1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Területi politika

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 458 oldal
Sorozatcím: Modern regionális tudomány szakkönyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-05-9044-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A területi politika mint az egyik új közpolitika arra hivatott, hogy állami és különféle közösségi szintekről megoldásokat ajánljon a területi erőforrások legkedvezőbb hasznosítására s egyben a különbségek mérséklésére. A mű komplexen vizsgálja a területi folyamatokba való beavatkozások elméleti és gyakorlati rendszereit. Szakszerű és alapos eligazítást nyújt a (leendő) szakembereknek a térbeli gazdasági és társadalmi folyamatok megértéséhez és befolyásolásához, de nagy haszonnal forgathatják azok a laikusok is, akik a területi adottságok, erőforrások alakításában valamilyen módon szerepet vállalnak.
Glatz Ferenc
az MTA volt elnöke

Hazánkban, de Európa más országaiban is, egyre növekednek a területi-társadalmi különbségek - nem kevés feszültséget keltve. E különbségek mérséklése az Európai Unió és az egyes tagországok részéről kiemelten fontos célkitűzés. A jelentős közösségi ráfordítások eredménye azonban szerény, mert a szakpolitika ritkán ismeri azoknak a térfolyamatoknak... Tovább

Fülszöveg

A területi politika mint az egyik új közpolitika arra hivatott, hogy állami és különféle közösségi szintekről megoldásokat ajánljon a területi erőforrások legkedvezőbb hasznosítására s egyben a különbségek mérséklésére. A mű komplexen vizsgálja a területi folyamatokba való beavatkozások elméleti és gyakorlati rendszereit. Szakszerű és alapos eligazítást nyújt a (leendő) szakembereknek a térbeli gazdasági és társadalmi folyamatok megértéséhez és befolyásolásához, de nagy haszonnal forgathatják azok a laikusok is, akik a területi adottságok, erőforrások alakításában valamilyen módon szerepet vállalnak.
Glatz Ferenc
az MTA volt elnöke

Hazánkban, de Európa más országaiban is, egyre növekednek a területi-társadalmi különbségek - nem kevés feszültséget keltve. E különbségek mérséklése az Európai Unió és az egyes tagországok részéről kiemelten fontos célkitűzés. A jelentős közösségi ráfordítások eredménye azonban szerény, mert a szakpolitika ritkán ismeri azoknak a térfolyamatoknak az új típusú törvényszerűségeit, melyekbe beavatkozik, és a tudományos alapkutatás sem gyakran jut el az eredmények alkalmazhatóvá tételéhez. E hiánypótló mű kiváló kombinációja a térfolyamatok alapos feltárásának és a fejlesztési politika megújításának.
Enyedi György
az MTA rendes tagja Vissza

Tartalom

Ábrák jegyzéke 8
Táblázatok jegyzéke 10
Előszó 13
Bevezetés 15
I. RÉSZ: A TERÜLETI POLITIKA ELMÉLETI ALAPJAI 19
1. A területi politika fogalmi rendszere 21
1.1. A területrendszer jellemzői 22
1.1.1. Beavatkozás a területrendszerbe 26
1.2. A területi politika fogalma 28
1.3. A területi politika célrendszere 33
1.3.1. Konfliktusok a célok között 36
1.4. A területi politikát meghatározó tényezők 41
1.4.1. Időtényező 42
1.4.2. Térdimenzió 44
1.4.3. Tér-Idődimenzió 52
1.4.3.1. Külső meghatározottságok 52
1.4.3.2. Belső meghatározottságok 55
1.5. Szereplők és szintek a területi politikában 61
1.5.1. Makroszintek 63
1.5.2. Mező és mikro szintek 70
2. A területi részpolitikák 79
2.1. Régiópolitika 81
2.2. Településpolitika 86
2.2.1. A település mint rendszer 89
2.2.2. A településpolitika dimenziói 91
2.2.3. Településfejlesztés 96
2.2.4. Településrendezés 100
2.3. Vidékpolitika 103
2.3.1. A vidék 104
2.3.2. A vidékpolitika értelmezése 108
2.3.3. Vidékfejlesztés 114
II. RÉSZ: A TERÜLETI POLITIKA ESZKÖZEI 119
3. Tervezés 123
3.1. Közösségi tervezés 124
3.2. Területi tervezés 126
3.3. A stratégiai szemléletű területi tervezés menete 129
3.3.1. Előkészítő fázis 130
3.3.2. A területrendszer külső környezete 132
3.3.3. Belső erőforrások és adottságok 135
3.3.4. A fejlesztés lehetséges irányai: a stratégia 137
3.3.5. Célkitűzések, stratégiai irányok 142
3.3.6. A jövőszervezés 145
3.4. A program és a projekt 147
4. Forrásrendszer és finanszírozás 151
4.1. A területi támogatások nagysága 154
4.2. Országos és területi szintű támogatások 160
4.3. A támogatások irányultsága
4.4. Követelmények a területfejlesztés támogatási rendszerével szemben 181
5. Intézményrendszer 187
5.1. Államszervezési és fejlesztési modellek 188
5.2. Az unitárius modell: Magyarország 192
5.2.1. Országos szint 193
5.2.2. Regionális szint 197
5.2.3. Megyei szint 200
5.2.4. Kistérségi szint 202
5.2.5. Települési szint 204
5.3. A decentralizált unitárius modell: Szlovákia 205
5.3.1. A közigazgatás területi szerkezete 205
5.3.2. A területi politika és intézményei 208
5.4. A regionalizált modell: Lengyelország 212
5.4.1. Területi politika a közigazgatási reformig 212
5.4.2. Közigazgatási reform és területi politika 215
5.5. A föderalizált modell: Ausztria 221
5.5.1. Területi-közigazgatási szerkezet 222
5.5.2. Területi politika és intézményrendszer 224
5.6. A megvalósítás szervezetei: a fejlesztési ügynökségek 227
6. Területi menedzsment 235
6.1. Elhelyezkedés a menedzsmentrendszerekben, sajátosságok 235
6.2. Funkciók, technikák, jellemzők 240
6.3. A monitoring mint a területfejlesztési programok értékelő eljárása 244
6.3.1. Az értékelés tartalma 245
6.3.2. Az értékelés módszerei 248
6.3.3. Az értékelések lebonyolítása 252
III. RÉSZ: TERÜLETI POLITIKA EURÓPÁBAN 255
7. A területi politika története, fejlődési szakaszai 257
7.1. A modern területi politika 262
7.1.1. A jóléti állam koncepciója 262
7.1.2. A modern területi politika jellemzői 264
7.1.3. Fejlesztési stratégiák 274
7.1.4. Területi politika Kelet- és Közép-Európában 283
7.1.5. A jóléti állam és a modern területi politika válsága 288
7.2. A posztmodern területi politika 291
7.2.1. A neoliberális állam 291
7.2.2. A posztmodern területi politika jellemzői 296
7.2.3. Posztmodern fejlesztési stratégiák 305
7.2.4. Neomodern fejlesztési stratégiák 317
8. Az Európai Unió területi politikája 319
8.1. Az Európai Unió regionális politikájának története 319
8.1.1. A közösségi regionális politika kialakulása 319
8.1.2. A közösségi regionális politika reformjai (1988-2006) 324
8.2. Az Európai Unió kohéziós politikája (2007-2013) 329
8.2.1. A kohéziós politika intézményrendszere 329
8.2.2. A kohéziós politika célrendszere 333
8.2.3. A kohéziós politika támogatási eszközei 339
8.2.4. A támogatás alapelvei 349
8.2.5. A kohéziós politika megvalósítása 354
8.3. Az Európai Unió vidékpolitikája 356
8.4. Az Európai Unió területi politikájának értékelése
és jövőbeli irányai 360
IV. RÉSZ: A TERÜLETI POLITIKA MAGYARORSZÁGON 369
9. A magyar területi politika története 1920-1990 között 371
9.1. Trianontól a második világháborúig 371
9.2. Az újjáépítéstől az új gazdasági mechanizmusig (ÚGM) 375
9.3. Az Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepciótól
a rendszerváltozásig 379
10. Az átmenet területi politikája (1990-2006) 388
10.1. A területi válságok kezelése (1990-1996) 391
10.2. A területfejlesztési törvény és bejáratása (1996-1999) 399
10.3. Felkészülés az Európai Unióra, erősödő régiók (1999-2006) 403
10.4. Az átmenet sajátosságai a magyar területi politikában 416
11. Területi politika az európai uniós tagság idején (2007-2013),
és a jövő lehetséges irányai 419
11.1. A régiók jövője 424
11.2. A településhálózat fejlesztési irányai 429
11.3. A vidék felzárkóztatása 432
11.4. Határ menti és makroregionális együttműködések 434
Felhasznált irodalom 437
Újságcikkek 451
Tárgymutató 453
Névmutató 457
A szerzők 458
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem