1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Testnevelés és sport

Műveltségterület tantárgyi programja/Alsó tagozat 1-4. osztály

Szerző
Sárospatak
Kiadó: Szerzői kiadás
Kiadás helye: Sárospatak
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 158 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-550-000-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pedagógus személyisége, általános és szakmai kulturáltsága, nevelői felkészültsége meghatározó tényező az oktatási-nevelési folyamat sikerében. A pedagógiai hatások ugyanis az ő közvetítésével,... Tovább

Előszó

A pedagógus személyisége, általános és szakmai kulturáltsága, nevelői felkészültsége meghatározó tényező az oktatási-nevelési folyamat sikerében. A pedagógiai hatások ugyanis az ő közvetítésével, személyén keresztül érvényesülnek, ezért a tanórákon és azon kívül a tanulókkal való kapcsolata, illetve magatartásmódja rendkívül jelentős lehet a pozitív irányú befolyásolás szempontjából. Értékelésében az optimális objektivitásra kell törekednie és ehhez munkájának állandó felülvizsgálására, kutatói beállítottságra van szüksége, mert csak ez biztosíthatja számára az alkotó jellegű, a sablonos megoldásoktól mentes pedagógiai tevékenységet.
Ez a tantárgyi program kitűnő segítséget nyújt a testnevelést tanító pedagógusoknak ahhoz, hogy ne csak az utasításra tevékeny kényszerű tevékenység igényét fejlesszék ki neveltjeikben, hanem az életkoruknak megfelelő aktivitásukat is fejlesszék és a játékos feladatmegoldás segítségével fokozzák a motiváltságukat és örömüket, azaz kedvüket leljék a tanulásban.
A program készítői újat alkottak és következésképpen a pedagógusokat is újszerű szemléletmód- kialakítására késztetik. Ehhez segítséget nyújt a széleskörű választási lehetőség a tartalomban és a módszerek sokszínű választhatósága.
Tantervek készítése esetében az anyagkiválasztás és anyagelrendezés az életkori sajátosságoknak megfelelően történik. Ennek feltétele az azonos korú és nemű tanulók egyöntetűségéről vallott felfogás, mert csak ebben az esetben lehet azonos tartalmat közvetíteni a számukra és azonos követelményeket állítani velük szemben. Az egyéni különbözőségeket a pedagógusok módszertani kulturáltságuk színvonalától függően igyekeztek figyelembe venni. Ez a tantárgyi program nem hagyja magukra a pedagógusokat ebben a fontos feladatukban. Mind tartalmi, mind pedig módszertani vonatkozásban irányt mutat anélkül, hogy kényszerítene. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
BEVEZETÉS 8
ÓRATERVI AJÁNLÁSOK 11
1. CÉLRENDSZER 17
2. A TANANYAG- ÉS KÖVETELMÉNYRENDSZER FELÉPÍTÉSE 26
3. AZ ÉVFOLYAMOK TANANYAG- ÉS KÖVETELMÉNYRENDSZERE 30
3.1. AZ 1. OSZTÁLY TANANYAG- ÉS KÖVETELMÉNYRENDSZERE 30
3.1.1. MOTOROS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS 30
3.1.1.1. Kondicionális képességeket fejlesztő gyakorlatok 30
3.1.1.1.1. Alaperőt fejlesztő gyakorlatok 30
3.1.1.1.2. Mozgás- és mozdulatgyorsaságot fejlesztő gyakorlatok 31
3.1.1.1.3. Aerob futóállóképességet fejlesztő gyakorlatok 31
3.1.1.1.4. Aktív- és dinamikus hajlékonyságot fejlesztő gyakorlatok (1-4. osztály) 32
3.1.1.2. Koordinációs képességeket fejlesztő gyakorlatok 33
3.1.1.2.1. Koordinációs alapgyakorlatok 33
3.1.1.2.2. Kinesztétikus differenciáló képességet (mozgásérzékelést) fejlesztő gyakorlatok 33
3.1.1.2.3. Gyorsasági koordinációt fejlesztő gyakorlatok (1-3. osztály) 34
3.1.1.2.4. Ritmusképességet fejlesztő gyakorlatok 34
3.1.1.2.5. Reakcióképességet (reakciót- és cselekvésgyorsaságot) fejlesztő gyakorlatok 35
3.1.1.2.6. Egyensúlyozó képességet fejlesztő gyakorlatok 35
3.1.1.2.7. Téri tájékozódó képességet és testsémát fejlesztő gyakorlatok 36
3.1.1.3. Testtartást képző-javító és lábboltozat süllyedést megelőző-javító gyakorlatok 37
3.1.1.4. Légzési gyakorlatok 40
3.1.2. MOZGÁSOS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS ÉS AZ ALKALMAZÁSUKHOZ JAVASOLT TESTNEVELÉSI ÉS NÉPI JÁTÉKOK 40
3.1.2.1. Játékos készségfejlesztő gyakorlatok és az alkalmazásukhoz javasolt játékok 40
3.1.2.1.1. Játékos járás- és futásgyakorlatok 40
3.1.2.1.2. Játékos ugrásgyakorlatok 41
3.1.2.1.3. Játékos dobásgyakorlatok 41
3.1.2.1.4. Játékos támasz- és függésgyakorlatok 42
3.1.2.1.5. Játékos labdagyakorlatok 43
3.1.3. RENDGYAKORLATOK 44
3.1.4. GIMNASZTIKA 45
3.1.4.1. Szabadgyakorlatok alapformájú gyakorlatok 45
3.1.4.1.1. Szabadgyakorlatok 45
3.1.4.1.2. Kéziszergyakorlatok 48
3.1.4.1.3. Padgyakorlatok 48
3.1.4.1.4. Bordásfalgyakorlatok 48
3.1.5. TORNA JELLEGŰ GYAKORLATOK 48
3.1.5.1. Talajgyakorlatok 48
3.1.5.2. Szergyakorlatok 49
3.1.5.3. Szerugrások 49
3.1.6. ATLÉTIKA JELLEGŰ GYAKORLATOK 49
3.1.6.1. Atlétikai jellegű futásgyakorlatok 49
3.1.6.2. Atlétikai jellegű ugrásgyakorlatok 50
3.1.6.3. Atlétikai jellegű dobásgyakorlatok 50
3.1.7. ÚSZÁS ALAPJAI 50
3.1.8. TÉLI SPORTOK ALAPJAI (1-4. osztály) 51
3.1.9. SPORTREKREÁCIÓ ALAPJAI (szabadidősport mozgásanyaga) 52
3.1.10. TERMÉSZETJÁRÓ GYALOGTÚRA 52
3.2. A 2. OSZTÁLY TANANYAG- ÉS KÖVETELMÉNYRENDSZERE 53
3.2.1. MOTOROS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS 53
3.2.1.1. Kondicionális képességeket fejlesztő gyakorlatok 53
3.2.1.1.1. Alaperőt fejlesztő gyakorlatok 53
3.2.1.1.2. Mozgás- és mozdulatgyorsaságot fejlesztő gyakorlatok 54
3.2.1.1.3. Aerob futóállóképességet fejlesztő gyakorlatok 54
3.2.1.2. Koordinációs képességeket fejlesztő gyakorlatok 55
3.2.1.2.1. Koordinációs alapgyakorlatok 55
3.2.1.2.2. Kinesztétikus differenciáló képességet fejlesztő gyakorlatok 55
3.2.1.2.3. Ritmusképességet fejlesztő gyakorlatok 56
3.2.1.2.4. Reakcióképességet fejlesztő gyakorlatok 56
3.2.1.2.5. Egyensúlyozó képességet fejlesztő gyakorlatok 56
3.2.1.2.6. Téri tájékozódó képességet és testsémát fejlesztő gyakorlatok 57
3.2.1.3. Testtartást képző-javító gyakorlatok 58
3.2.1.4. Önvédelmet alapozó és küzdőképességet fejlesztő gyakorlatok 59
3.2.1.5. Légzési gyakorlatok 59
3.2.2. MOZGÁSOS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS ÉS AZ ALKALMAZÁSUKHOZ JAVASOLT TESTNEVELÉSI ÉS NÉPI JÁTÉKOK 60
3.2.2.1. Játékos készségfejlesztő gyakorlatok és az alkalmazásukhoz javasolt játékok 60
3.2.2.1.1. Játékos járás- és futásgyakorlatok 60
3.2.2.1.2. Játékos ugrásgyakorlatok 61
3.2.2.1.3. Játékos dobásgyakorlatok 62
3.2.2.1.4. Játékos támasz- és függésgyakorlatok 62
3.2.2.1.5. Játékos labdagyakorlatok 63
3.2.3. RENDGYAKORLATOK 64
3.2.4. GIMNASZTIKA 65
3.2.4.1. Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok 65
3.2.4.1.1. Utánzó-, játékos- és határozott formában vezetett szabadgyakorlatok 65
3.2.4.1.2. Játékos kéziszergyakorlatok 67
3.2.4.1.3. Társas (páros) gyakorlatok 67
3.2.4.1.4. Játékos és utánzó padgyakorlatok 67
3.2.4.1.5. Játékos és utánzó bordásfalgyakorlatok 67
3.2.5. TORNA JELLEGŰ GYAKORLATOK 67
3.2.5.1. Talajgyakorlatok 67
3.2.5.2. Szergyakorlatok 68
3.2.5.3. Szerugrások 68
3.2.6. ATLÉTIKA JELLEGŰ GYAKORLATOK 69
3.2.6.1. Atlétikai jellegű futásgyakorlatok 69
3.2.6.2. Atlétikai jellegű ugrásgyakorlatok 69
3.2.6.3. Atlétikai jellegű dobásgyakorlatok 70
3.2.7. ÚSZÁS ALAPJAI 70
3.2.8. KÜZDŐSPORTOK ALAPJAI (modul fiúknak) 71
3.2.8.1. Játékos birkózás (Budai Andrea-Istenes László) 71
3.2.9. SPORTREKREÁCIÓ ALAPJAI (szabadidősport mozgásanyaga) 73
3.2.10. TERMÉSZETJÁRÓ GYALOGTÚRA 73
3.3. A 3. OSZTÁLY TANANYAG- ÉS KÖVETELMÉNYRENDSZERE 74
3.3.1. MOTOROS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS 74
3.3.1.1. Kondicionális képességeket fejlesztő gyakorlatok 74
3.3.1.1.1. Alaperőt fejlesztő gyakorlatok 74
3.3.1.1.2. Mozgás- és mozdulatgyorsaságot fejlesztő gyakorlatok 75
3.3.1.1.3. Aerob futóállóképességet fejlesztő gyakorlatok 75
3.3.1.2. Koordinációs képességeket fejlesztő gyakorlatok 75
3.3.1.2.1. Koordinációs alapgyakorlatok 75
3.3.1.2.2. Kinesztétikus differenciáló képességet fejlesztő gyakorlatok 76
3.3.1.2.3. Ritmusképességet fejlesztő gyakorlatok 76
3.3.1.2.4. Reakcióképességet fejlesztő gyakorlatok 77
3.3.1.2.5. Egyensúlyozó képességet fejlesztő gyakorlatok 77
3.3.1.2.6. Téri tájékozódó képességet fejlesztő gyakorlatok 78
3.3.1.3. Testtartást képző-javító gyakorlatok 79
3.3.1.4. önvédelmet alapozó és küzdőképességet fejlesztő gyakorlatok 80
3.3.1.5. Esésgyakorlatok (ifj. Sipos György) 80
3.3.1.6. Légzési gyakorlatok 81
3.3.1.7. Lelki egészségfejlesztő alap- és relaxációt előkészítő gyakorlatok 3-4. osztály (Bagdy Emőke) 81
3.3.2. MOZGÁSOS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS ÉS AZ ALKALMAZÁSUKHOZ JAVASOLT TESTNEVELÉSI ÉS NÉPI JÁTÉKOK 86
3.3.2.1. Játékos készségfejlesztő gyakorlatok és az alkalmazásukhoz javasolt játékok 86
3.3.2.1.1. Játékos járás- és futásgyakorlatok 86
3.3.2.1.2. Játékos ugrásgyakorlatok 87
3.3.2.1.3. Játékos dobásgyakorlatok 87
3.3.2.1.4. Játékos támasz- és függésgyakorlatok 88
3.3.2.1.5. Játékos labdagyakorlatok 88
3.3.3. RENDGYAKORLATOK 90
3.3.4. GIMNASZTIKA 90
3.3.4.1. Játékos és határozott formában vezetett szabadgyakorlatok 90
3.3.4.2. Játékos és határozott formában vezetett kéziszergyakorlatok 91
3.3.4.3. Játékos páros- és társasgyakorlatok 91
3.3.4.4. Játékos és határozott formában vezetett padgyakorlatok 92
3.3.4.5. Játékos és határozott formában vezetett bordásfal gyakorlatok 92
3.3.5. TORNA JELLEGŰ GYAKORLATOK 92
3.3.5.1. Talajgyakorlatok 92
3.3.5.2. Szergyakorlatok 93
3.3.5.3. Szerugrások 93
3.3.6. ATLÉTIKA JELLEGŰ GYAKORLATOK 94
3.3.6.1. Atlétikai jellegű futásgyakorlatok 94
3.3.6.2. Atlétikai jellegű ugrásgyakorlatok 94
3.3.6.3. Atlétikai jellegű dobásgyakorlatok 95
3.3.7. ÚSZÁS ALAPJAI 95
3.3.8. KÜZDŐSPORTOK ALAPJAI (modul fiúknak-lányoknak) 96
3.3.8.1. Játékos cselgáncs (ifj. Sipos György) 96
3.3.9. SPORTREKREÁCIÓ ALAPJAI (szabadidősport mozgásanyaga) 97
3.3.10. TERMÉSZETJÁRÓ GYALOGTÚRA 98
3.3.11. KERÉKPÁRTÚRA 98
3.4. A 4. OSZTÁLY TANANYAG- ÉS KÖVETELMÉNYRENDSZERE 98
3.4.1. MOTOROS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS 98
3.4.1.1. Kondicionális képességeket fejlesztő gyakorlatok 98
3.4.1.1.1. Alaperőt fejlesztő gyakorlatok 98
3.4.1.1.2. Mozgás- és mozdulatgyorsaságot fejlesztő gyakorlatok 99
3.4.1.1.3. Aerob futóállóképességet fejlesztő gyakorlatok 99
3.4.1.2. Koordinációs képességeket fejlesztő gyakorlatok 100
3.4.1.2.1. Koordinációs alapgyakorlatok 100
3.4.1.2.2. Ritmusképességet fejlesztő gyakorlatok 100
3.4.1.2.3. Reakcióképességet fejlesztő gyakorlatok 101
3.4.1.2.4. Egyensúlyozó képességet fejlesztő gyakorlatok 101
3.4.1.2.5. Téri tájékozódó képességet fejlesztő gyakorlatok 102
3.4.1.3. Testtartást képző-javító gyakorlatok 103
3.4.1.4. Önvédelmet alapozó és küzdőképességet fejlesztő gyakorlatok 104
3.4.1.5. Esésgyakorlatok (ifj. Sipos György) 104
3.4.1.6. Légzési gyakorlatok 104
3.4.2. MOZGÁSOS KÉSZSÉGFEJLESZTÉS ÉS AZ ALKALMAZÁSUKHOZ JAVASOLT TESTNEVELÉSI ÉS NÉPI JÁTÉKOK 105
3.4.2.1. Játékos készségfejlesztő gyakorlatok és az alkalmazásukhoz javasolt játékok 105
3.4.2.1.1. Játékos járás- és futásgyakorlatok 105
3.4.2.1.2. Játékos ugrásgyakorlatok
3.4.2.1.3. Játékos dobásgyakorlatok 106
3.4.2.1.4. Játékos támasz- és függésgyakorlatok 106
3.4.2.1.5. Játékos labdagyakorlatok 107
3.4.3. RENDGYAKORLATOK 108
3.4.4. GIMNASZTIKA 109
3.4.4.1. Játékos és határozott formában vezetett szabadgyakorlatok 109
3.4.4.2. Játékos és határozott formában vezetett kéziszergyakorlatok 110
3.4.4.3. Játékos páros és társas gyakorlatok 110
3.4.4.4. Játékos és határozott formában vezetett padgyakorlatok 110
3.4.4.5. Játékos és határozott formában vezetett bordásfalgyakorlatok 110
3.4.5. TORNA JELLEGŰ GYAKORLATOK 110
3.4.5.1. Talajgyakorlatok 110
3.4.5.2. Szergyakorlatok 111
3.4.5.3. Szerugrások 112
3.4.6. ATLÉTIKA JELLEGŰ GYAKORLATOK 112
3.4.6.1. Atlétikai jellegű futásgyakorlatok 112
3.4.6.2. Atlétikai jellegű ugrásgyakorlatok 113
3.4.6.3. Atlétikai jellegű dobásgyakorlatok 113
3.4.7. ÚSZÁS ALAPJAI 113
3.4.8. KÜZDŐSPORTOK ALAPJAI (modul fiúknak) 114
3.4.8.1. Játékos ökölvívás (Csecskedi István) 114
3.4.9. SPORTREKREÁCIÓ ALAPJAI (szabadidősport mozgásanyaga) 115
3.4.10. TERMÉSZETJÁRÓ GYALOGTÚRA 115
3.4.11. KERÉKPÁRTÚRA 115
3.4.12. ZENÉS-MOZGÁSOS MESEPROGRAM (modul főleg lányoknak) (Sipos György-Varga Emese) 115
4. TANESZKÖZRENDSZER 125
5. A STRATÉGIÁT, A TANÍTÁS-TANULÁS FOLYAMATÁT SEGÍTŐ ELMÉLETI ÉS TAN TÁRGYPEDAGÓGIAI AJÁNLÁSOK 129
5.1. STRATÉGIAI ALAPVETÉS 129
5.2. TESTNEVELÉSELMÉLETI ÉS TANTÁRGY-PEDAGÓGIAI MEGFONTOLÁSOK 135
6. TELJESÍTMÉNYMÉRÉS 145
6.1. JAVASOLT MOTOROS PRÓBÁK RENDSZERE A FEJLŐDÉS-ÉRÉS NYOMON KÖVETÉSÉRE 145
6.1.1. AZ 1. OSZTÁLY TELJESÍTMÉNYPRÓBÁI 145
6.1.2. A 2. OSZTÁLY TELJESÍTMÉNYPRÓBÁI 146
6.1.3. A 3. OSZTÁLY TELJESÍTMÉNYPRÓBÁI 146
6.1.4. A 4. OSZTÁLY TELJESÍTMÉNYPRÓBÁI 147
6.2. JAVASOLT KÉSZSÉGEK ÉS AZ EREDMÉNYESSÉGÜKET MEGHATÁROZÓ KÉPESSÉGEK IDŐSZAKOS ELLENŐRZÉSÉNEK RENDSZERE 148
6.2.1. AZ 1. OSZTÁLY FONTOSABB TANANYAGAINAK ELLENŐRZÉSE 148
6.2.2. A 2. OSZTÁLY FONTOSABB TANANYAGAINAK ELLENŐRZÉSE 150
6.2.3. A 3. OSZTÁLY FONTOSABB TANANYAGAINAK ELLENŐRZÉSE 151
6.2.4. A 4. OSZTÁLY FONTOSABB TANANYAGAINAK ELLENŐRZÉSE 152
6.3. A FELADATMEGOLDÓ KÉPESSÉG IDŐSZAKOS ELLENŐRZÉSÉRE JAVASOLT TESTNEVELÉSI JÁTÉKOK 153
6.4. EGYÉB ÉRTÉKELÉSI TÉNYEZŐK 154
7. FELHASZNÁLT ÉS AJÁNLOTT IRODALOM 155
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem