1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Testnevelés az általános iskolában

Tanterv és útmutatás

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a tartalomból:
Egészséges, erős, bizakodó emberek. Ilyen emberek viszik sikerre felemelt ötéves tervünket, vállalják országunk egyre gyorsuló ütemű fejlődésével felmerülő nehézségeket —... Tovább

Előszó

Részlet a tartalomból:
Egészséges, erős, bizakodó emberek. Ilyen emberek viszik sikerre felemelt ötéves tervünket, vállalják országunk egyre gyorsuló ütemű fejlődésével felmerülő nehézségeket — melyek növekedésünk nehézségei — és bátran szembe néznek az imperialisták egyre növekvő és mindinkább nyilvánvaló háborús terveivel.
A szocialista jellemű, erős, ügyes, gyors, állóképes emberek nevelésében igen nagy a jelentősége a testnevelésnek és sportnak. Nekünk, akik ennek tudatában vagyunk, mindent el kell követnünk, hogy dolgozó népünket testileg-lelkileg alkalmassá tegyük a szocializmus építésére és a haza megvédésére. Ahhoz azonban, hogy ezt elérhessük, a testnevelést és sportolt a tömegek tulajdonává kell tenni. Ilyen célkitűzéssel 1949-ben a Szovjetunió GTO testnevelési rendszerének mintájára bevezettük hazánkba a Munkára Harcra Kész mozgalmat. Tekintettel arra, hogy a szocialista jellemű, szocializmus építésére és az eredmények megvédésére megfelelő készséggel rendelkező emberek nevelése hosszú folyamat, gondoskodni kellett arról, hogy az alapvető testi-lelki képességeket már az általános iskolákban nevelőink cél- tudatosan fejlesszék. Ennek biztosítására 1950 áprilisában bevezettük a Szovjetunió BGTO fokozatának mintájára a Légy Munkára Harcra Kész mozgalmat. Az LMHK mozgalom — minthogy egyben jelvényszerző rendszer is — nagy népszerűséginek örvendett általános iskoláink körében. Az LMHK mozgalom jelvény tulajdonosai büszke örömmel tűzték fel jelvényüket, azzal az elhatározással, hogy amint életkoruk lehetővé teszi, felváltják az MHK mozgalom jelvényével. A tanulóifjúság érzi népünk államával szembeni kötelességét, melyet nevelőik tudatosítottak bennük. Feladatunk ezt a kötelességtudatot továbbfejleszteni, állandóan ébrentartani. A tanulók kötelessége a tanulás mellett rendszeres testnevelési- és sportfoglalkozásokon részt venni. Vissza

Tartalom


T A R T A L O M J E G Y Z ÉK
Bevezetés 3
I. rész
A TANTERV ÉS SZERKEZETE
Az általános iskola testnevelési tanterve 7
a) Tájékoztató 7
b) Tanterv 10
I. osztály 10
II. " 13
III. " 17
IV. " 20
V. " 24
VI. " 29
VII. " 34
VIII. "39
Az MHK testnevelési rendszer alapelveinek érvényesítése a tantervben
a) A tanterv szerkezete 45
b) A tantervi anyag osztályon belüli szerkezete 46
c) A tanterv szerkezeti felépítése 48
II. rész
AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI- TESTNEVELÉS CÉLJA -ÉS FELADATAI
A szocialista nevelés területei 49
A testnevelés célja és feladatai 50
III. rész
A TESTNEVELÉS ELMÉLETE
A testnevelés alapelvei 53
a) A mindenoldalúság elve 53
b) Az alkalmazhatóság elve 55
c) Az egészségfejlesztő irányzat elve 56
d) A testnevelés alapelveinek egysége 56
A testnevelés eszközei 57
a) Testgyakorlatok 58
b) A természet természetes erői 59
1. Levegő 60
2. Napfény 60
3. Víz 61
c) Az egészség fenntartását biztosító körülmények 62
A testgyakorlatok rendszertana 63
a) A testgyakorlatok rendszertanának alapjai 64
b) A pszichofizikai képességeik, jellemzése 65
1. Gyorsaság 65
2. Erő 65
3. Állóképesség 66
4. Ügyesség 67
IV. rész
AZ OKTATÁS ÉS GYAKOROLTATÁS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
Az oktatás és gyakoroltatás 68
Az oktatás és gyakoroltatás viszonya 68
Az oktatás és gyakoroltatás formái 69
a) Az oktatás formái 69
1. Az előadás-(magyarázat) 69
2. A párbeszéd 70
3. A megmutatás (szemléltetés) 70
b) A gyakoroltatás formái 71
1. A gyakorlatvezető technika 71
2. Az ütemezés 72
3. A vezénylés, a vezényszó 75
c) A foglalkozások formái 75
1. Osztályfoglalkoztatás 75
2. Csapatfoglalkozás 76
A csapat összeállítása 76
A csapatvezető 76
Segítségadás 77
A nevelő eljárása 77
3. Egyéni foglalkozás 77
Az oktatás és gyakoroltatás menete 77
a) Kőrben bűvölő menet 78
b) Egyfolytában haladó menet Az oktatás és gyakoroltatás módszere 78
Az oktatás és gyakoroltatás módszerei 78
a) A tudatos aktivitás\elvét megvalósító módszeres eljárás 79
b) A szemléletesség elvetlek megvalósítása az oktatás módszerében 80
c) Az oktatás és gyakoroltatás rendszeressége 80
1. Az oktatás folyamatossága 80
2. A mozgások egymásra építése 81
3. A rendszeres ismétlés 81
4. Az eredmények ellenőrzése 81
d) A hozzáférhetőség elvének megvalósítását szolgáló módszerek 82
1. Az oktatás anyagának mennyisége és minősége 82
A könnyebbről a nehezebbre 82
Az ismertről az ismeretlenre 82
2. A tanulók életkori sajátosságainak megfelelő módszeres eljárások 83
Utánzás 83
Természetes — játék szerű mozgás 83
Rávezető és előkészítő gyakorlatok 83
Kényszerítő helyzetek és feladatok 84
Segítségadás 84
e) Az ismeretek szilárdságát biztosító módszeres eljárások 84
V. rész
AZ ÁLTALÁNOS ISKOLAI TANULÓK FEJLŐDÉSI SAJÁTOSSÁGAI
Testi és szellemi fejlődés 85
a) Általános ismertetés 85
h) Egyes életkorok ismertetése 88
c) A tanulók testméreti adatai 92
A helyes testtartásra való nevelés 92
a) A helyes és a helytelen testtartás 93
b) A gerincoszlop helyzete 94
c) A hibák javítása 95
Felmentések 96
VI. rész
AZ ISKOLAI TESTNEVELÉS SZERVEZETI FORMÁI
A tanítási időn belüli szervezeti fonnák 97
a) Testnevelési óra 97
1. Bevezető rész 98
2. Előkészítő rész 99
3. Fő rész101
4. Befejező rész 103
5. Az óra részeinek összefüggése és időtartama 104
6. A testnevelési óra szerkezeti felépítésének táblázatos kimutatása 105
b) A testnevelési kirándulás 104
A tanítási időn túli szervezeti formák 104
a) LMHK óra 106
b) Sportköri óra 106
c) Évvégi testnevelési vizsga 107
d) A verseny 110
4. A győztes csapat megállapítása 110
2. A csapatjátékok lebonyolítása 111
Körmérkőzéses rendszer 111
Kieséses rendszer 113
e) Kirándulás alkalmai 113
f) Szünetek 114
VII. rész
A TESTNEVELÉSI MUNKA TERVEZÉSE
A munkaterv 115
a) A testnevelési munkaterv feladata 115
b) A testnevelési munkaterv tartalma 116
c) A testnevelési munkaterv formája 116
A tanmenet 116
a) A tanmenet meghatározása és feladata 116
b) A tanmenetkészítés technikája118
1. Anyagkiválasztás 119
2. Anyagfelosztás 120
3. Anyagelrendezés 120
c) Állandójellegű gyakorlási anyag 122
d) Ellenőrző gyakorlatuk 122
A testnevelési óra tervezése 128
a) Az óravázlat 123
1. A mindenoldalú foglalkoztatás biztosítása 124
Az oktató jellegű óra fő feladata 124
A gyakoroltató jellegű óra fő feladata 124
Az ellenőrző (számonkérő) óra fő feladata 124
2. A tanultak alkalmazására való nevelés biztosítása 125
3. A tanulók kora, neme, előképzettsége és létszáma 125
4. Az óra fő feladatát szolgáló mozgásanyag hatásai 125
5. Az óra szerkezeti felépítése 125
6. Az óra helye és a felszerelés mennyisége 125
7. Az óra időtartama 126
8. Az időjárás 126
9. A kellő mértékű megterhelés 126
10. Az idő kihasználásának szempontjai 127
Az óra technikai megszervezése 127
Az oktatási folyamat megszervezése 129
A gyakorlatok felhasználásának mértéke 129
Óravázlatminták 130
A koedukált, osztatlan és - fedett helyiséggé! nem rendelkező iskolák óráinak tervezése 134
VIII. rész
A TANTERVI ANYAG FELDOLGOZÁSA
Kartartások, testhelyzetek és mozgások alapformái
a) Kartartások 136
b) Testhelyzetek 136
c) Mozgások alapformái 139
A tantervi anyag mozgás fajtánként! feldolgozása 143
1. Rendgyakorlatok 154
1. Értékelés és jellemzés 154
2. A rendgyakorlatok anyaga osztályonként 155
I. osztály 155
II. " 156
III." 158
IV. "159
V. " 160
VI. " 160
VII. " 162
VIII. " 165
II. Előkészítő mozgásanyag 166
1. Értékelés és jellemzés 166
2. Az előkészítő mozgásanyag osztályonként 170
I. osztály 179
II. " 179
III. "189
IV. "199
V." 210
VI. " 211
VII. "220
VIII." 229
III. Járásgyakorlatok 240
1. Értékelés és jellemzés 240
2. A járásgyakorlatok anyaga osztályonként 240
1. osztály 240
II. " 241
III. " 242
IV. " 242
V. " 242
VI. " 243
VII. " 243
VIII. " 444
IV. Futás gyakorlatok 244
1. Értékelés és jellemzés 244
2. A futásgyakorlatok anyaga osztályonként 245
I. osztály 245
II. " 246
III. " 247
IV. " 249
V. " 250
VI. " 251
VII. " 253
VIII. " 254
V. Függésgyakorlatok255
1. Értékelés és jellemzés 255
2. A függésgyakorlatok anyaga osztályonként 256
I. osztály 256
II. " 257
III. " 258.
IV. " 259
V. " 260
VI. " 260
VII. " 262
VIII. " 266
VI. Támaszgyakorlatok 270
1. Értékelés és jellemzés 270
2. Támaszgyakorlatok anyaga osztályonként 271
I. osztály 271
II. " 272
III. " 274
IV. "276
V. "277
VI. " 277
VII. " 281
VIII. " 284
VII. Ugrás gyakorlatok 288
1. Értékelés és jellemzés 288
2. Az ugrásgyakorlatok anyaga osztályonként 289
I. osztály 289
II. " 293
III. " 294
IV. " 296
V. " 298
VI. " 301
VII. " 303
VIII. " 308
VIII. Dobás gyakorlatok 311
1. Értékelés és jellemzés 311
2. A dobásgyakorlatok anyaga osztályonként 312
I. osztály 312
II. " 314
III. " 315
IV. " 316
V. " 317
VI. " 320
VII. " 323
VIII. "327
IX. Egyensúlygyakorlatok 333
1. Értékelés és jellemzés 333
2. Az egyensúlygyakorlatok anyaga osztályodként 334
I. osztály 334
II ." 334
III. " 335
IV. 335
V . 336
VI. 336
VII. 336
VIII. 337
X. Emelés- és hordásgyakorlatok 337
1. Értékelés és jellemzés. 337
2. Az emelés- és hordásgyakorlatok anyaga osztályonként 338
I. osztály 338
II. " 338
III. " 338
IV. " 338
V. " 339
VI. " 339
VII. " 339
VIII. " 340
XI. Játék 341
1. Értékelés és jellemzés 341
2. A játék oktatásának menete 342
3. A játék oktatásának szempontjai 342
A játéktér megjelölése és az eszközök előkészítése 342
A csapatok összeállítása 343
A csapatvezetők kiválasztása 343
A .játékosok elhelyezése 344
A játék ismertetése 344
A csapatok létszáma 345
A játék vezetése 345
A fegyelem megsértése 345
A győztes megállapítása 345
A sportjátékok oktatása 345
4. A tanulók magatartása 345
5. A nevelő magatartása 347
6. A játékok anyaga osztályonként 347
I. osztály 347
II. " 357
III. " 363
IV. " 372
V. " 382
VI " 387
VII. " 400
VIII. " 414
A tantervi anyag tanmeneti feldolgozása 427
a) I. sz. tanterv feldolgozása 427
I. osztály 429
II. " 436
III. " 442
IV. " 449
V. " 457
VI. " 466
VII. " 474
VII. " 483
VIII. " 483
b) II. sz. tanterv feldolgozása 493
I. osztály 493
II " 499
III. " 506
IV. " 512
V. " 520
VI. " 527
VII. " 535
VII. " 544
IX. rész
ELLENŐRZÉS ÉS NYILVÁNTARTÁS
A tanulók munkájának kiértékelése és nyilvántartása 552
a) Folyamatos ellenőrzés 552
b) Időszakos ellenőrzés 553
c) Felkészülés fokozása 553
b) Az érdemjegy megállapításának szempontjai 553
e) A tanulók orvosi csoportbeosztása 554
f) Az érdemjegyek megállapítása 556
g) Az érdemjegyek nyilvántartása 557
V. rész
AZ ISKOLAI TESTNEVELÉS FELTÉTELEI
Az iskolai testnevelés személyi feltételei 557
a) A testnevelő 557
b) A testnevelő együttműködése az Iskolai szervekkel 560
1. Együttműködés az igazgatóval 560
2. Együttműködés a nevelőtestülettel 551
3 Együttműködés az iskolaorvossal 562
4. Együttműködés a szülői munkaközösséggel 563
Az iskolai testnevelés dologi feltétek! 564
a) Tornaterem 564
b) Iskolaudvar 565
1. Talaja 566
2. Udvarrendezési munka 566
3. Ugrómeder készítése 567
4. Füves talaj 567
c) Jégpálya 568
d) Testnevelési eszközök házi készítése 569
1. Tornapad 569
2. Beépített egyensúlyozó gerenda 569
3. Szabadtéri gerenda 571
4. Röplabda-háló tartó 571
5. Mászóoszlop 571
6. Bakugró cölöp 572
7. Tornaszerállvány 572
8; Tornaszőnyeg 572
9. Ugrómérce 572
10. Magasugrózsinór 573
11. Tornabot 573
12. Váltóbot 573
13. Lengő-, ugró- és húzókötél 573
4. Kislabda 573
15. 1/2, 1 kg-os tömöttlabda 573
16. A labdák külsői 573
17. Súlylökéshez kavics vágy kődarab 573
18. Jelzőzászlók 573
19. Vállszalag 574
20. Kézigránát 574
21. Tornapapucs 574
22. Természetes tornaszerállvány 574
23. Szánkó 575
24. Tornazsámoly 575
25. Ugrószekrény 575
26. Gyűrűtartó szerkezetek 576
27. Mászószereket tartó szerkezei 577
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem