Előszó
A külső világ tevékeny megismerésére nevelés fontos szerepet tölt be a környezeti kultúrára való, tehát a környezeti nevelésben. Szoros és sokoldalú kapcsolatban van más tevékenységi formákkal. A társadalmi és a természeti környezetnek a gyerekek számára érdekes és lényeges vonásait valósághűen, a 3-7 éves gyerek fejlettségi szintjének megfelelően tárja fel. A környezet megismertetése, az élőkhöz és az emberi alkotásokhoz való pozitív attitűd alakítása, a gyermek világszemléletének, világképének formálása csak úgy lehetséges, ha szűkebb és tágabb környezetéről sokféle módon és rendszeresen szerez tapasztalatot, ha lehetősége van a folyamatos és alkalomszerű megfigyelésre, aktív kerti és természetsarokbeli munkára, különböző gyűjtőtevékenységekre, egyszerű vizsgálódások, "kísérletek" elvégzésére. Ahhoz, hogy az óvodai nevelés folyamatában a felsoroltakat sikeresen valósítsa meg az óvodapedagógus, hogy kielégítő válaszokat tudjon adni a gyerekeknek a környezetükre vonatkozó ezernyi kérdésére, pontos tárgyi tudással is rendelkeznie kell a természetismeret területéről.
Ez a főiskolai jegyzet a természeti környezetben való eligazodáshoz, a természeti jelenségek okainak feltárásához, a pontos fogalomalkotáshoz, tehát a természettudományos ismeretek elmélyítéséhez nyújt segítséget. A középiskolában tanult biológiai, földrajzi, fizikai és részben kémiai tananyagra épül. Az ott elsajátított ismereteket (pl.: lemeztektonika, az élet fogalma, az élő anyagi rendszerek keletkezése, az anyagcserén belül - az élő szervezet energiaszolgáltató folyamatai) nem ismétli, hanem az óvodai környezeti nevelés természeti témaköreiben - évszakok, növények, állatok - foglaltak figyelembevételével összefoglalja, bővíti, rendszerezi, csoportosítja, és fejleszti tovább.
A jegyzet a már megjelent Növény-és állatismeret (szerk.: Kanczler Gyuláné), Segédanyag az egészségtan tantárgy tanulásához 12. füzet (szerk.: Véghelyi Józsefhé), és a 2003-ben megjelenő Az óvodai környezeti nevelés módszertana (szerk.: Bihariné Krekó Ilona), valamint az Ökológiai alapismeretek, környezet-és természetvédelem (szerk.: Kanczler Gyuláné) jegyzetekkel egységes egészet alkot.
Az előbbiekben felsorolt főiskolai tantárgyak keretében már részletesen tárgyalt és a vonatkozó jegyzetekben publikált (pl.: állati (emberi) szövetek, szervek, szervrendszerek), illetve a következő félévekben tárgyalásra kerülő témák (pl.: hazánk környezeti állapota, lokális és globális környezeti problémák és azok megoldása) természetesen szintén nem jelennek meg ebben a jegyzetben. A Növény- és állatismeret c. összeállításban 216 faj rendszertani besorolása és jellemzői, tulajdonságai olvashatók, így e jegyzetnek a VII/B. fejezete csak a törzsre, osztályra és ahol szükséges, ott a rendre vonatkozó lényeges ismereteket tartalmazza.
Vissza