Előszó
A kerettantervek bevezetése indította el az iskolarendszerű alap- és középfokú felnőttoktatás rendszer szintű fejlesztését. A cél az volt, hogy a tantárgyi struktúra korszerűsítése és a tantárgyi tartalmak frissítése kapcsán kínált lehetőségeket felhasználva a megváltozott társadalmi és gazdasági környezethez lehessen igazítani a közoktatás e fontos szektorát. Tudjuk, hogy a tudás társadalmi méretekben ritkán oszlik el optimálisan. A képzetlenség - különösen tömegeket érintő módon - súlyos társadalmi feszültségek és egyéni hátrányok forrásává válik. Az iskolarendszerű felnőttoktatásnak e probléma megoldásában és kezelésben kell szerepet vállalnia.
Mivel a tantervek bevezetését nem előzte meg a szokásos és elvárható - módszertani szempontból mindenképpen kívánatos - tesztelés, „kipróbálás", ezért úgy gondoltuk, hogy a tantervi programok alkalmazásának nem könnyű intézményi szintű folyamatát egy kötetsorozat kézbe adásával segítjük.
A fejlesztés során figyelembe vettük azokat az elveket és értékeket, amelyek az „európaiságot" jelentik. Reményeink szerint ezek az egyes tantárgyak szintjén válnak realizálhatóvá. így a tantervi struktúra (és a tantárgyi tartalmak) módosításánál a hangsúlyt az alábbiakra helyeztük: A tananyagszervezés során igyekeztünk előtérbe helyezni az európai kultúra és civilizáció minél teljesebb körű megismerhetőségét, ehhez az idegen nyelv(ek) programba iktatásával akarunk közvetlen segítséget és lehetőséget nyújtani,
modernizáltuk (a hagyományok figyelembevételével) a történelem, a társadalomismeret és földrajz tantárgyak programját, amely során az európai történelem, az Európában megszületett eszmék és a legjelentősebb tudományos eredmények fontosságát kívántuk hangsúlyozni mind a múlt, mind pedig a jelen szempontjából, s végül ¦ prioritásként kezeltük mind az alap-, mind pedig a középfokú felnőttoktatás esetében azt, hogy itt sok esetben olyan intézményekről van szó, amelyek kiemelkedő jelentőséggel bírnak a hátrányos helyzetű, sok esetben a roma etnikumhoz tartozók képzésében, ezért az egyes tantárgyi programokban felhívjuk a figyelmet az interkulturális oktatás lehetőségének és szempontjainak alkalmazásra.
E kötetek elsősorban a tanórai munkához igyekeznek közvetlen segítséget nyújtani, de reményeink szerint többet adva annál, mint módszerek és tanári praktikák együttese.Van néhány olyan terület, ahol a lezajlott változások és átalakulások olyan mértékűek, hogy azokat nem hagyhatjuk figyelmen kívül a mindennapok oktatásban.
Vissza