Bevezetés | 9 |
A Tessedikkel foglalkozó irodalom és problematika áttekintése | 14 |
Tessedik kora, különös tekintettel a mezőgazdaság helyzetére | 26 |
Tessedik Sámuel életének és személyiségének bemutatása, szemléletének eszmei forrása, irodalmi munkássága | |
Tessedik Sámuel életének és személyiségének bemutatása | 39 |
Élete és családi körülményei | 39 |
Iskoláztatás és külföldi tanulmányútjai | 47 |
Hivatali pályafutása | 52 |
Tessedik személyiségének fejlődésrajza és jellemző tulajdonságai | 57 |
Tessedik Sámuel szemléletének eszmei forrásai; tudományos felismerésének gyökerei | 71 |
Tessedik vallomásai ifjúkori nevelőiről és későbbi példaképeiről | 71 |
Comenius és egyes kortársainak humanista hatása | 73 |
A francia felvilágosodás, mint Tessedik eszmei forrása | 76 |
A német racionalizmus, idealizmus és neohumanizmus képviselői nézeteinek összevetése Tessedik felfogásával | 82 |
Tessedik filantrópizmusának gyökerei | 89 |
Az egykorú gazdaságtudományi szakirodalom és Tessedik felismeréseinek összefüggései | 93 |
Irodalmi munkássága | 100 |
Tessedik társadalompolitikai nézetei, polgári reformjavaslatai a parasztság helyzetének javítására | |
A filantrópizmus és a jakobinus mozgalom hatása Tessedikre | 113 |
A filantrópizmus mint Tessedik társadalmi, pedagógiai nézeteinek meghatározója | 114 |
Tessedik és a jakobinus mozgalom | 119 |
A parasztság társadalmi helyzetének javítására irányuló polgári reformtervei | 139 |
Tessedik véleménye a parasztság feudális társadalmi-gazdasági állapotáról | 140 |
A nők hátrányos társadalmi helyzetének megváltoztatására irányuló nézetei | 143 |
A parasztság szociális körülményeinek javítását szolgáló polgári reformjavaslatai; falurendezési tervei | 146 |
A magyar falu kulturális és egészségügyi állapotának fejlesztése | 153 |
Törekvései a felnőttkorú parasztság művelésére és nevelésére | 153 |
A falusi közegészségügy megalapozására irányuló tevékenysége | 162 |
A munka szerepe Tessedik népnevelő rendszerében | 170 |
Tessedik Sámuel mezőgazdasági munkásságának jellemző vonásai, a termelőerők fejlesztését szolgáló törekvései | |
Tessedik Sámuel meliorációs nézetei és talajjavítási tevékenysége | 179 |
A földrajzi és geológiai tényezők szerepe a település életében és Tessedik meliorációs felismeréseiben | 179 |
Talajvédelem a folyók szabályozásáról, belvizek lecsapolásával | 185 |
A szikes föld leírása és javítása; a digózás hatékonysága és elterjedése | 193 |
A talaj termékenységének növelése intenzívebb talajtermelés, trágyázás és öntözés által | 213 |
A szántóföldi növények korszerű termesztése | 224 |
Rét- és legelőgazdálkodás | 230 |
Fásítási érdemei | 234 |
Gyümölcstermesztési útmutatásai | 238 |
Törekvései az állattenyésztés megjavítására | 242 |
A mezőgazdasági termékek ipari és élelmiszeripari feldolgozásával és értékesítésével kapcsolatos munkálkodása | 250 |
Tessedik Sámuel úttörő pedagógiai munkássága | |
A XVIII. század utolsó harmada feudális oktatásügyének bírálata Tessedik műveiben | 259 |
Iskolapolitikai szemléletének polgári tendenciája | 265 |
Tessedik iskolaszervező-vezető munkássága | 272 |
Szarvasi iskolaszervező tevékenységének fontosabb mozzanatai (1779-1806) | 272 |
A tanítók munkájának irányítása. A szarvasi tanítók "Testvéri Szövetkezete" | 282 |
Segítségnyújtása Keszthely és Nagyszentmiklós gazdasági iskolájának szervezéséhez | 288 |
Egy oroszországi (Pavlovszk) mezőgazdasági szakiskola létesítésére vonatkozó javaslata | 301 |
Pedagógiai nézeteinek főbb vonásai | 304 |
Tessedik a magyar iskolai gyakorlati oktatás és munkára nevelés megalapozója | 310 |
A munkára nevelés újkori történetének áttekintése Tessedikig | 311 |
Gyakorlati oktatás és munkára nevelés Tessedik iskolájában | 315 |
Tessedik felsőbb szintű szarvasi agrárszakoktatása | 320 |
Tessedik Sámuel munkásságának történelmi jelentősége | 327 |
Függelék | |
Tessedik Sámuel: Értekezés (1803) | 335 |
Jegyzetek | 361 |
Időrendi táblázat | 405 |
Névmutató | 413 |
Idegen nyelvű tartalomjegyzék | 423 |
Képmellékletek | 434 |