individualitás jelei | 139 |
A fejlődés útja: humanizmus és reformáció. A humanizmus az antik irodalmat fölfedezi: vagyis kinyomtatja. Idegenkedés a könyv publicitásával szemben. Erasmus mint publicista | 143 |
A fölvilágosodás. Az igazság csak publicitás által nyer világító erőt | 153 |
Nemzeti irodalom. Irástudás és irodalom a nyelvtől függetlenül a nemzeti individualitás kritériuma lesz | 158 |
Irodalmi nyelv és nyelvújítás. A beszélt és írott nyelv elkülönülése | 161 |
Irodalmi pseudo-klasszicizmus. Öncélú szépirodalom | 163 |
A romantika. Az öncélú irodalom második életkora | 165 |
Idő-sajtó. Könyv a klasszikus, a folyóírás a romantikus-forma | 171 |
Irás-ellenes és irodalom-ellenes erők | 175 |
Szerző személyiség | |
Szerző és közvetítő. A közvetítő lassú elnémulása. A könyvnyomtató mint a kéziratmásoló jogutóda. Tudós nyomdászok | 183 |
A szerző önállósulása. A szerző neve. Az anonymitás ellen. Irói nevek | 184 |
Személyiség. Személy és személyiség | 196 |
Az eredetiség. A fejlődés fokozatai: a szóbeli előadó szavahihetősége | 198 |
A költött tárgy individuális eredetű | 201 |
Magánosság és szerepjátszás. Magánosság és eredetiség. Novalis | 208 |
Távoli közönség | |
A könyvkiadás gazdasági alapjai. Három típus: a mecenás, a praenumeráció és a kiadó | 212 |
A mecenás és a dedikáció. Az író és mecenás közötti viszony fejlődése | 212 |
A praenumeráció. Az előfizető a főúri mecenás polgárosodó utóda. Kezdetleges irodalmi viszonyokra jellemző. Kedvez a folyóiratnak. Kifejlődik az idő a sajtónál és fennmarad a "szerző kiadása" esetében | 216 |
A kiadó. A nagy közönség képviselője | 218 |
Quantitativ fejlődés. Az egyes olvasó elvész a tömegben | 218 |
Qualitativ fejlődés: Az olvasó individuális szabadsága. A közönség atomizálódik | 220 |
Az összetartó tényezők. Az író két lelke: a szerző és az olvasó. Az olvasókat az írókban ismerjük meg | 221 |
Siker és divat. Összetartó tényezők. A siker feltétele: a szerzőben erősebb az olvasó mint az író | 224 |
A szellemi vezetés és követés. Az íróból indulnak ki az összetartó tényezők | 226 |
A szellemi vezetés eszközei. Az irodalmi programm | 230 |
Goethe - Faust | 236 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.