A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Terminológiai szakszótár

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Országos Egészségnevelési Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 125 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: További szerzők a könyvben vannak felsorolva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Először kerül a magyar szakemberek kezébe az egészségnevelés diszciplínájának szakkifejezéseit tartalmazó szakszótár. A szótár összeállítása nemzetközi együttműködés eredménye.
Minden tudománynak... Tovább

Előszó

Először kerül a magyar szakemberek kezébe az egészségnevelés diszciplínájának szakkifejezéseit tartalmazó szakszótár. A szótár összeállítása nemzetközi együttműködés eredménye.
Minden tudománynak van saját szakkifejezési, terminológiai szókincse. Az önálló tudományt éppen az fémjelzi, hogy saját témakörében sajátos kifejezéseket használ. Előfordul, hogy ugyanazon kifejezést más diszciplína is használja más értelmezéssel. Éppen ezért a tudományos rangra törő elméletek mindig megalkották a maguk terminológiáját.
Az egészségnevelés csak az utolsó évtizedekben jutott el az önálló diszciplina rangjára. Eközben az egészségnevelés sem nélkülözhette, hogy saját szakkifejezéseit körül ne írja, ne definiálja.
Egy-egy szakkifejezés definíciója a diszciplína leülepedett, megállapodott - ugyanakkor nemzetközileg is elfogadott - episztemiológiai tartományait írja körül. Ebből a szempontból sem kis feladatra vállalkozott az a nemzetközi munkabizottság, amely az egészségnevelés szakkifejezéseit gyűjtötte össze és írta körül.
A magyar könyvkiadásban egymást követik az egyes tudományok terminológiai szótárai. Rövid néhány év alatt a pszichológia, a pedagógia, az andragógia és egy sor más diszciplína terminológiai szótárai láttak napvilágot magyar nyelven. Mindez a törekvés a tudományterületek önálló létének tanúbizonysága.
A szakkifejezéseket tartalmazó szótárak sorában - nem éppen a legutolsónak - jelenik meg az „Egészségnevelési szakkifejezések értelmező szótára" magyar nyelven. Az eredeti orosz és német nyelven 1981-ben jelent meg Moszkvában. Azóta elkészült a cseh, a bolgár és a lengyel fordítás. A magyar fordítás elsőként mutatja be a magyar szakembereknek, kutatóknak, felsőfokú oktatási intézmények oktatóinak az egészségnevelés diszciplínájának sajátos szakkifejezéseit.
A tudományos kutató különféle szakkifejezési szótárakkal, tezauruszokkal, lexikonokkal, enciklopédiákkal találkozik munkája során. A most kézbe kerülő nemzetközi terminológiai - szakkifejezési - szótár korántsem az elnevezésének megfelelő formában jelenik meg, inkább az enciklopédia elveit követi: átfogó, az egészségnevelést rendszeresen tárgyaló szakismereti anyagot tartalmaz. Ezért nem várhat az olvasó a „szótárban" abc-sorrendű tagozódást.
A magyar kiadásban szerettük volna ezt az ellentmondást azzal feloldani, hogy a kötet végén abc-rendbe szedett tárgymutatót közlünk. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz..............................................................13
Ajánlás.................................................15
Előszó az orosz-német nyelvű kiadáshoz............................................17
1. fejezet AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS A SZOCIALISTA TÁRSADALOMBAN (Fő JELLEMZŐK)..........................19
1.1 Egészségnevelés (általános fogalom-meghatározás)..................19
1.2 Az „egészségnevelés" fogalmának értelmezése az Egészségügyi
Világszervezet ( WHO) szerint..............................................20
1.3 Egészségnevelés a szocialista társadalomban ..................20
1.3.1 Az egészségnevelés céljai....................................................21
1.3.2 Az egészségnevelés irányításának, tervezésének és szervezésénekelvei .........22
1.3.2.1 Az egészségnevelés és a szocialista társadalom építésének feladatai közötti kapcsolat elve..............................................22
1.3.2.2 Az egészségnevelés pártosságának és tudományosságának elve .... 23
1.3.2.3 Az egészségnevelés tervszerűségének és szervezettségének elve .... 23
1.3.2.4 Az egészségnevelés aktivizáló szerepének elve a széles néprétegek egészségvédelemre való mozgósításában . . ................24
1.3.2.5 Az orvostudomány vezető szerepének elve az egészségnevelésben......25
1.3.2.6 Az egészségnevelés differenciáltságának és célcsoportra orientáltságának elve.....................................25
1.3.3 Az egészségnevelés tudományos alapjai és az e téren folyó tudományos kutatások (L. 2. fejezetet is)......................26
1.3.4 Az egészségnevelés szervezése (L. a 3. fejezetet is) . . .............27
1.3.5 Az egészségnevelés tartalma (L. a 4. fejezetet is) ......... . 28
1.3.6 Az egészségnevelés módszerei és eszközei (L. az 5. fejezetet is)..... 28
1.3.7 A különböző népességcsoportok egészségnevelése (L. a 6. fejezetet is).................................... 29
1.3.8 Nemzetközi együttműködés az egészségnevelésben (L. a 7. fejezetet is)........................................................................30
2. fejezet AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS TUDOMÁNYOS ALAPJAI ÉS
AZ E TERÜLETEN FOLYÓ TUDOMÁNYOS KUTATÁSOK ..... 32
Az egészségnevelés filozófiai alapjai.....................................32
Az egészségnevelés gazdasági és államjogi alapjai....................32
2.3 Az egészségnevelés szociológiai és szociálpszichológiai alapjai. . 33
2.4 Az egészségnevelés pedagógiai-pszichológiai alapjai.........33
2.5 Az egészségnevelés orvostudományi alapjai............................33
2.6 egészségnevelés elméleti alapfogalmai...............33
2.6.1 Az egészség....................................................................33
2.6.2 Egészség és személyiség......................................................34
2.6.3 Egészségkultúra................................................................35
2.6.3.1 Egészséges életmód........................................35
2.6.3.2 Az egészség megszilárdítását szolgáló munka- és életkörülmények kialakítása..............................................................36
2.6.3.3 A lakosság aktivizálása a betegségek elleni küzdelmet szolgáló
egészségügyi intézkedésekben való részvételre........................37
2.6.3.4 Az egészségkultúra normái................................................37
2.6.4 Az egészségre vonatkozó értékorientációk rendszere................38
2.6.4.1 Egészségtudatosság..........................................................38
2.6.4.2 Az egészségre való beállítódás............................................39
2.6.4.3 Az egészségi magatartás motivációja....................................39
2.6.4.4 Egészségi szükségletek......................................................40
2.6.4.5 Egészségi ismeretek..........................................................40
2.6.4.6 Egészségi magatartás........................................................40
2.6.4.7 Egészségi készségek....................................................41
2.6.4.8 Egészségi szokások........................................41
2.7 Tudományos kutatómunka az egészségnevelésben..................42
2.7.1 A kutató munka tervezése..................................................42
2.7.2 Az egészségnevelési kutatások módszerei..............................42
2.7.2.1 Kísérletes vizsgálatok az egészségnevelési tudományos kutatásokban ......................................................42
2.7.3 A tudományos kutatás módszertana...................43
2.7.3.1 Interjú............................................................................43
2.7.3.2 Kérdőíves módszer............................................................43
2.7.3.3 Megfigyelés..............................................43
2.7.3.4 Tartalomelemzés..............................................................44
2.7.3.5 Az egészségügyi dokumentáció tanulmányozása..........44
2.7.3.6 Modellvizsgálati módszerek................................................44
2.7.4 A kutatási eredmények elemzése........................................44
2.7.5 A tudományos kutatás eredményeinek felhasználása az egészségnevelésben (gyakorlati alkalmazás) ................ .44
3. fejezet AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS SZERVEZÉSE..........................45
3.1 Az egészségnevelés irányítása és tervezése..............................45
3.1.1 Az egészségnevelés állami irányítása....................................45
3.1.2 Az egészségnevelés koordinációs szervei................................45
3.1.3 Egészségnevelési (komplex) tervek......................................45
3.1.4 Egészségnevelési tömegrendezvények (kampányok)................46
3.2 Az egészségnevelés szakintézményei és személyzete................46
3.2.1 Egészségnevelési tudományos központok............................46
3.2.2 Területi egészségnevelési szakintézmények ..........................47
3.2.3 Egészségnevelési tanszék, felsőoktatási intézet, módszertani kabinet..........48
3.2.4 Egészségnevelési szekció....................................................48
3.2.5 Egészségnevelési szakemberek............................................48
3.3 Az egészségnevelés szervezése az egyes társadalmi területeken . 49
3.3.1 Egészségnevelés az iparvállalatoknál és a mezőgazdaságban ... 49
3.3.2 Egészségnevelés az oktatási intézményekben ..........................50
3.3.3 Egészségnevelés az egészségügyi intézményekben................50
3.3.4 Egészségnevelés a közművelődési intézményekben..................51
3.3.5 Egészségnevelés a hadseregben...........................51
4. fejezet AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS TARTALMA..............................53
4.1 Egészségnevelés az egészséges élet- és környezetvédelmi feltételek optimalizálására..................................53
4.1.1 Az egészséges életfeltételek optimalizálását szolgáló egészségnevelés ............53
4.1.1.1 Lakáshigiénére történő egészségnevelés................................53
4.1.1.2 Környezethigiénére történő egészségnevelés..........................53
4.1.1.3 Településhigiénére történő egészségnevelés............................54
4.1.2 Az üzemi légkör és a munkahely higiénéjére történő egészségnevelés ...............54
4.1.2.1 A munkakörnyezet higiénéjére történő egészségnevelés............54
4.1.2.2 Munkahelyi higiénére történő egészségnevelés........................55
4.1.3 Környezetvédelemre való egészségnevelés..............................55
4.1.3.1 A levegő védelmét célzó egészségnevelés................................55
4.1.3.2 A víz védelmét célzó egészségnevelés....................................56
4.1.3.3 A talaj védelmét célzó egészségnevelés..................................56
4. 2 Az egészséges életmód propagandája...................................56
4.2.1 A munkahigiénét célzó egészségnevelés................................56
4.2.2 Az üdülés higiénéjére történő egészségnevelés........................56
4.2.2.1 Az aktív pihenés propagandája............................................57
4.2.2.2 Az autogén tréning............. ................................57
4.2.2.3 Az alvás higiénéjét célzó egészségnevelés..............................57
4.2.3 Személyi higiénére való egészségnevelés................................57
4.2.3.1 Testápolásra történő egészségnevelés....................................58
4.2.3.2 Öltözködés-higiénére történő egészségnevelés........................58
4.2.4 Táplálkozás-higiénére történő egészségnevelés........................58
4.2.4.1 Táplálkozási szokások......................................................58
4.2.5 A testnevelés és a sport propagandája..................................59
4.2.6 Az edzés propagandája......................................................59
4.2.7 Pszichohigiénére történő egészségnevelés..............................59
4.2.8 Szexuális nevelés..................................60
4.2.9 A káros szokások elleni küzdelemre irányuló egészségnevelés. . 60
4.2.9.1 Alkoholizmus elleni küzdelem............................................60
4.2.9.2 Dohányzás elleni küzdelem................................................61
4.2.9.3 A gyógyszerekkel való visszaélés megakadályozását célzó
egészségnevelés................................................................61
4.3 A betegségek elsődleges és másodlagos megelőzését célzó egészségnevelés........62
43.1 A szív- és keringési betegségek megelőzését célzó egészségnevelés .........62
4.3.2 Rák elleni propaganda......................................................63
4.3 3 Balesetek megelőzését célzó egészségnevelés..........................63
4.3.4 Pszichés-idegi megbetegedések megelőzését célzó egészségnevelés ...........64
4.3.5 Anyagcsere-betegségek megelőzését célzó egészségnevelés .... 65
43.6 Emésztőszervei betegségek megelőzését célzó egészségnevelés. . 65
4.3.7 Fertőző- és parazitás betegségek megelőzését célzó egészségnevelés ...........66
5. fejezet AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS MÓDSZEREI ÉS ESZKÖZEI.............67
5.1 Az egészségnevelés módszerei.............................................67
5.1.1 Az egyéni egészségnevelés módszerei....................................67
5.1.1.1 Egyéni beszélgetés............................................................67
5.1.1.2 Egyéni oktatás................................................................67
5.1.1.3 Egészségnevelési konzultáció..............................................67
5.1.1.4 Egészségnevelési telefonszolgálat........................................68
5.1.14.1 Telefon-és magnószolgálat................................................68
5.1.1.4.2 Telefonos tanácsadó szolgálat............................................68
5.1.1.5 Egyéni egészségnevelési levelezés........................................68
5.1.2 A csoportos egészségnevelés módszerei................................68
5.1.2.1 Egészségnevelési előadás....................................................69
5.1.2.2 Csoportvita...........................................69
5.1.2.3 Kerekasztal-beszélgetés......................................................69
5.1.2.4 Egészségnevelési vetélkedő................................................69
5.1.2.5 Egészségnevelési klub foglalkozások......................................70
5.1.2.6 Egészségnevelési laikus-tanfolyamok....................................70
5.1.2.7 Egészségnevelési szaktanfolyamok....................70
5.1.3 Az egészségnevelési tömegtájékoztatás módszere....................70
5.1.3.1 A televízió az egészségnevelésben........................................71
5.13.2 A film az egészségnevelésben..............................................71
5.1.33 A rádió az egészségnevelésben.............................71
5.1.3.4 A sajtó az egészségnevelésben..............................................72
5.1.3.5 Egészségnevelési előadás ..................................................72
5.1.3.6 Egészségnevelési fórum......................................................72
5.1.3.7 Hangosújság....................................................................72
5.1.3.8 Színpadi megjelenítés (dramatizálás) az egészségnevelésben ...........72
5.1.3.9 Egészségnevelési kiállítás....................................................73
5.1.3.10 Múzeumok és tárlatok az egészségnevelés szolgálatában............73
5.2 Az egészségnevelés eszközei................................................73
5.2.1 Természetes tárgyak felhasználása az egészségnevelésben..........73
5.2.2 Tárgyak utánzatainak felhasználása az egészségnevelésben.... 73
5.2.3 Technikai eszközök alkalmazása az egészségnevelésben............74
5.2.4 Az egészségnevelő film......................................74
5.2.5 Az egészségnevelő plakát....................................................74
5.2.6 Diapozitívek alkalmazása az egészségnevelésben......................74
5.2.7 Egészségnevelési diafilm....................................................74
5.2.8 Egészségnevelési oktatótábla..............................................75
5.2.9 Flanellográf használata az egészségnevelésben........................75
5.2.10 Mágneses tábla alkalmazása az egészségnevelésben..................75
5.2.11 Egészségnevelő emlékeztetők..............................................75
5.2.12 Az egészségnevelési füzet..................................................75
Egészségnevelési jelmondat................................................75
5.2.14 Egészségnevelési röplap. ...................................................76
5.2.15 Egészségnevelési könyvek.....................................76
5.2.16 Egészségnevelési folyóirat.............: . . . ...............76
5.2.17 Előadói táska..................................................................76
5.2.18 Magnófelvételek az egészségnevelésben.....\....................76
5.2.19 Kis méretű szemléltető eszközök az egészségnevelésben..........77
5.2.20 Egészségnevelési figurák....................................................77
5.2.21 Egészségnevelési szimbólumok............................................77
5.2.22 Egészségnevelési újság........................................................77
5.2.23 Egészségnevelési kifestőképek............................................77
6. fejezet A LAKOSSÁG KÜLÖNBÖZŐ CSOPORTJAINAK EGÉSZSÉGNEVELÉSE........................ 78
6.1 A lakosság kor szerinti bontása............................................78
6.1.1 Iskolás kor előtti gyermekek egészségnevelése........................78
6.1.2 Iskolás korú gyermekek és serdülők egészségnevelése..............78
6.1.3 A felnőtt lakosság egészségnevelése..............................79
6.1.4 Idős és öreg emberek egészségnevelése....................... 79
6.2 Lakosságcsoportok egészségi állapot szerinti bontású szerint 80
6.2.1 Egészségesek egészségnevelése............................................80
6.2.2 Betegségtől veszélyeztetettek egészségnevelése......................80
6.2.3 A betegek egészségnevelése................................................81
6.2.4 Felgyógyultak egészségnevelése..........................................81
6.2.5 Gondozottak egészségnevelése............................................81
6.3 Specifikus egészségnevelést igénylő lakosságcsoportok............82
6.3.1 Különleges munka- és életkörülmények között élő személyek
egészségnevelése..............................................................82
6.3.2 Nők egészségnevelése................................82
6.3.3 Terhesek egészségnevelése..................................................82
6.3.4 Szülő nők egészségnevelése................................................83
6.3.5 Katonák egészségnevelése ..............................................83
6.3.6 Az élelmiszeriparban, élelmiszerkereskedelemben és közétkeztetésben dolgozók egészségnevelése...................84
6.4 Az egészségnevelést végzők csoportja..................84
6.4.1 A szülők egészségnevelése.........................84
6.4.2 Az iskolaelőtti korcsoport nevelőinek egészségnevelése......84
6.4.3 Az általános iskolai nevelők egészségnevelése............84
6.5 A vezetők egészségnevelése........................84
7. fejezet NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ EGÉSZSÉGNEVELÉSBEN ..........86
7.1 A szocialista országok együttműködése az egészségnevelés terén...............86
7.1.1 Az egészségnevelési intézetek igazgatóinak tanácskozása..........86
7.1.2 Az egészségnevelési intézetek közötti tudományos együttműködés .........86
7.1.3 A szocialista országok egészségnevelési szakembereinek nemzetközi szimpóziumai........................................................87
7.1.4 A szocialista országok egészségnevelési intézeteinek nemzetközi munkacsoportjai..........................................................87
7.2 Az egészségnevelés az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tevékenységében.......87
7.2.1 Az egészségnevelés alapelvei a WHO Alkotmányában..............88
7.2.2 Az egészségnevelés a WHA programjaiban..............................88
7.23 Egészségnevelés a WHO programjaiban..................................89
7.2.4 Egészségügyi Világnap......................................................89
7.2.5 A WHO egészségnevelési szakértő bizottságai és munkacsoportjai..................................................................................89
7.2.6 A WHO egészségnevelési Együttműködés Központjai (Collaboration Centres......89
73 Egészségnevelési Nemzetközi Unió......................................90
7.3.1 Az egészségnevelési Nemzetközi Unió alapokmányai..............90
73.2 Az Egészségnevelési Nemzetközi Unió szervei........................90
7.3.2.1 Európai Iroda..................................................................91
7.3.3 Egészségnevelési nemzetközi konferenciák............................91
7.3.4 Az egészségnevelés nemzetközi folyóirata..............................91
7.4 Nemzetközi vöröskeresztes és egészségügyi filmfesztiválok ... 91
Egészségügyi nemzetközi kiállítások....................................91
BETŰRENDES SZÓJEGYZÉK........................................................93
SZAKKIFEJEZÉSEK ÉRTELMEZÉSE............................................121
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Terminológiai szakszótár Terminológiai szakszótár

A borító kissé kopott, néhány lapon ceruzás aláhúzás látható.

Állapot:
1.940 Ft
970,-Ft 50
15 pont kapható
Kosárba
3 antikvár könyvből 1 INGYEN!