Előszó
Tízéves a Térinformatika tanszék. Ebből az alkalomból készült ez a négy részből álló kiadvány, melynek célja áttekintő képet adni a Tanszék oktatási fejlesztéseiről, a huszadik század utolsó és a huszonegyedik század első éveinek térinformatikai problémáiról és azok kezeléséről. Az első rész „reprint" formában ad áttekintést a Tanszék első évtizedéről. A második rész bemutatja, hogy mi foglalkoztatja kollégáinkat ma. A harmadik rész pillanatképet ad a magyar térinformatikai cégek munkáiról, alkalmazásairól. Végül, a negyedik rész az akadémiai szféráról készült körkép. Egyes cikkeket angol nyelven közlünk, mert vagy az eredeti nyelv angol volt, vagy a cikk szerzője külföldi.
Tartalom
1. rész: TEGNAPJAINK - Az első tíz év
2. rész: MUNKATÁRSAINK - Keresztmetszet
3. rész: NAPJAINK - Térinformatikai infrastruktúra - 2004
4. rész: KÖRKÉP - A térinformatika integrál
Térinformatika tanszék, 1994 - 2004
Az NCGIA Core Curriculum adaptáció kiadása volt a Tanszék első komolyabb eredménye. A magyarítás támogatását 1992 őszén a Technológia Transzfer Centrum (TTC) vállalta. A projektben 5 egyetem, 4 térinformatikai cég, 3 kutatóintézet és a Földművelésügyi Minisztérium GIS szakemberei vettek részt. Az NCGIA CC három kötetét kiegészítettük egy Térinformatika Magyarországon '94 kötettel és egy Térinformatikai értelmező szótárral. Az adaptációt az OMFB és a felhasználói közösség, a kiadást az Országos Kiemelésű Társadalomtudományi Kutatások (OKTK) alapja támogatta. Karén Kemp a kiadvány előszavában a nemzeti összefogással elkészült művet, mint a világszerte legsikeresebb adaptációt említi. Ez volt az első térinformatikára specializálódott tanszék az országban, és ez volt az első magyar nyelvű térinformatika oktatási segédanyag. 1994-ben a Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési program (NIIF) regionális központjává váltunk.
A Tanszék nemzetközi elismerését nagyban segítette az ÉGIS, majd JEC illetve a hazai GIS/LIS konferenciákon való aktív közreműködés. Mi rendeztük 1995-ben az ÉGIS EASICC (Education and Awareness Special Interest Conference Committee) találkozót. Több - oktatóknak szóló - szemináriumot szerveztünk hazai és nemzetközi részvétellel, az EU WELL GIS és az Clark Labs Idrisi projekt keretében. Kezdettől felismertük a távoktatás fontosságát, így tagja lettünk az UNIGIS nemzetközi térinformatikai távoktató egyetemi hálózatnak. Mi vagyunk az UNIGIS magyar képviselete.
A földhivatalok számítógépesítése új oktatási kihívásokat érlelt, amire a GEO (benne nagy munkabírással a Tanszék) gyorsan reagált, 1996-ban elindult az Open Learning for Land Offices (OLLO) Tempus projekt, melyet a Distance Learning in GIS (DLG) követett. Munkatársaink rugalmasságát mutatja, hogy a Nemzeti Kataszteri Program beindításához kapcsolódó oktatási tendert mi nyertük el.
A technika fejlettsége 1997-re lehetővé tette, hogy a papíralapú távoktatást kiegészítsük számítógépes, multimédiás majd internetes lehetőségekkel. A PRONET projekt volt az első lépés ebben az irányban. Közben foglalkoztunk alapkutatásokkal: OTKA - Térbeli információk megbízhatósága; alkalmazott kutatásokkal: Angkor WAT régészeti információs rendszer, A Velencei-tó integrált térinformatikai rendszere, DAT konverter stb.). Ebben az évben indult útjára a GIS Open konferencia (http://www.geo.info.hu/gisopen/), melyet azóta minden évben megrendezünk.
Felismerve a nyitott térinformatika (Open GIS) fontosságát, 1997-ben megkezdtük az UNIPHORM projektet és a FÖMI-vel közösen kezdeményeztük a Földügyi Információk Szolgáltatása Hálózaton (FISH) projektet. A GEO vezetése 1998-ban úgy értékelte, hogy a Tanszék érett egy térinformatikai szakirány beindítására.
Az OLLO sikerét mutatja, hogy 1999-ben újabb projektet indíthattunk Staff Development in Land Administration (SDiLA). Ebben a projektben az FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet (KSzI) vezetésével létrejött egy konzorcium, melynek tagjait a GEO (tudásközpont) és a témával foglalkozó szakközépiskolák (oktatóközpontok) alkotják.
Vissza