Előszó
A Tervezési ismeretek c. tantárgyat a Magasépitő Szak nappali- esti és levelező tagozatán oktatjuk a 3.-6. illetve az 5. -8. félévekben. A tárgy tartalma az épitészeti alapismeretektől az urbanisztika legaktuálisabb problémaköréig terjed.
Az üzemmérnöki gyakorlatban előirt korlátok keretein belül a tervezést meg kell ismerni, el kell sajátitani. A legalkalmasabb, legtöbb személyes tapasztalatot nyújtó témakör a lakóépületek tervezése. Ezért ezt kiemelt súllyal oktatjuk; ezen belül ismertetjük és szeretnénk kifejleszteni az általános tervezési ismereteket.
A Lakóépületek I. c. külön kötetben megjelenő anyag az épitészeti alapfogalmakat, azoknak személyes és társadalmi vetületét tárgyalja. Részleteiben mutatja be a lakást, lakóépülettipusokat stb. Közben olyan oldalról is rávilágit a problémákra, mely sajátosan oktatási módszerből következik. Kiterjeszti a szemléletet a lakóterületek kiépítésére, rendezésére is.
A Lakóépületek II. c. kötetet azzal a céllal választottuk külön, hogy önállóan is használható legyen! Terjedelmes anyagnak alkalmas bontása a tanulást feltétlenül elősegíti. Tehát jegyzetet, tankönyvet akartunk késziteni; annak egy általános szakkönyvtől eltérő vonásaival, jellemzőivel.
(a) A nappali, esti és levelező hallgatók és a tanár személyes kapcsolata - több szempontból - eltérő. Ezért igyekeztem előadásaim hangnemében, annak tudatos és spontán, személyes karakterében megírni azokat a gondolataimat, melyeket alapvetőnek tartok.
(b) "Javasoljuk": c. bekezdésben "házi feladatokat'1 adtam fel; tanulási tanácsokat adtam, hiszen ez egy tanulási folyamat részére készült anyag.
(c) Több helyen példákról, példatárról ... is beszélek, holott nem annak szántam ezt a tervgyüjteményt. Annál ez több.
(d) Áttekintettem - több éves gyűjtőmunkám eredményeképpen - a lakóháztervezés csaknem 75 évét. Igyekeztem több olyan kérdést megvilágítani, melyet a hallgatók, olvasók közül sokan még nem tapasztalhattak személyesen.
(e) Igen sok külföldi példa mellett a leghatározottabb szándékom a mi valóságos problémáink megismertetése volt. Remélem sikerült.
(f) Igyekeztem minél több kiváló épitészt bemutatni: tanáraimat, kortársaimat és a fiatalabb kollégákat is. Büszkén ismertetem tanítványaim terveit. A névsor természetesen nem lehet teljes; az épületek kiválasztásánál a személyek munkásságának nem a legkiemelkedőbb alkotásait kerestem, hanem a tanítványaim számára, adott helyen a fontosat.
(g) Senkit kihagyni, megbántani nem akartam s ha kritikával illettem bárkit is, azt az okulás érdekében tettem.
Vissza