1.059.310

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Termékergonómia és termékpszichológia

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tölgyfa Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-7164-07-3
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv tartalmazza mindazt az alapvető ismeretet az ergonómiáról, amit egy ipari formatervezőnek el kell sajátítania. Az ergonómiai ismeretek körvonalazása hasznos lesz a jövőben mindazok számára, akik bármely területen terméktervezéssel foglalkoznak. Az ergonómiai tudnivalók ilyen jellegű összefoglalása és tankönyv formában való kiadása első a hazai formatervezés történetében. Szükségességének bizonyítása és elfogadtatása nem volt könnyű, de már mögöttünk áll. Különösen nem volt könnyű annak beláttatása, hogy tankönyv nélkül ezen ismeretek hiteles átadása és számonkérése egyetemi szinten a továbbiakban nem tartható. A könyv megírásának halaszthatatlanságát különös módon erősítette az a tény, hogy a klasszikus ergonómia erősen eltolódott a pszichológia irányába mind a termék alkotói, mind annak felhasználói vonatkozásában. E két oldal majdnem elválaszthatatlan, mégis rá kell mutatni, hogy az alkotás pszichológiája - amely nem tévesztendő össze az alkotás módszertanával -... Tovább

Fülszöveg

A könyv tartalmazza mindazt az alapvető ismeretet az ergonómiáról, amit egy ipari formatervezőnek el kell sajátítania. Az ergonómiai ismeretek körvonalazása hasznos lesz a jövőben mindazok számára, akik bármely területen terméktervezéssel foglalkoznak. Az ergonómiai tudnivalók ilyen jellegű összefoglalása és tankönyv formában való kiadása első a hazai formatervezés történetében. Szükségességének bizonyítása és elfogadtatása nem volt könnyű, de már mögöttünk áll. Különösen nem volt könnyű annak beláttatása, hogy tankönyv nélkül ezen ismeretek hiteles átadása és számonkérése egyetemi szinten a továbbiakban nem tartható. A könyv megírásának halaszthatatlanságát különös módon erősítette az a tény, hogy a klasszikus ergonómia erősen eltolódott a pszichológia irányába mind a termék alkotói, mind annak felhasználói vonatkozásában. E két oldal majdnem elválaszthatatlan, mégis rá kell mutatni, hogy az alkotás pszichológiája - amely nem tévesztendő össze az alkotás módszertanával - gyermekcipőben jár a fogyasztó pszichológiájához képest. Ez a könyv kísérletet tesz a szükséges egyensúly megteremtésére, a lehetőségeken belül sikerrel, lényegében azáltal, hogy elmondja, mit kell tudnia a tervezőnek az emberről ahhoz, hogy sikeres terméket tervezzen; mi az az alkotói magatartás, amely sikerre vezethet, mi az ergonómiában az egzakt, az egyértelmű, a törvény, és mi az a szabadságfok, amely az egzaktságok, az elfogadottságok újraértékelését jelenti, és új, progresszív igények felkeltéséhez, valódi új alkotásokhoz segíthet. Simon Károly Vissza

Tartalom

Bevezetés....................................................9
Mi az ergonómia?............................................15
Az ergonómia alkalmazási területei.............................. 17
Foglalkozási ergonómia.......................................18
Fogyasztói ergonómia........................................21
A termékek kommunikálnak...................................22
Az ergonómia kulcsfogalmai: terhelés és igénybevétel............24
Értékelési kritériumok........................................30
Középpontban az ember: a hatalmas fogyasztó...................39
A fogyasztói szemlélet kialakulása...............................39
Érzékelés...................................................51
Érzékelési küszöbök.........................................53
Érzékszervek...............................................55
Látás......................................................55
Hallás . ......................................................64
Bőrérzékletek...............................................67
ízlelés.....................................................69
Szaglás....................................................69
Kinesztézia.................................................71
Kognitív feldolgozás..........................................73
Absztrakciós szintek.................................76
Az előnyök kategorizálása.....................................80
Értékek.............................................80
Gondolkodási folyamatok .....................................85
Problémamegoldás...........................................88
Kreativitás......................................91
A kreativitás ellen ható tényezők................................97
Döntéshozás................................................98
Antropometria..............................................101
Az antropometriai adatok felhasználásának elvei...................105
Mozdulatelemzés............................................111
A szerszámok kialakítása.....................................115
A kéziszerszámok tervezési alapelvei.......................117
Kezelő- és állítóelemek......................................119
Jelzőelemek.............................................123
A jelzőelemek tervezésének és kiválasztásának főbb általános szempontjai........123
Vizuális kijelzők............................................125
Néhány általános műszerfaltervezési szempont........................................127
A fizikai munkakörnyezet........................................................................129
Megvilágítás...............................................129
Kialakításra vonatkozó javaslatok............................................................132
Zaj ......................................................135
Mikroklíma................................................133
Színek ...................................................138
A színérzékelés jellemző sajátosságai........................................................143
Ajánlások egy színterv összeállításához....................................................146
Az ergonómiai kísérlet........................................ 149
A független változók........................................149
A függő változók...........................................151
Az irányítandó változók......................................153
A kontrollmegfigyelések módszerei.............................156
A kísérleti személyekkel kapcsolatos problémák...................158
A mérőeszközzel kapcsolatos problémák.........................162
A latin négyzet kísérletterv . 162
A fogyasztói termékek ergonómiai minősítése ....................................167
Az ergonómiai minősítés típusai...............................168
Emberi tényezők és intelligens termékek . ........................175
A használati (kezelési) utasítások ergonómiai vonatkozásai...........176
Néhány jellemző eset........................................179
Hátfájás és széktervezés......................................179
A taxivezető ruhája..........................................185
Házipapucs ..................................... .........186
Fodrászmunka-fodrászkultúra.................................187
A porszívó ergonómiája......................................188
Vasaló....................................................190
Felhasznált irodalom....................................193
Mellékletek
Alapvető antropometriai adatok.........201
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem