1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Testnevelés 1-4.

Tanítói kézikönyv - Általános iskola

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 294 oldal
Sorozatcím: Tanítói kézikönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-8022-8
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz. Tankönyvi szám: 83027.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Több éves adósságot kívánunk törleszteni azzal, hogy kézikönyvet állítottunk össze az általános iskolák alsó tagozatában tanító pedagógusok számára. Feltételezzük, hogy már sokan várták olyan... Tovább

Előszó

Több éves adósságot kívánunk törleszteni azzal, hogy kézikönyvet állítottunk össze az általános iskolák alsó tagozatában tanító pedagógusok számára. Feltételezzük, hogy már sokan várták olyan segédlet megjelenését, amely a gyakorlati munka szempontjából részletezi az új tantervek mozgásanyagát, javasol bevált, hatékony tanítási módszereket.
A kézikönyv célja, hogy közvetlen segítséget adjon - a tanterv jobb megértésével, a tanmenetkészítés módozatainak bemutatásával, s nem utolsó sorban különböző módszerek ajánlásával - a testnevelési órák megtartásához. Ennek elérése természetesen több száz gyakorlat, játék ismertetése nélkül elképzelhetetlen. Célkitűzésünkből fakad, hogy a kézikönyv is hangsúlyozza azokat az elveket, amelyek az 1978-tól bevezetett tantervek középpontjában állnak: személyiségfejlesztés, nevelésközpontúság, az erőnlét és az edzettség fokozása, játék- és sportműveltség kialakítása, képességfejlesztés stb.
A kézikönyv szerkezete a tanterv felépítését követi, fejezetcímei lényegében megegyeznek a legnagyobb tantervi anyagrészek címeivel. Ezt a formát több szempont is indokolta:
- jobb kapcsolatot lehetett teremteni a tantervvel;
- összességében és részeiben is ki lehetett bontani, konkrét mozgásanyaggal jobban alá lehetett támasztani a régi tantervektől való eltéréseket, azok koncepcionálisan új értelmezését;
- érvényre juthatott a tantervi választhatóság elve, a tananyag-kiválasztás és -elrendezés újszerű gyakorlata;
- biztosítható volt a különböző feltételekkel (sajnos sokhelyütt rossz tárgyi- és létesítmény-feltételekkel) működő iskolák eltérő lehetőségeinek figyelembevétele.
A kézikönyv az általános fejezetben és az egyes témakörökön belül is foglalkozik módszertani kérdésekkel. Ennek szétválasztására azért volt szükség, mert a legfontosabb általános módszertani elvek nem sorolhatók a "tanári szabadság" körébe. Az oktatási, képzési formák többsége azonban a pedagógus választásától függ: van, aki az egyik, van aki a másik módszert tartja eredményesebbnek. Ebből az is következik, hogy az anyagrészeknél gyakran beszélünk "ajánlott foglalkoztatási formáról" vagy "variációk alkalmazásáról" stb.
A mozgásanyag, a gyakorlatok és a játékok összeállítása, illetve felsorolása során arra törekedtünk, hogy azok példajellegűek legyenek. Ez nemcsak az említett módszertani szabadságból fakad, hanem ez a tanterv szelleme is. Ennek megfelelően az volt a törekvésünk, hogy minél több, minél változatosabb anyagot adjunk közre. A gyakorlat és játék mellett mozgásformaként értelmezhető a feladathelyzet, pontosabban annak megoldása is. Mivel a tanterv - az utasításra történő mozgásvégrehajtással szemben - a feladathelyzetben történő tanulást helyezi előtérbe, ennek az anyagfelsorolásban is nagy szerepet szántunk.
Nem tér ki a kézikönyv a tantervi útmutatóban részletesen kifejtett témakörökre (pl. követelmények, értékelés, osztályozás). Irányító tanmenetek formájában azonban segíteni kívánjuk a tanítói tervezőmunkát.
A kézikönyv megírásában tizenhárom szakember vett részt. Ez bizonyára érezhető eltérő stílusában, nyelvezetében. Abban azonban valamennyien megegyeznek, hogy területük kiváló szakemberei, és munkájukkal - Önökön keresztül - eredményesebbé szeretnénk tenni a több mint félmillió alsó tagozatos gyermek testnevelését. Vissza

Tartalom

Előszó3
I.
A testnevelés tanításának ajánlott módszerei az általános iskola 1-4. osztályában (Sipos György - Varga Sándor)5
A tanítási óra levezetésének ajánlott módszere7
A mozgásoktatás és didaktikai összefüggései10
A játékok szerepe az alsó tagozatos testnevelésben13
A cél- és feladatrendszer megvalósítása az alsó tagozatos nevelésben14
II.
Rendgyakorlatok (Varga Sándor)19
III.
Gimnasztika (Szijj Zoltán)27
A gimnasztika mozgásanyaga27
A gimnasztika jelentősége az 1-4. osztályban29
A gimnasztika alkalmazási területei29
A gyakorlatok tartalma, szerkezete és formája30
A gimnasztikai alapformájú gyakorlatok fajtái32
A gyakorlatok tervezése és összeállítási szempontjai35
A gimnasztika korszerű oktatásmódszere37
Milyen legyen a szóbeli közlés?40
Hogyan realizálódik ez a gyakorlatban?43
A tanterv gimnasztikai anyaga48
1. osztály52
2. osztály56
3. osztály61
4. osztály66
IV.
Futás, ugrás- és dobásgyakorlatok (Szentgyörgyi Zoltán)75
Járás- és futásgyakorlatok76
Ugrásgyakorlatok86
Dobásgyakorlatok92
V.
Egyensúlygyakorlatok (Németh Erika)97
Az egyensúlygyakorlatok jelentősége97
Módszertani útmutatás az egyensúlygyakorlatokhoz98
Egyensúlygyakorlatok helyben99
Egyensúlygyakorlatok helyváltoztatással104
Az egyensúlyozó gykorlatok és a játék kapcsolata108
VI.
Támasz- és függésgyakorlatok (Németh Erika)109
Módszertani útmutatás a támasz- és függésgyakorlatokhoz110
Talajon végezhető gyakorlatok112
Mászás- és függésgyakorlatok115
A támasz- és függésgyakorlatok és a játék kapcsolata119
VII.
Labdagyakorlatok (Szlatényi Béla)121
Általános módszertani szempontok121
A labda birtoklása mint a labdázás alapeleme124
A labdázó gyermek126
Páros és társas gyakorlatok132
VIII.
Játékok, versenyek (dr. Nagy Tamás)137
A testnevelési játék jellemzői138
A játékok csoportosítása139
A játékok leírása140
Egyéni versenyek141
Sorversenyek144
Váltóversenyek150
Futójátékok153
Dobójátékok164
Akadályversenyek169
IX.
Téli foglalkozások a szabadban (Kovács Tamás)171
Hogyan öltözzenek a tanulók a téli foglalkozásokhoz?171
A foglalkozások megszervezése172
Hogyan készítsünk csúszka- vagy jégpályát?173
Csúszkálás174
Egyszerű játékok a jégen175
Korcsolyázás176
Hógolyózás179
Szánkózás181
X.
Úszás (Nagy Sándor)185
Első osztály186
Második osztály188
Harmadik osztály, negyedik osztály193
XI.
Atlétika (Takács László)195
Futás197
Ugrás201
Dobás208
XII.
Torna (Machalik József)215
Talajtorna217
1. osztály217
2. osztály219
3. osztály221
4. osztály224
Szekrényugrás226
XIII.
Testnevelés az osztályteremben (Becsy Bertalan Sarolta)229
Szervezési feladatok231
A testnevelés oktatásmódszereinek alakítása a sajátos tantermi körülményekhez233
Gimnasztika235
Labdaérzék-fejlesztő gyakorlatok238
Támasz- és egyensúlygyakorlatok240
Játékok245
XIV.
A tanmenetkészítés szempontjai (dr. Császi Sándor, dr. Nagy Tamás)255
2. osztály258
4. osztály266
Melléklet
1. osztály274
3. osztály282
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Testnevelés 1-4. Testnevelés 1-4.

A gerinc elszíneződött.

Állapot:
1.140 ,-Ft
6 pont kapható
Kosárba