Előszó
Ez a jegyzet a technikatanár szakos tudományegyetemi hallgatók részére készült -A tervezéselmélet oktatásának célja
- elősegiteni a gazdaság irányitási, fejlesztési, termelési és disztribúció...
Tovább
Előszó
Ez a jegyzet a technikatanár szakos tudományegyetemi hallgatók részére készült -A tervezéselmélet oktatásának célja
- elősegiteni a gazdaság irányitási, fejlesztési, termelési és disztribúció folyamatainak megismerését a tervezés aspektusából,
- felkelteni az érdeklődést az üzemek életének mélyebb megértése iránt,
- kiváltani olyan aktivitást, mely a pályaválasztást könnyiti meg és a várható problémák tisztázásának igényét kelti fel.
E jegyzet nem tervezők képzését szolgálja, nem nyújthat alapos közgazdaságtudományos ismereteket, de alkalmas arra, hogy az e tárggyal foglalkozó pedagógusok és diákok egy üzembe kerülve - ezen ismeretanyag alapján - megfelelő kérdéseket tehessenek fel és értékelhessék a kapott válaszokat.
A tervezéselmélet alapvető kérdéseinek megismerése lehetővé teszi a pedagógusok számára, hogy rendszerezett információgyűjtést folytassanak (hazai és külföldi szakirodalom alapján) a gazdasági élet olyan jelenségeiről, melyek hatékonyan használhatók fel a korszerű jövőkép kialakításában. Információgyűjtést folytassanak a vállalati tervező (szervezetfejlesztő stb.) munka fejlődéséről, a mai gazdasági problémák jól alkalmazható megoldási módszereiről stb.
A tervezéselmélet tantárgy keretében három részt találunk, melyek tartalmilag önállóak:
- Az első rész foglalkozik a tervezés jövőkutatási problémáival, a fejlődés típusaival, a tudományos és műszaki fejlesztési stratégiákkal.
- A második rész tárgyalja a vállalati tervezés alapjait, a középtávú és éves tervezés rendszerét és a gazdasági hatékonyság szerepét a vállalati tervezésben.
- A harmadik rész a tervezési döntések módszereit rendszerezi, részletesebben ismertetve a programozható és a nem programozható döntési módszereket.
Vissza