1.062.132

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Természetes istentan

Hallgatóinak használatára

Szerző
Győr
Kiadó: Győregyházmegye Könyvsajtója
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Könyvem iskolai célra készült, még pedig különös tekintettel a győri püspöki hittudományi intézetnek tantervére és hallgatóim szükségleteire. Minthogy ez intézetben a bölcseletet két éven át az alapvető hittannal kapcsolatban kell előadnom, igen indokoltnak találtam a tananyagnak előadását és - amennyiben szükséges - irásba foglalását a természetes istentannal kezdeni, a melynek folytatása a természetbölcselet és az embertannak hitvédelmi vonatkozással biró részei. A bölcseletnek e három ága, egyéb tételekkel is kiegészítve, képezi az első évnek anyagát; a második évben pedig a keresztény kinyilatkoztatásnak és a kath. egyháznak védelme következik.
Önként értetődik, hogy az anyagnak ilyen elrendezése mellett jelen könyvem sem tisztán természetes istentan; hanem szükségképen felöleli a lénytannak is akárhány tételét, a melyeknek külön előadnom nem lehet. Ennyit a sok közbeszurt magyarázatnak, jegyzetnek igazolására. Másrészt azonban a természetes istentannak ama részeit, a melyeket... Tovább

Fülszöveg

Könyvem iskolai célra készült, még pedig különös tekintettel a győri püspöki hittudományi intézetnek tantervére és hallgatóim szükségleteire. Minthogy ez intézetben a bölcseletet két éven át az alapvető hittannal kapcsolatban kell előadnom, igen indokoltnak találtam a tananyagnak előadását és - amennyiben szükséges - irásba foglalását a természetes istentannal kezdeni, a melynek folytatása a természetbölcselet és az embertannak hitvédelmi vonatkozással biró részei. A bölcseletnek e három ága, egyéb tételekkel is kiegészítve, képezi az első évnek anyagát; a második évben pedig a keresztény kinyilatkoztatásnak és a kath. egyháznak védelme következik.
Önként értetődik, hogy az anyagnak ilyen elrendezése mellett jelen könyvem sem tisztán természetes istentan; hanem szükségképen felöleli a lénytannak is akárhány tételét, a melyeknek külön előadnom nem lehet. Ennyit a sok közbeszurt magyarázatnak, jegyzetnek igazolására. Másrészt azonban a természetes istentannak ama részeit, a melyeket az ágazatos hittan ugyis tüzetesen és más hitágazatokkal kapcsolatban tárgyal, igy pl. az isteni ismeretről és akaratról szólókat, e művemből kihagytam. Vissza

Tartalom

Bevezetés
Mi az Isten és a természetes istentan?1
A természetes istentan felosztása2
Isten létéről
Az Isten létének nyilvánvalósága3
Az Isten létét be lehet bizonyítani4
Tradicionálizmus és ontologizmus5
Az Isten létének bizonyítékai6
Az anyagnak esetékes létezéséből vett bizonyíték7
Az anyagi világ egy ősanyagra utal vissza8
Az ősanyag teremtés utján keletkezett10
A teremtéshez végtelen erő kell11
A teremtő végtelenül tökéletes lény14
Átmenet15
A lényről15
A léttartalom és a lényeg16
A lét vagy létezés18
Az absolut és faji lét19
A lényegek között fokozati külömbségeket lehet találni (Létfok)20
A létnek külömböző fokaiból vett bizonyíték22
Az első ok a világ legtökéletesebb léttartalmának létesítő oka26
A világnak minden lényege közvetlenül az első októl van27
A világnak első oka önmagától létezik31
A világ első oka végtelen léttartalom31
Az Isten maga a lét (ipsum esse)33
Az Isten a léttartalom teljessége36
Az Isten szükséges lény36
Istenség és Isten38
Az Isten maga a létező39
Csak egy Isten van41
Az Isten semmiféleképpen sem foglalható közös szempont alá a véges lénynyel42
Az Isten minden tehetségi léttől ment lényeg45
Az Istennek ontologiai lényege maga a végtelen léttartalom (ipsum esse)47
A világtani bizonyítéknak legrövidebb alakja a mástól létező és esetékes lényekből48
Az embernek a tökéletes boldogságra irányuló vágyából vett bizonyíték50
Az ember minden tettében leküzdhetetlen természetes törekvéssel a maga boldogságát keresi50
Az ember vágyának a tökéletes boldogság után feltétlenül kielégítőnek kell lennie55
Az ember boldogságának csak egyetelenegy jó, még pedig végtelen jó lehet a tárgya; e végtelen jó maga az Isten56
Céltani bizonyíték59
A világon célszerűséget lehet találni60
E célszerűség előre megállapított célra irányul64
Az előre megállapított célnak kritériumai65
A világon uralkodó célratörekvés egy, e világ felett álló értelmes rendezőt tételez fel68
A szerves életből vett bizonyíték70
A hylozoizmus tarthatatlan72
A kozmozizmus a földi élet eredetét nem fejti meg72
Az ősnemzés elméletét el kell vetnünk74
A földi élet szerzője76
A lénytani bizonyíték78
A lénytani bizonyíték birálata79
Az Istennek tulajdonságairól
Az Isten tulajdonságairól általában82
Az Isten végtelenül tökéletes83
Az isteni lényeg és az ő tökéletességei között, valamint e tökéletességek között egymáshoz viszonyítottan csak értelmi külömbség létezik84
A tiszta és vegyes tökéletességekről86
Az Istenben a tiszta és vegyes tökéletességek külömböző módon vannak meg88
Az Isten egyszerű lény90
Az Isten természetileg egyszerű90
Az Isten matematikailag egyszerű91
Az Isten nem test93
Az Isten értelemmel és szabad akarattal bír93
Az Isten tiszta szellem94
Az Isten változhatatlan. Magyarázat95
Az Isten változhatatlan. Bizonyítás96
Az Isten változhatatlansága és akaratának szabadsága97
Átmenet. Az Isten örökkévalóságáról101
A mozgásról101
A idő, aevum és az örökkévalóság általában véve103
A tartóssága vagy tartam103
Az időről104
Az aevum107
Az isteni lét tartóssága maga az isteni lényeg108
Az örökkévalóság fogalma110
Az Isten örökkévaló. Csak az Isten örökkévaló111
A pantheizmus (mindenistenítés)112
A pantheizmus bírálata114
A pantheizmus első faja (Emanatismus)114
A pantheizmus második faja (Pantheismus manifestationis vel evolutionis)115
A pantheizmusnak harmadik faja (Panlegizmus)117
Az Istennek kifelé ható működéséről
Az Istennek kifelé ható működéséről általában119
A teremtésről általában119
A teremtés fogalma119
A teremtés nem mozgás vagy változás120
A teremtésben nincsen egymásután120
Teremteni csak az Isten képes120
Az sem lehetséges, hogy a véges lény mint Istennek eszköze teremtsen120
Az Egyháznak tana a teremtésről121
Az Isten a világnak összes lényeit egész állaguk szerint teremtette122
A jelen anyagi világ idővel lett124
A világfolyamat a természet rendes menete szerint teljes nyugalomra törekszik125
A világfolyamat valamikor kezdődött, tehát nem örök129
Nincsen igazán számbavehető okunk, a mely azt bizonyítaná, hogy a jelen világ (az anyag) maga öröktől van130
Az Isten a világot szabadon teremtette131
Az Isten önmagát szükségképen szereti132
Az Isten a világot szabadon akarja132
Az Isten önmagát első sorban, a teremtményeket pedig másodsorban szereti133
Átmenet. A világ az Isten dicsőségére van teremtve133
A célról. A cél külömböző fajai. Indító (motívum)133
A világ az Isten dicsőségére van teremtve. Bizonyítás136
Az Isten a világot első sorban az ő kedvéért teremtette136
A világ másodsorban az értelmes lények boldogságára van teremtve136
Az Isten a világ teremtésével olyan jót akart élni, a mely az Istennek nem benső java137
A teremtő Isten személyi céljának tárgya az Istennek dicsősége137
A világ teremtésének tárgyi célja az Istennek dicsősége138
A teremtésnek indítója (motivuma) az Istennek jósága139
A világ fenntartásáról. A fenntartásnak fajai140
A teremtmények, kivétel nélkül, az Istennek közvetlen fenntartására szorulnak141
Átmenet. Az isteni közreműködésről145
Az alkalomelvűség (occasionalismus)145
Az isteni közreműködésről általában; a közreműködés fajai148
Az Isten a teremtmények működéséhez szükségképen természetileg és közvetlenül is közreműködik149
Az isteni közreműködés természetéről153
Az Isten közreműködése a szabadakarattal bíró lények cselekedeteihez155
A természeti eleve-indítás (praemotio physica)156
Az isteni közreműködés és a bűn158
Az Isten megmérhetetlen és mindenütt jelenlevő159
Tér, hely, jelenlét159

Dr. Werdenich Endre

Dr. Werdenich Endre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Werdenich Endre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem