Fülszöveg
A magyar festészet a 19. század folyamán soha nem látott fejlődésnek indult. Sorra bukkantak fel jeles művészek, akik a közönség körében feltámadt igényeket immár képesek voltak magas színvonalon kielégíteni. Than Mór e múlt századi nagymesterek sorában az első közé tartozik. Komoly akadémiai képzettséggel rendelkezett, és mind külföldön, mind idehaza megállta a helyét. Bécsben a legmodernebb mesternek számító Karl Rahlnál tanult, de megfordult Párizsban is.
Működése a 19. századi magyar festők derékhadának fejlődését reprezentálja. Kezdetben biedermeier felfogású művészete fokozatosan feltöltődik a romantikus akadémizmus jegyeivel - ami akkoriban Közép-Európában a legdivatosabb -, később realisztikus törekvések jellemzik, élete végén pedig plein-air hatások érzékeltetésével is próbálkozott.
Ideákkal telt művész volt, kompozícióinál elsősorban nem a festői hatásokra, hanem az "eszmék" érvényesítésére törekedett. Manapság ezt már nem ítéljük meg olyan elmarasztalóan, mint az elmúlt...
Tovább
Fülszöveg
A magyar festészet a 19. század folyamán soha nem látott fejlődésnek indult. Sorra bukkantak fel jeles művészek, akik a közönség körében feltámadt igényeket immár képesek voltak magas színvonalon kielégíteni. Than Mór e múlt századi nagymesterek sorában az első közé tartozik. Komoly akadémiai képzettséggel rendelkezett, és mind külföldön, mind idehaza megállta a helyét. Bécsben a legmodernebb mesternek számító Karl Rahlnál tanult, de megfordult Párizsban is.
Működése a 19. századi magyar festők derékhadának fejlődését reprezentálja. Kezdetben biedermeier felfogású művészete fokozatosan feltöltődik a romantikus akadémizmus jegyeivel - ami akkoriban Közép-Európában a legdivatosabb -, később realisztikus törekvések jellemzik, élete végén pedig plein-air hatások érzékeltetésével is próbálkozott.
Ideákkal telt művész volt, kompozícióinál elsősorban nem a festői hatásokra, hanem az "eszmék" érvényesítésére törekedett. Manapság ezt már nem ítéljük meg olyan elmarasztalóan, mint az elmúlt évtizedekben. Annál is kevésbé, mivel magasrendű eszmeiségéhez nagyszerű rajztudás járult, és ez lehetővé tette, hogy egyik nagy történelmi festőnk legyen. A történelmi tematika, mely abban az időben a legrangosabb volt, kora ifjúságától vonzotta. Híres fiatalkori sorozatáért, a szabadságharcos csataképekért le is tartóztatták.
Számunkra mégis mint falképfestő jelenti a legtöbbet. 1864-ben az ő kezétől született az első budapesti nagyméretű falfestmény, az "Árgírus királyfi újratalálkozása szerelmesével Tündér Ilonával" című kompozíció - rajta kívül - Lotz Károly és Székely Bertalan lettek.
Kötetünkben igyekeztünk Than Mór művészetét minél sokoldalúbban bemutatni, és különös tekintettel voltunk falképeinek sorára. Híres történelmi festményei mellett figyelemre méltó realisztikus portréművészete, olyan kiemelkedő alkotásokkal, mint Mikes báró arcképe.
A kötet végén található katalógus Than Mór minden fellelhető művét bemutatja, mely együttest a szövegrészben közölt különösen szép freskó-kartonok és üvegablak-tervek eddig soha nem látott darabjai egészítik ki.
Vissza