kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Országos Foglalkoztatási Közalapítvány |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Kapcsos keménykötés |
Oldalszám: | 624 oldal |
Sorozatcím: | Gyors reagálás |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 31 cm x 26 cm |
ISBN: | |
I. rész: Önsegítő kézikönyv | |
Előszó | 9 |
Bevezető | |
A területfejlesztés alapelvei, intézményrendszere és a kistérségek | |
Alapelvek | 11 |
Szubszidiaritás | 11 |
Partnerség | 11 |
Programozás | 12 |
Addicionalitás | 12 |
Forráskoncentráció | 12 |
A területfejlesztés szintje | 12 |
A kistérségek | 13 |
Az előzmények és a kistérségek szükségessége | 13 |
A lehatárolás | 14 |
Az új besorolás | 15 |
További jellemzők | 16 |
A jövő | 16 |
Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztésbe | 19 |
A helyi gazdaságfejlesztés néhány elméleti vonatkozása | 20 |
Foglalkoztatottság | 20 |
Gazdasági alap | 21 |
Heyszín | 21 |
Humán erőforrások | 22 |
A helyi gazdaságfejlesztés átfogó stratégiái | 22 |
A gazdaságfejlesztő, vállalkozásélénkítő kezdeményezések előkészítése | 25 |
A helyi gazdaságfejlesztés tervezésének folyamata | 26 |
1. lépés: A megújulási folyamat kezdetének megszervezése | 27 |
2. lépés: Információ és adatgyűjtés | 31 |
3-5. lépések: Elemzés, majd a stratégiai terv és a projektek kidolgozása | 35 |
6. lépés: A kiválasztott stratégiák és projektek megvalósítása | 42 |
A Gazdaságfejlesztési Csoport foglalkozásai során elvégzendő teendők | 45 |
A. csoportfoglalkozás: A tényezők elemzése | 46 |
Első tényező: A tőkehozzáférés (Pénzhez jutás lehetőségei, feltételei) | 46 |
Második tényező: Az üzleti (vállalkozói) környezet | 50 |
Harmadik tényező: Az infrastruktúra | 53 |
Negyedik tényező: Az emberi erőforrások | 55 |
Ötödik tényező: Az élet minősége | 58 |
Amit tudni kell: Feladatok a következő foglalkozásig | 61 |
Összegzés: A tényezők elemzésének áttekintése | 64 |
B. csoportfoglalkozás: A gazdasági megújulás elveinek elemzése | 67 |
A Gazdasági Megújulás (GM) 4 alapelve | 68 |
Első elv: Az erőforrások kiáramlásának megakadályozása | 69 |
Második elv: A meglévő üzleti tevékenységek támogatása | 72 |
Harmadik elv: Az új vállalkozások ösztönzése területünkön | 74 |
Negyedik elv: A területünkön kívül eső üzlet tevékenységek bevonása | 77 |
Amit tudni kell: Feladatok a következő foglalkozásig | 80 |
Összegzés: A Gm elveinek áttekintése | 82 |
C. csoportfoglalkozás: A projektötletek kialakítása | 85 |
Visszatekintés | 85 |
A közösség jövőképének meghatározása | 87 |
Projektötletek összegyűjtése | 87 |
Projektötletek hatása a Gm elvekre | 89 |
Elsőbbséget élvező projektötletek kiválasztása és besorolása | 91 |
Amit tudni kell: Házi feladatok a következő csoport foglalkozásig | 92 |
D. csoportfoglalkozás: A projektötletek értékelése | 93 |
A projektötletek értékelésének fontossága | 93 |
Az értékelés lényege | 94 |
Az értékelés irányelvei | 95 |
Az értékelés lebonyolítása | 98 |
Összegzés | 114 |
I. Megszívlelendő szempontok | 115 |
II. És lépjünk tovább...! | 116 |
A programalkotás modellje | 116 |
A programalkotás folyamata | 118 |
Intézményi struktúrák a helyi gazdaságfejlesztés megvalósításához | |
Előzmények | 119 |
Áttekintés | 120 |
Miért szükséges a gazdaságfejlesztési kezdeményezéseket szervezeti formába önteni? | 121 |
A szervezettel szemben támasztandó legfontosabb követelmények | 123 |
MIlyen beállítottságúak legyenek a szervezet tagjai? | 125 |
MItől lehet sikeres egy szervezet? | 126 |
Vezetéstechnika | 126 |
Vállalkozásközpontúság | 126 |
Képesség a gyors reagálásra | 126 |
Politikamentesség | 127 |
Hozzáférés a kormányzati döntési folyamatokhoz | 127 |
Technikai adottságok | 127 |
Megbízhatóság | 127 |
Kockázatvállalási készség | 127 |
Újítás és képzeleterő | 127 |
Hatáskör és anyagi erőforrások | 128 |
Hatáskor | 128 |
Erőforrások | 128 |
Javasolt szervezeti modellek | 129 |
A./ Új szervezet kialakítása esetén | 130 |
B./ Meglévő szervezethez történő kapcsolódás esetén | 131 |
A helyi gazdaságfejlesztő szervezetek általános típusai, főbb jellemzői | 134 |
Állami és önkormányzati szervek | 134 |
Független magánszervezetek | 134 |
Részben állami (önkormányzati) szervek | 135 |
Speciális önszerveződések | 135 |
A gazdaságfejlesztési menedzser szerepe | 136 |
A szervezeti munka hatékonyságának szinten tartása | 137 |
A szervezet megalakítása és működtetése | 138 |
Gazdaságfejlesztési folyamat elindítása (Stratégiai Bizottság) | 139 |
Stratégiai üzleti terv elkészítése | 139 |
Jogi és finanszírozási szerkezet kiválasztása | 140 |
Megalakulás, vezetőségválasztás, a menedzsment kinevezése | 141 |
Költségvetési és marketing stratégia kidolgozása | 141 |
Cselekvési programok meghatározása | 142 |
Visszajelzés | 142 |
A szervezet állandó jellegű feladatai | 143 |
A szervezet kapcsolatrendszere | 143 |
A térség állampolgáraival | 143 |
Kormányzati intézményi struktúrákkal | 144 |
Társszervezetekkel, üzleti partnerekkel | 146 |
Összegzés | 147 |
Függelék | |
Felhasznált irodalom | 150 |
Fogalmi meghatározások | 151 |
Példa a Hordó-elv műhelymunkák során történő alkalmazására | 158 |
Stratégiai siker elérése a ZSELICA kistérségben 2002-ig | 165 |
Stratégiai siker elérése a TISZAZUG kistérségben | 166 |
Tevékenység mátrix | 167 |
Tevékenység napló | 168 |
Folyamatábra | 169 |
Pókháló (radarmező) diagramm | 170 |
Kis-Körös menti Önkormányzatok Térségfejlesztési Alapítványa | 171 |
Vállalkozások megtartása, bővítése helyi gazdaságfejlesztési célokból | 175 |
Juab megye (USA) vállalkozásmegtartási és bővítési programja | 181 |
Útmutató az interjúhoz | 181 |
Munkalapok | 189 |
II. rész: Foglalkozásvezetői kézikönyv | |
Előszó | 5 |
Bevezető gondolatok | 7 |
A Foglalkozásvezetői kézikönyv célja, hogy tájékoztatást adjon | 8 |
A foglalkozásvezetővel szembeni elvárások | 8 |
A Foglalkozásvezetői kézikönyv használatáról | 11 |
Tanácsok a foglalkozásvezetőnek és a munkacsoport-vezetőknek | 12 |
Gyorslista az egyes csoportfoglalkozások szervezéséhez | 13 |
A csoportfoglalkozások előtti szervezési feladatok | 13 |
A csoportfoglalkozások közbeni teendők | 14 |
A foglalkozások utómunkálatai | 15 |
Az Önsegítő kézikönyv rövid tartalma | 17 |
Közösségi csoportfoglalkozások | 19 |
Első csoportfoglalkozás | 19 |
A tényezők elemzése | 19 |
Javaslatok az első csoportfoglalkozás tréningtechnikai feladataira | 20 |
Az első csoportfoglalkozás munkalapjai, ábrái, segédletei | 29 |
Második csoportfoglalkozás | 33 |
A "Gazdasági Megújulás Elveinek" elemzése | 33 |
Javaslatok a második csoportfoglalkozás tréningtechnikai feladataira | 34 |
A második csoportfoglalkozás munkalapjai, ábrái, segédletei | 39 |
Harmadik csoportfoglalkozás | 50 |
A projektötletek kialakítása | 50 |
Javaslatok a harmadik csoportfoglalkozás tréningtechnikai feladataira | 51 |
A harmadik csoportfoglalkozás munkalapjai, ábrái, segédletei | 56 |
Negyedik csoportfoglalkozás | 61 |
A projektötletek értékelés | 61 |
Javaslatok a negyedik csoportfoglalkozás tréningtehcnikai feladataira | 62 |
A negyedik csoportfoglalkozás munkalapjai, ábrái, segédletei | 66 |
Javaslatok a szituációs játékokra | 79 |
Bevezető gondolatok | 79 |
Az első foglalkozásra javasolt szituációs játékok | 80 |
A második foglalkozásra javasolt szituációs játékok | 83 |
A harmadik foglalkozásra javasolt szituációs játékok | 87 |
A negyedik foglalkozásra javasolt szituációs játékok | 90 |
Egyéb, a projekt-haladás mérését elősegítő praktikus modellek | 95 |
A programalkotás modellje | 96 |
A programalkotás folyamata | 98 |
Pókháló (radarmező) diagram | 99 |
Projekt menedzselési munkalap | 100 |
Cselekvési terv munkavázlat | 104 |
Cselekvési terv feladatlap | 105 |
Haladási táblázat | 106 |
PÉÁT diagram | 108 |
Projekt ötlet: A gondolkodási ábra | 110 |
Tevékenység mátrix | 111 |
Tevékenység napló | 112 |
III. rész: Gyakorlati útmutató | |
Bevezető gondolatok | 7 |
A Gyors Reagálás helyi gazdaságfejlesztési modell alkalmazásának tapasztalatai | 11 |
Előzmények | 11 |
A HGVK modell alapgondolata | 12 |
A HGVK modell helye, szerepe a térségfejlesztés hazai gyakorlatában | 13 |
A modell módszere, technikája | 18 |
A HGVK modell szakaszai | 19 |
A HGVK projektjeinek megtervezése és kivitelezése | 21 |
A 4 műhelymunka előkészítése és lebonyolítása | 21 |
A műhelymunkák tartalma, célja | 22 |
A HGVK modell alkalmazásának eredményei | 21 |
A HGVK modell általános tapasztalatai | 25 |
A modell jövője | 26 |
Összegzés | 28 |
Projekt-megvalósítási folyamatok figyelemmel kísérése | 28 |
Haladási jelentés a "Vasi Hegyhát" Területfejlesztési Önkormányzati Társulás Gyors Reagálás Programjáról | 29 |
Kelet-Balatoni Területfejlesztési Önkormányzati Társulás (1999. május) | 34 |
Hazai esettanulmányok, sikertörténetek a HGVK programokból | 51 |
Cered-Szilaspogony-Zabar kistérség | 51 |
Dudari kistérség | 57 |
Edelényi kistérség | 61 |
Első Nyírsági Fejlesztési Társaság | 64 |
Hármas-Körösi kistérség | 69 |
Marosháti kistérség | 78 |
Nagyigmándi Kulturális Kör | 81 |
Sarkadi kistérség | 84 |
Tápiómenti kistérség | 89 |
Zsámbéki kistérség | 96 |
Zselica kistérség | 99 |
Tata, egy történelmi kisváros foglalkoztatási és gazdasági válság közepette | 107 |
Ózd, válságrégió aktív helyi válságkezeléssel | 120 |
Komló, harcban a válság megelőzéséért | 136 |
Tiszazug: kérdések és válaszok | 147 |
A helyi gazdaságfejlesztő, vállalkozásélénkítő kezdeményezések lebonyolításának főbb lehetséges forrásai | 157 |
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFAÖ | 157 |
Vidékfejlesztési (területfejlesztési) célelőirányzat | 160 |
SAPARD-program | 162 |
Forrástérkép: A központi költségvetési forrásból támogatott programok (1999. június) | 163 |
Gazdaságfejlesztés | 163 |
Turisztika | 163 |
Műszaki fejlesztés | 163 |
Foglalkoztatás és szaképzés | 164 |
Környezedvédelem | 164 |
Vidékfejlesztés | 164 |
Agrárgazdaság | 165 |
Komplex foglalkoztatási programok tervezésének és kivitelezésének módszerei | 167 |
Projekt-tervezési alapfogalmak, irányelvek | 167 |
A komplex program fogalma | 167 |
A programok alanyai | 167 |
A programok végrehajtói | 167 |
A projektek keretében támogatható fontosabb tevékenységek köre | 168 |
Komplex projektek összetevői | 169 |
A komplex projektek megszerzésével összefüggő feladatok | 170 |
A vállalkozás indításának kilenc lépése | 173 |
A projektmarketingről | 185 |
A szövetkezés szerepe a helyi gazdaságfejlesztésben, vállalkozásélénkítésben | 199 |
Bevezető | 199 |
A szövetkezetek küldetése | 200 |
A szövetkezés fogalma, elvei | 200 |
A szövetkezetek társadalmi hasznossága | 201 |
A szövetkezés gazdasági funkciója | 202 |
A szövetkezetek típusai | 203 |
A szövetkezés szociális szerepe | 207 |
A szövetkezés jogi keretei | 207 |
Alapvető megfontolások egy szövetkezet megalapításakor | 211 |
Szövetkezet megalapítása | 214 |
Záró megjegyzés szövetkezet alapításával kapcsolatban | 216 |
Útmutató gazdaságszövetkezet létrehozásához | 216 |
Amit a franchise-ról tudni illik | 227 |
A franchise fogalma | 227 |
A franchise kiépítésének menete; a franchise-szerződés létrejötte | 228 |
A franchise típusai | 229 |
A franchise-szerződés követelményei | 230 |
A franchise-szerződés előnyei és hátrányai | 231 |
Teleházak szerepe a közösségfejlesztésben | 235 |
Rövid bemutatkozás (Előszó helyett) | 235 |
A Magyar Teleház Szövetség | 236 |
Hogyan fogjunk hozzá a teleház létesítéséhez? | 237 |
Kik és mire használhatják általában a teleházat? | 240 |
Teleház alapszolgáltatások | 242 |
A Programiroda | 244 |
Részprogram kezdeményezések | 244 |
A teleház pályázatok összeállításának szempontjai | 245 |
Egyéb források lehetőségei a működést, fejlesztést illetően | 248 |
Egy-két példa | 248 |
Külföldi példák a helyi gazdaságfejlesztő, vállalkozásélénkítő kezdeményezésekre | 253 |
USA: Felmérés és tervezés a gazdasági megújuláshoz | 253 |
Lengyelország: A felmérés és a tervezés felhasználása a gazdasági átstrukturálás előmozdításához | 266 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.