kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Győregyházmegye Könyvsajtója |
---|---|
Kiadás helye: | Győr |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 168 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 16 cm |
ISBN: | |
Bevezetés | |
Mi az Isten és a természetes istentan? | 1 |
A természetes istentan felosztása | 2 |
Isten létéről | |
Az Isten létének nyilvánvalósága | 3 |
Az Isten létét be lehet bizonyítani | 4 |
Tradicionálizmus és ontologizmus | 5 |
Az Isten létének bizonyítékai | 6 |
Az anyagnak esetékes létezéséből vett bizonyíték | 7 |
Az anyagi világ egy ősanyagra utal vissza | 8 |
Az ősanyag teremtés utján keletkezett | 10 |
A teremtéshez végtelen erő kell | 11 |
A teremtő végtelenül tökéletes lény | 14 |
Átmenet | 15 |
A lényről | 15 |
A léttartalom és a lényeg | 16 |
A lét vagy létezés | 18 |
Az absolut és faji lét | 19 |
A lényegek között fokozati külömbségeket lehet találni (Létfok) | 20 |
A létnek külömböző fokaiból vett bizonyíték | 22 |
Az első ok a világ legtökéletesebb léttartalmának létesítő oka | 26 |
A világnak minden lényege közvetlenül az első októl van | 27 |
A világnak első oka önmagától létezik | 31 |
A világ első oka végtelen léttartalom | 31 |
Az Isten maga a lét (ipsum esse) | 33 |
Az Isten a léttartalom teljessége | 36 |
Az Isten szükséges lény | 36 |
Istenség és Isten | 38 |
Az Isten maga a létező | 39 |
Csak egy Isten van | 41 |
Az Isten semmiféleképpen sem foglalható közös szempont alá a véges lénynyel | 42 |
Az Isten minden tehetségi léttől ment lényeg | 45 |
Az Istennek ontologiai lényege maga a végtelen léttartalom (ipsum esse) | 47 |
A világtani bizonyítéknak legrövidebb alakja a mástól létező és esetékes lényekből | 48 |
Az embernek a tökéletes boldogságra irányuló vágyából vett bizonyíték | 50 |
Az ember minden tettében leküzdhetetlen természetes törekvéssel a maga boldogságát keresi | 50 |
Az ember vágyának a tökéletes boldogság után feltétlenül kielégítőnek kell lennie | 55 |
Az ember boldogságának csak egyetelenegy jó, még pedig végtelen jó lehet a tárgya; e végtelen jó maga az Isten | 56 |
Céltani bizonyíték | 59 |
A világon célszerűséget lehet találni | 60 |
E célszerűség előre megállapított célra irányul | 64 |
Az előre megállapított célnak kritériumai | 65 |
A világon uralkodó célratörekvés egy, e világ felett álló értelmes rendezőt tételez fel | 68 |
A szerves életből vett bizonyíték | 70 |
A hylozoizmus tarthatatlan | 72 |
A kozmozizmus a földi élet eredetét nem fejti meg | 72 |
Az ősnemzés elméletét el kell vetnünk | 74 |
A földi élet szerzője | 76 |
A lénytani bizonyíték | 78 |
A lénytani bizonyíték birálata | 79 |
Az Istennek tulajdonságairól | |
Az Isten tulajdonságairól általában | 82 |
Az Isten végtelenül tökéletes | 83 |
Az isteni lényeg és az ő tökéletességei között, valamint e tökéletességek között egymáshoz viszonyítottan csak értelmi külömbség létezik | 84 |
A tiszta és vegyes tökéletességekről | 86 |
Az Istenben a tiszta és vegyes tökéletességek külömböző módon vannak meg | 88 |
Az Isten egyszerű lény | 90 |
Az Isten természetileg egyszerű | 90 |
Az Isten matematikailag egyszerű | 91 |
Az Isten nem test | 93 |
Az Isten értelemmel és szabad akarattal bír | 93 |
Az Isten tiszta szellem | 94 |
Az Isten változhatatlan. Magyarázat | 95 |
Az Isten változhatatlan. Bizonyítás | 96 |
Az Isten változhatatlansága és akaratának szabadsága | 97 |
Átmenet. Az Isten örökkévalóságáról | 101 |
A mozgásról | 101 |
A idő, aevum és az örökkévalóság általában véve | 103 |
A tartóssága vagy tartam | 103 |
Az időről | 104 |
Az aevum | 107 |
Az isteni lét tartóssága maga az isteni lényeg | 108 |
Az örökkévalóság fogalma | 110 |
Az Isten örökkévaló. Csak az Isten örökkévaló | 111 |
A pantheizmus (mindenistenítés) | 112 |
A pantheizmus bírálata | 114 |
A pantheizmus első faja (Emanatismus) | 114 |
A pantheizmus második faja (Pantheismus manifestationis vel evolutionis) | 115 |
A pantheizmusnak harmadik faja (Panlegizmus) | 117 |
Az Istennek kifelé ható működéséről | |
Az Istennek kifelé ható működéséről általában | 119 |
A teremtésről általában | 119 |
A teremtés fogalma | 119 |
A teremtés nem mozgás vagy változás | 120 |
A teremtésben nincsen egymásután | 120 |
Teremteni csak az Isten képes | 120 |
Az sem lehetséges, hogy a véges lény mint Istennek eszköze teremtsen | 120 |
Az Egyháznak tana a teremtésről | 121 |
Az Isten a világnak összes lényeit egész állaguk szerint teremtette | 122 |
A jelen anyagi világ idővel lett | 124 |
A világfolyamat a természet rendes menete szerint teljes nyugalomra törekszik | 125 |
A világfolyamat valamikor kezdődött, tehát nem örök | 129 |
Nincsen igazán számbavehető okunk, a mely azt bizonyítaná, hogy a jelen világ (az anyag) maga öröktől van | 130 |
Az Isten a világot szabadon teremtette | 131 |
Az Isten önmagát szükségképen szereti | 132 |
Az Isten a világot szabadon akarja | 132 |
Az Isten önmagát első sorban, a teremtményeket pedig másodsorban szereti | 133 |
Átmenet. A világ az Isten dicsőségére van teremtve | 133 |
A célról. A cél külömböző fajai. Indító (motívum) | 133 |
A világ az Isten dicsőségére van teremtve. Bizonyítás | 136 |
Az Isten a világot első sorban az ő kedvéért teremtette | 136 |
A világ másodsorban az értelmes lények boldogságára van teremtve | 136 |
Az Isten a világ teremtésével olyan jót akart élni, a mely az Istennek nem benső java | 137 |
A teremtő Isten személyi céljának tárgya az Istennek dicsősége | 137 |
A világ teremtésének tárgyi célja az Istennek dicsősége | 138 |
A teremtésnek indítója (motivuma) az Istennek jósága | 139 |
A világ fenntartásáról. A fenntartásnak fajai | 140 |
A teremtmények, kivétel nélkül, az Istennek közvetlen fenntartására szorulnak | 141 |
Átmenet. Az isteni közreműködésről | 145 |
Az alkalomelvűség (occasionalismus) | 145 |
Az isteni közreműködésről általában; a közreműködés fajai | 148 |
Az Isten a teremtmények működéséhez szükségképen természetileg és közvetlenül is közreműködik | 149 |
Az isteni közreműködés természetéről | 153 |
Az Isten közreműködése a szabadakarattal bíró lények cselekedeteihez | 155 |
A természeti eleve-indítás (praemotio physica) | 156 |
Az isteni közreműködés és a bűn | 158 |
Az Isten megmérhetetlen és mindenütt jelenlevő | 159 |
Tér, hely, jelenlét | 159 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.