Előszó
ELŐSZÓ
A Kedves Olvasó, a Kedves Főiskolai Hallgató nem csak egy főiskolai jegyzetet, hanem egy egész életvitelt formáló kézikönyvet is vesz most kézbe.
A testnevelés közoktatásunkban nem csupán egy tantárgy. Civilizált világunkban mind a gyermek-ifjú, mind a felnőtt- és öregkorban életmódunk szerves része kell, hogy legyen. Mi célja lehet egy tanítónak oktató-nevelőmunkája során? Elsősorban egészséges, kiegyensúlyozott, életörömmel teli ifjúságot felnevelni, aki felnőtt korában alkotóképes és eleget tud tenni mind a társadalom, mind a saját maga támasztotta követelményeknek.
Hogy mely társadalmi kihívásoknak kell, hogy megfeleljen egy XX. századvégi tanító Magyarországon? Elég, ha csak feltesszük azt a kérdést, hogy lehet-e ma tökéletes, vagy csak megfelelő testállapotról beszélni hazánkban? A válasz egyértelmű: sajnos nem! Egyáltalán nem. Ha a magyar lakosság közérzetét, állapotát a fizikai képességek, a "fittség", alkalmasság oldaláról közelítjük meg, be kell látnunk, hogy a munkaképes és a felnövekvő nemzedékek testi helyzetképe ugyancsak aggodalomra ad okot. A megfelelő testállapot feltételeihez tartoznak azok a testi kondíciót növelő vagy megtartó mozgástevékenységek, amelyek az emberek életörömét, egészségét fokozzák. Enélkül nem beszélhetünk egészségről. Ha őszinték akarunk lenni magunkhoz, tisztázzuk: tudatában vagyunk-e annak, hogy a létezésünk optimális foka - az egészség - nemcsak a betegség hiánya, hanem testi, lelki, szociális jólét is.
A jó közérzetet biztosító egészséggel hazánk lakosságának túlnyomó többsége nem rendelkezik. Az egészséges testállapothoz hiányzik a testmozgás igénye, a sport szeretete. Vajon megfelelően kifejleszti-e az oktatás az iskolában ezeket a hiányokat? Nem véletlen, hogy például a szív-és keringési betegségek okozta halálozás aránya hazánkban a legmagasabb Európában. Pedig köztudott, hogy korszerű testnevelési programokkal e betegségcsoportnál is bizonyított a prevenció.
Miért alakulhatott ki egy ilyen negatív helyzet nálunk? elégedettek lehetünk a testnevelésünkkel? Nem, sajnos nem! Új, kordszerű mozgásprogramokra, oktatási módszerekre van szükség, amelyeknél találkozhatunk az egészséges elfáradás feszültségoldó, kellemes, felfrissítő hatásával. Ahhoz, hogy megfelelő tanítási programok alakuljanak ki,
Vissza